Češi berou samoobslužné pokladny kladně, platí ale radši u obsluhy

pátek, 1. března 2024, 14:35 Retail, Výzkum, Aktuality MediaGuru

Samoobslužné pokladny vnímají čeští spotřebitelé pozitivně, reálně ale u nich stále vítězí klasické pokladny s obsluhou. 

Ilustrační foto, zdroj: Kaufland

Ilustrační foto, zdroj: Kaufland

Samoobslužné pokladny jsou v dnešní době součástí téměř každého supermarketu či hypermarketu. Tři čtvrtiny českých spotřebitelů starších 18 let je vnímají pozitivně, nejvíce jim fandí lidé ve věku 18 až 29 let. Vyplývá to z průzkumu agentury Stem/Mark. 

Nejvíce příznivců mají samoobslužné pokladny mezi mladšími ročníky. Ač s rostoucím věkem míra nadšení klesá, přesto je vnímá pozitivně i nadpoloviční většina lidí nad 60 let.

Zdroj: Stem/Mark

Zdroj: Stem/Mark

Nejčastěji samoobslužné pokladny využívají lidé ve věku 18–29 let. S postupně se zvyšujícím věkem lidé častěji preferují pokladnu s prodavačem/kou. Pětinu lidí nad 60 let totiž nutnost použít samoobslužnou pokladnu stresuje. Často je to z toho důvodu, že ji neumí ovládat.

Zdroj: Stem/Mark

Zdroj: Stem/Mark

Lidé se však často rozhodují podle situace. Pokladnu si vybírají podle velikosti nákupu, délky fronty a s tím spojenou úsporu času. Samoobslužnou pokladnu lidé volí v případě, že je u ní menší fronta, mají menší nákup a dá se předpokládat, že odbavení proběhne rychleji. Navíc se ukázalo, že lidé ve věku 18–29 let nakupují oproti lidem ve věku 60+ let častěji každý den/téměř denně, zatímco starší věková skupina častěji upřednostňuje nákup jednou za týden. „Tím, že mladí lidé chodí častěji nakupovat každý den/téměř denně, kupují toho většinou méně, a proto častěji volí samoobslužnou pokladnu,“ komentuje Zuzana Rabochová z agentury Stem/Mark. 

Při výběru pokladny záleží zároveň i na konkrétním typu zboží. V případě, že je obsahem nákupu převážně zboží bez čárového kódu, volí zákazníci spíše pokladnu s prodavačem/kou než samoobslužnou pokladnu. 

Více než polovina dotázaných souhlasí s výrokem, že „samoobslužné pokladny často hlásí chybu a je třeba čekat na pomoc obsluhy“, takže při velkém nákupu je větší šance delších prodlev, a je proto taktičtější využít pokladnu s obsluhou. Důležitým faktorem při výběru pokladny je i lidský kontakt, kvůli kterému lidé často dají přednost pokladně s obsluhou. Jedná se častěji o muže a nakupující ve věku nad 45 let. Mladší lidé a ženy naopak preferují samoobslužné pokladny mimo jiné právě kvůli tomu, že se kontaktu s člověkem chtějí vyhnout. 

Pětině lidí starších 60 let vadí to, že při použití samoobslužné pokladny dělají práci za pokladní/ho a obchod tak šetří na jejich úkor. „Z toho důvodu by lidé ocenili, kdyby obchodní řetězce odměnily zákazníky, kteří se rozhodnou samoobslužnou pokladnu použít. To buď formou snížením ceny zboží, nebo přičtením extra bodů na zákaznickou kartu,“ dodává Rabochová. 

Nejčastěji využívají lidé samoobslužné poklady v řetězcích Tesco a Globus. Nejméně naopak v Penny, kde se oproti ostatním obchodům začaly objevovat poměrně nedávno. 

Zdroj: Stem/Mark

Zdroj: Stem/Mark

V současnosti mají zákazníci u některých řetězců možnost platit i pomoci tzv. scanu. S tím se setkaly dvě třetiny dotázaných, nicméně ji využila jen pětina. Důvodem je často malý nákup, kdy se scan nevyplatí (zmiňují zejména mladí do 29 let), nebo lidé tento přístroj neumějí používat. Opět zazněly i názory, že tento způsob nakupování jen přidělává starosti a scanování zboží je práce pokladní/ho. Otázkou je i četnost výskytu tohoto zařízení v obchodech. 

„Celkově můžeme konstatovat, že Češi se na inovace v podobě samoobslužných pokladen a podobně dívají pozitivně, vítají možnost urychlení nákupu a trochu očekávají, že technické nedostatky, které se objevují, budou dořešeny. Pro řadu nakupujících je ale potřeba zachovat pokladny s obsluhou,“ shrnuje Zuzana Rabochová. 

-stk-