Car4Way: V carsharingu nenabízíme žádné „ojetiny na dojetí“
Carsharing není jen o dopravě, ale o celkovém životním stylu, říká Tomáš Brada, marketingový ředitel společnosti Louda Auto, v jejímž portfoliu je i služba Car4Way.

Tomáš Brada, marketingový ředitel společnosti Louda Auto, zdroj: Louda Auto
Carsharingová služba Car4Way, jež patří do holdingu Louda, nabízí svá sdílená auta v současnosti jen v Praze. „Všechny vozy v naší flotile mají automatické řazení, jsou pravidelně servisované a čištěné. Dáváme si záležet na tom, aby byly dobře vybavené a ve skvělém stavu – žádné ‚ojetiny na dojetí’, ale auta, na která je spolehnutí,“ popisuje marketingový ředitel společnosti Louda Auto Tomáš Brada.
V marketingu se firma soustředí na mladší lidi, kteří se technologií nebojí. „Tomu se přizpůsobuje i marketing,“ přibližuje Brada s tím, že i proto se značka zaměřuje v komunikaci na lifestyle a inspiraci, jak carsharing obecně využívat.
Napříč holdingem marketing funguje jednotně. Marketingové oddělení je koncipováno jako interní fullservisová agentura. „V místech, kde to dává smysl, vytváříme synergie – typickým příkladem je sportovní marketing, kde čím dál tím více propojujeme aktivity značek napříč holdingem a využíváme je k budování společné značky Louda,“ dodává Tomáš Brada.
Více o carsharingu, jeho hlavních uživatelích i marketingu služby Car4Way se můžete dočíst v našem rozhovoru.

Zdroj: Car4Way
Carsharingová služba Car4Way je součástí holdingu Louda. Jak vlastně tato synergie mezi prodejcem nových a ojetých aut a carsharingem funguje? Jaké vozy od holdingu dostáváte k dispozici? Podle čeho je vybíráte?
Synergie v rámci holdingu je pro nás obrovskou výhodou – díky tomu máme skvělý přístup k nejnovějším modelům, a to prakticky okamžitě. Tím dokážeme velmi pružně reagovat na poptávku a zajistit, že v ulicích Prahy nechybí dostupná auta. Zároveň zákazníkům nabízíme možnost řídit nejnovější generaci vozidel – například nový Kodiaq nebo Superb, jakmile jsou k dispozici.
V našem carsharingovém vozovém parku se momentálně soustředíme na vozy značky Škoda, a to napříč celým portfoliem – od menších městských modelů jako Fabia nebo Scala až po větší auta typu Octavia, Karoq, Superb nebo Kodiaq. Takový mix nám umožňuje dobře pokrýt různé potřeby – zákazníci ocení menší vůz pro krátké cesty po městě, ale zároveň mají k dispozici i komfortnější a prostornější auta pro delší trasy.
Všechny vozy v naší flotile mají automatické řazení, jsou pravidelně servisované a čištěné. Dáváme si záležet na tom, aby byly dobře vybavené a ve skvělém stavu – žádné „ojetiny na dojetí“, ale auta, na která je spolehnutí.
Při sestavování vozového parku vycházíme nejen z nabídky výrobce, ale i z reálné poptávky zákazníků. Máme za sebou několik průzkumů, které nám potvrdily, že uživatelé dávají přednost konzistentnímu ovládání a interiéru – proto jsme se rozhodli pro jednotnou značku. Rozmanitý mix různých značek by naopak mohl některé řidiče zbytečně mást.
Využíváte nějakým způsobem synergií s holdingem, například k upsellingu, že si u vás lidé auto vyzkouší a pak odkoupí? Jaký je o to případně zájem?
