IAB čeká zpomalení digitální reklamy, brzdí sociální média

neděle, 16. října 2022, 08:15 Internet & Mobil MediaGuru

Investice do digitální reklamy se mají v roce 2023 zvýšit jen o 2 %. Sociální média, dosud jeden z hlavních rostoucích kanálů digitální reklamy, si přitom mají polepšit jen o 1 %, předpovídá IAB Europe.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Organizace IAB Europe snížila výhled dynamiky reklamních investic v digitálu pro letošní rok a především pro rok 2023. Podle nového odhadu, který zveřejnila ve čtvrtek, očekává v letošním roce meziroční růst reklamních investic do digitální reklamy o 7,1 %, když ještě v květnu předpovídala 10% růst. V příštím roce by měly investice do digitální reklamy vzrůst pouze o 2 %. V případě roku 2023 se odhad růstu snížil z květnových 5 %. 

Méně příznivý vývoj pak IAB odhaduje pro celý mediální trh, tedy včetně tradičních médií. Zde pro rok 2023 dokonce očekává pokles reklamních investic o 4 %. V roce 2024 by se pak měl mediální trh vrátit k růstu a digitální média k těsně dvoucifernému růstu. 

Výhled vývoje investic do digitální reklamy (tmavě modrá) a do všech médií (digitální a tradiční média) v letech 2021-2026,, zdroj: IAB Europe

Výhled vývoje investic do digitální reklamy (tmavě modrá) a do všech médií (digitální a tradiční média) v letech 2021-2026,, zdroj: IAB Europe

Pohled na jednotlivé kanály digitální reklamy pak ukazuje na významný růst retailových médií (+19 %) i v příštím roce.  Podle hlavního ekonoma IAB Europe, Daniela Knappa, se očekává rychlejší růst investic do retailových médií, než bude vývoj v celé e-commerce, která naopak po covidovém růstu zpomaluje. Relativně příznivý vývoj je předvídán ještě vyhledávání, audio a video reklamě. Naopak citelně zpomalují investice do sociálních médií (pro r. 2023 odhadováno jen procentní zvýšení) a pokles má zaznamenat display.

Meziroční vývoj investic do digitálních kanálů v letech 2022 a 2023, zdroj: IAB Europe

Meziroční vývoj investic do digitálních kanálů v letech 2022 a 2023, zdroj: IAB Europe

„Postpandemická party skončila a čekají nás nejisté časy,“ uvedl nové odhady investic Daniel Knapp. V loňském roce rostly investice do digitálních médií na všech evropských trzích dvouciferně. Aktuální předpověď Mezinárodního měnového fondu, podle které čeká v příštím roce země eurozóny růst HDP jen o 0,5 %, ale naznačuje, že reklamní odvětví se velmi pravděpodobně negativním dopadům nevyhne. „Éra levných peněz skončila a firmy budou šetřit náklady. Reklamní investice odvětví malých a středních podniků (SME) narazily na své přirozené limity a už v posledním roce zvyšovaly podíl jen mírně,“ dodal.

-mav-