Digitální růstové formáty: CTV, DOOH nebo audio

čtvrtek, 20. října 2022, 07:10 Internet & Mobil MediaGuru

Na konferenci Programmatic Out of The Box se mluvilo o rozvíjejících se digitálních formátech a o jejich využití na českém trhu.

Z konference Programmatic Out of the Box, foto: Jana Bergerová

Z konference Programmatic Out of the Box, foto: Jana Bergerová

Digitální formáty jako je televize propojená s internetem (CTV – connected TV), audio formáty – především podcasty, digitální outdoorové plochy (DOOH) nebo inzerce v online hrách čeká dynamický vývoj. Predikce zazněla na setkání Programmatic Out of The Box pořádané společnostmi Adform, R2B2, Caroda a Vision Thing.

Například reklamní výdaje v rámci CTV mají podle odhadu eMarketeru do roku 2024 vzrůst na americkém trhu pětinásobně ve srovnání s rokem 2019. V podílu na celkových mediálních investicích se mají dostat na téměř 8 %. Také reklama v digitálním outdoorových plochách (DOOH) i v streamovaném audiu má růst podobným tempem.

Podle Jiřího Jelínka z Adformu si zmíněné formáty získávají více pozornosti ze strany uživatelů a jsou také efektivní. „23 % diváků sledujících connected TV vyjádřilo ochotu koupit si produkt na základě reklamy, což je v porovnání s lineární televizí dvojnásobek,“ zmínil ve své prezentaci. Z výzkumu společnosti Magnite také vyplynulo, že 54 % diváků CTV nesleduje profesionálně produkovaný obsah na sociálních sítích, a to zase otvírá prostor pro dodatečný zásah. Výhodou uvedených formátů má být větší vliv na brandové metriky – například správně zacílená audio reklama má mít až čtyřikrát vyšší dopad než displayové formáty a zvyšovat tak povědomí o značce. „3,5krát lepší spontánní znalost značky přináší reklama v interaktivních hrách oproti klasickým bannerům. Digitální formáty už nejsou jen videa a bannery. Je to také celá řada interaktivních formátů, které je dobré využívat tam, kde mají smysl,“ sdělil.

Na českém trhu například operuje síť digitálních outdoorových ploch (DOOH) Vision Thing, na kterých je možné programaticky nakupovat outdoorovou reklamu. Využívá technologie od společnosti Caroda a v současnosti obsahuje především billboardové nosiče zejména v Praze. V plánu je podle ředitele společnosti Richarda Němce i rozšíření sítě o menší formáty v obchodních centrech, o mimopražské lokality a také expanze na slovenský trh, kde aktuálně nabízí možnost inzerce na 16 digitálních plochách. Plochy jsou měřeny v reálném čase pomocí měřících kamer za využití umělé inteligence a zadavatelé tak dostávají informace o počtu lidí, kteří se před obrazovkou v daném čase pohybovali (OTS – opportunity to see). Platí se za tisíc zobrazení (CPM), ta se mají započítávat jen v případě, pokud se lidé před plochou vyskytují. K výhodám programatické DOOH patří možnost rychlé výměny kreativy, rychlého nasazení, nastavitelného cílení či jeho využití v rámci omnichannelové komunikace.

Expanzi do zahraničí oznámila na konferenci i další společnost R2B2, která nabídla možnost inzerce pro zadavatele nebo klienty agentur expandující do dalších zemí. Petra Alexandrová, Account Manager ve společnosti R2B2, mezi výčtem zahraničních zemí zmínila například Maďarsko, Bulharsko, Rakousko, Itálii nebo Indii a Indonésii. R2B2 nabízí spektrum formátů, proto se snaží zadavatelům zjednodušit přípravu reklamních formátů, např. pomocí nástroje R2B2 Native Generator určeném pro nativní reklamu. Podle Sabiny Krohové, Programmatic Executive ve společnosti R2B2, lze navíc pro správné zacílení reklamy využít kontextové balíčky, s nimiž inzerent cílí na konkrétní obsah. Dále společnost nabízí tzv. vizibilní balíčky, jež splňují záruku viditelnosti reklamy. R2B2 představilo horkou novinku letošního podzimu, kterou je možnost nákupu reklamního prostoru v mobilních aplikacích. Dále svoji nabídku rozšiřuje o nové desktopové formáty Sticky, Vinětu a In-Media.

Viditelnost a transparence reklamy jsou hlavními pilíři společnosti Caroda, která ve své prezentaci ukázala nešvary zahraničních vydavatelů a zprostředkovatelů reklamního prostoru. Z ukázek prezentace Jakuba Severy, business development directora, bylo zřejmé, že nabízený formát instream, který je obecně vnímán jako prémiový video formát, lze schovat do všech různých zákoutí stránky, aniž by o tom inzerent věděl. Oproti tomu Caroda ukázala příklady formátů outstream s funkcí carousel, na kterých staví možnosti inzerce ve své reklamní síti Inview Advertising. V této síti společnost garantuje nejen inzerce splňující pravidla IAB, ale také zaručuje měřitelnou vizibilitu a kompatibilitu s verifikačními nástroji inzerenta. Uvažuje také o tom, že by se nákupní jednotkou stalo dokončené zhlédnutí (completed view). „Podle nás by dávalo smysl naceňovat podle vteřin, kterou uživatel s videem stráví,“ dodal Jakub Severa.

Z následné diskuse vyplynulo, že uvedené digitální formáty už v současnosti ukazují svůj potenciál. „Jsem rád, že se nám podařilo rozšířit nabídku programatických outdoorových ploch, mají budoucnost a potenciál. Těšíme se na příchod CTV, chystají se modely předplatného s reklamou ve VOD službách, které zase nabídnou nové cílové skupiny,“ uvedl country manažer pro ČR a SR společnosti Adform Michael Štádler. Zároveň věří, že digitalizovaných formátů bude přibývat a že tím český trh dožene ztrátu vůči západním trhům.

-mav-