Ano, i v této oblasti dokážeme efektivně využít propojení v rámci holdingu. Příkladem může být zvýhodněná cesta na naši vlajkovou pobočku Louda Auto+ v Poděbradech – zákazník si může půjčit vůz z pražského carsharingu, pohodlně dorazit na místo a tam rezervaci jednoduše ukončit. Pokud si u nás vybere a rovnou odveze nový vůz, nemusí se starat o návrat sdíleného auta do Prahy. Stejně to funguje i opačně – pokud k nám zákazník do Poděbrad přiveze své stávající auto k výkupu, může se zpět do Prahy vrátit přes carsharing. Stačí při registraci využít promokód VRBOVKA.
Další silnou synergii představuje firemní carsharing. Díky přímému přístupu k více než tisícovce vozidel jsme schopni velmi rychle reagovat na dočasné potřeby našich firemních klientů – třeba v období zvýšené poptávky nebo výpadku vlastních aut. V rámci služby firemního či komunitního carsharingu zajišťujeme plnou kontrolu nad vozidly, včetně schvalování rezervací jednotlivých řidičů nebo vedení knihy jízd.
Významnou výhodou je i to, že firmy se nemusí starat o servis či údržbu – vše řeší sestra Louda Auto. Pokud je potřeba servisní zásah, Car4Way automaticky zajistí náhradní vůz, takže provoz firmy není nijak omezen.
Působíte jen v Praze, kde nabízíte tisíc aut. Dříve jste byli i v Brně. Proč jste se z Brna stáhli? A z jakého důvodu to v hlavním městě funguje lépe?
V minulosti jsme carsharing provozovali i v Brně. Postupem času se ale ukázalo, že uživatelské chování v obou městech je výrazně odlišné. V Brně lidé využívali carsharing primárně o víkendech, nejčastěji na výlety mimo město. Naproti tomu v Praze převažují krátké, časté jízdy po městě – typicky do jedné hodiny.
Tato rozdílná dynamika měla zásadní vliv na ekonomiku provozu. V Brně nebylo možné udržet službu v takovém rozsahu dlouhodobě efektivně, a proto jsme se rozhodli soustředit kapacity tam, kde má služba nejvyšší využití – tedy v Praze.
Hlavní město je v tomto ohledu specifické – svou velikostí, hustotou provozu, počtem obyvatel i velkým množstvím studentů, firem ale i návštěvníků. To vše vytváří výrazně vyšší poptávku po flexibilní a okamžitě dostupné mobilitě, kterou veřejný carsharing nabízí. Díky tomu tu může služba opravdu dobře fungovat – a my ji můžeme dál rozvíjet.
Carsharing je ideální volbou pro všechny, kteří nemají potřebu vlastnit vůz trvale, ale chtějí mít flexibilní a okamžitý přístup k autu, když ho zrovna potřebují.
Tomáš Brada
Na koho s carsharingem primárně cílíte? Kdo jsou vaše hlavní cílové skupiny?
Carsharing je ideální volbou pro všechny, kteří nemají potřebu vlastnit vůz trvale, ale chtějí mít flexibilní a okamžitý přístup k autu, když ho zrovna potřebují. Typicky se jedná o obyvatele měst, kteří chtějí cestovat bez starostí s údržbou, parkováním nebo fixními náklady.
Nejsilnějšími a nejaktivnějšími uživateli jsou lidé ve věku 18–34 let. Tato skupina preferuje mobilitu na vyžádání a často řeší dopravu kombinací MHD, kola a právě carsharingu. V momentě, kdy začínají zakládat rodinu, se jejich potřeby mění – ale i tehdy zůstává carsharing zajímavou volbou například jako druhé auto do rodiny.
Zaznamenáváme ale i aktivní uživatele ve věkové kategorii 65+, což jen potvrzuje, že služba není vyloženě jen pro mladé. Velmi častými uživateli jsou i rodiny, které se nechtějí starat o dvě vlastní auta – místo toho využívají carsharing pouze tehdy, kdy druhý vůz skutečně potřebují. Platí tedy jen za reálné využití.
Zhruba 75 % našich uživatelů tvoří muži, ale každoročně roste i počet žen-řidiček. Ty často oceňují především čistotu, technický stav a bezpečnost našich vozů.
Důležitou skupinou jsou také firemní zákazníci. Nabízíme jim jak tzv. firemní carsharing, kde si autorizovaní zaměstnanci mohou brát auta z ulice na firemní účet, tak komunitní carsharing, při kterém firmě přidělíme určitý počet vozů jako náhradu za tradiční poolová auta. Výhodou je, že se firma nemusí starat o údržbu ani správu vozidel – platí jen za fixní náklady a palivo. Celý provoz zajišťujeme my.
Pro jaké příležitosti lidé carsharing nejčastěji vyhledávají? Jak je oblíbené půjčit si auto na cestu na letiště? Komunikujete tuto možnost?
Naši uživatelé využívají carsharing pro nejrůznější účely – od každodenní cesty do práce, přes větší nákupy, výlety za město až po víkendové nebo delší dovolené. Pro každou z těchto situací máme připravené výhodné balíčky – zahrnující volné kilometry i volné minuty –, aby služba byla co nejpohodlnější a cenově dostupná.
Velmi oblíbená je i možnost využít carsharing na cestu na letiště. Car4Way je totiž aktuálně jediný poskytovatel carsharingu, který umožňuje auto přímo nechat na Letišti Václava Havla, nebo si ho naopak po příletu vyzvednout a odjet s ním do města. Tuto výhodu aktivně komunikujeme a sledujeme u ní stále rostoucí zájem – řadě zákazníků totiž odpadá nutnost hledat drahé taxi nebo složitě plánovat cestu MHD.
Nechceme jít cestou klasického hardsellu – ten už mladší generace často nevnímá nebo rovnou ignoruje.
Tomáš Brada
Jaké aktivity využíváte v marketingové komunikaci?
Rád bych řekl, že jedeme klasickou „marketingovou 360“, ale realita je trochu jiná – a záměrně. Car4Way je technologicky orientovaná firma a naší hlavní cílovou skupinu tvoří mladší lidé, kteří se technologií nebojí. Tomu se přizpůsobuje i marketing.
Nechceme jít cestou klasického hardsellu – ten už mladší generace často nevnímá nebo rovnou ignoruje. Místo toho stavíme marketing na lifestylu, kdy chceme lidi inspirovat, jak carsharing obecně využívat, a dáváme jim možnosti k setkávání, užívání a sdílení. Chceme, aby si v aplikaci dokázali jednoduše rezervovat auto, ale aby tam našli i tipy na výlety, akce v okolí nebo třeba nejlepší koupaliště, kam si mohou s naším autem zajet. Chceme ukázat, že auto není jen dopravní prostředek, ale prostředek ke svobodě, zážitkům a pohodlí.
Zajímavou součástí naší komunikace je také sportovní marketing v rámci holdingu. Skvělým příkladem je naše partnerství s HC Sparta Praha, kde propojujeme digitální zážitek z aplikace se skutečnou emocí z jízdy i hokejového utkání! Na začátku sezony jsme do vybraných vozů umístili celosezónní permanentky a poté periodicky uvolňovali další vstupenky na jednotlivá utkání. Přímo na zápasech jsme připravovali fanouškovské aktivace a prezentovali náš pražský carsharing.
Jaký mediamix se vám pro ni vyplácí?
Náš marketingový mix vychází především z digitální povahy služby a chování cílové skupiny. Máme nastavený kompletní akviziční funnel – od tradičních vyhledávacích platforem (Google Search, App Store, Google Play), přes sociální sítě až po retenci stávajících uživatelů.
Na sociálních sítích sázíme hlavně na zábavný a neformální obsah – pracujeme s bannery, animacemi, Reels, ale nejvíc nás baví vytvářet vlastní memy. Věříme v jejich virální potenciál, protože dokážou rychle vyvolat emoci, pobavit a zároveň předat klíčové sdělení. Emoce jsou pro nás v marketingu zásadní – chceme, aby si lidé carsharing spojili se svobodou, lehkostí a každodenní praktičností.
Vedle oslovování nových zákazníků pracujeme aktivně i s těmi stávajícími – prostřednictvím personalizovaných e-mailových kampaní, chytrých push notifikací nebo výzev v aplikaci. Cílem je motivovat uživatele k opakovanému využití služby a budovat s nimi dlouhodobý vztah.
Celkově stavíme na moderním, datově řízeném marketingu, který dokáže pružně reagovat na chování uživatelů i aktuální trendy.
V rámci holdingu funguje jednotné marketingové oddělení, které je koncipováno jako interní fullservisová agentura.
Tomáš Brada
Je marketing Car4Way zcela oddělený od holdingu, nebo existují nějaká propojení, například v rámci sportovního marketingu, v němž Louda Auto podporuje hokejový klub Sparta? Jaké další synergie využíváte?
V rámci holdingu funguje jednotné marketingové oddělení, které je koncipováno jako interní fullservisová agentura. Díky tomuto nastavení jsme schopni efektivně obsluhovat široké portfolio firem v rámci skupiny – od automotive divize se 12 značkami nových vozů, přes sklárny, strojírenství, realitku až po vzdělávací instituce.
Uvědomujeme si, že dnešní marketing je vysoce specializovaný obor. Car4Way má například svého vlastního brand stratéga, a zároveň čerpá podporu týmu content creatorů, výkonnostních a databázových marketérů, webdesignérů, UX/UI specialistů, analytiků, vývojářů i PR manažera.
V místech, kde to dává smysl, vytváříme synergie – typickým příkladem je sportovní marketing, kde čím dál tím více propojujeme aktivity značek napříč holdingem a využíváme je k budování společné značky Louda.
Naopak u některých oblastí, zejména prodeje nových vozů, si velmi pečlivě hlídáme komunikační oddělenost jednotlivých značek. Naše strategie je tedy kombinací jasně vymezených brandových identit a chytré spolupráce tam, kde propojení dává smysl.
Loni jste uváděli novou mobilní aplikaci, jejíž součástí je i umělá inteligence. K čemu ji používáte?
Umělá inteligence je pro nás klíčovým nástrojem k automatizaci a zefektivnění procesů, přičemž vždy dbáme na to, aby šla ruku v ruce s bezpečností služby. V rámci carsharingu se jedná o vozy v hodnotě statisíců až milionů korun, a proto klademe vysoký důraz na prověření každého uživatele.
V současnosti používáme AI především v registračním procesu – ověřuje nového uživatele pomocí kombinace biometrického porovnání fotek dokladů a selfie, ověření totožnosti přes BankID a kontroly konzistence zadaných údajů. Díky tomu jsme výrazně zrychlili nástup do služby: co dříve trvalo v průměru 20 minut, zvládneme dnes do 3 minut, aniž bychom slevili z bezpečnostních standardů.
Zároveň tím snižujeme riziko zneužití služby nebo škod na vozidlech, protože do systému se dostanou jen ověření a důvěryhodní uživatelé. V budoucnu plánujeme AI využít také pro inteligentní řízení vozového parku, například k predikci ideálního rozmístění vozů podle poptávky, aby auta byla v neustálém pohybu a dostupná tam, kde jsou opravdu potřeba.
Jaké máte nyní další plány?
Naše priority jsou jasné – inovace, růst a neustálé zlepšování zákaznického zážitku. Chceme, aby byl carsharing co nejdostupnější, maximálně jednoduchý a zároveň bezpečný. Pracujeme na dalším rozvoji aplikace, rozšiřování funkcí i možností, jak službu využívat – ať už jedete za prací, na nákup, nebo na víkend s přáteli.
Zároveň hledáme nové způsoby, jak lépe řídit náš vozový park, a přitom zůstat flexibilní pro každodenní potřeby uživatelů. Carsharing je obrovským přínosem pro městskou mobilitu a řešení problému s parkovacími místy a je určitě trendem, který by do budoucna měl získávat na důležitosti. Navíc carsharing není jen o dopravě, ale o celkovém životním stylu – a tomu se snažíme přizpůsobit jak naši službu, tak i komunikaci.