Studie: Češi jsou denně vystaveni téměř 700 online reklamám

čtvrtek, 5. června 2025, 06:05 Internet & Mobil MediaGuru

Počet digitálních reklamních sdělení, se kterými se čeští uživatelé mohou na internetu setkat, dosahuje podle studie společnosti Eskimi téměř 700 denně.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Uživatelům internetu v Česku se denně zobrazí v průměru téměř 700 digitálních reklamních sdělení. Vyplývá to z aktuální studie reklamně technologické platformy Eskimi, která se specializuje na kreativní a mediální technologie. V celosvětovém srovnání to řadí Česko na 32. místo mezi zeměmi s největším zásahem digitální reklamy. Společnost celkově analyzovala reklamní statistiky z webů a mobilních aplikací ve 188 zemích včetně Česka.

 „Zkuste si vybavit, jaké reklamy jste dnes viděli. Vsadím se, že si nevzpomenete ani na jednu – nebo jen na pár. Jsme vystaveni tisícům reklam denně, ale náš mozek se vůči nim postupně stává odolným. Často už ani nepotřebujeme ad-blockery, naši pozornost filtrujeme automaticky. A právě tady začíná výzva pro značky: jak tento filtr prorazit a skutečně zaujmout,” uvedl Vytautas Paukstys, CEO společnosti Eskimi.

Globálně se podle studie denní počet reklam, které uživatelé na internetu vidí, pohybuje od několika desítek až po téměř 1600. Ve všech sledovaných zemích se ukázalo, že lidé vidí více reklam v aplikacích než na webových stránkách. U českých uživatelů je tento rozdíl výrazný: v aplikacích se jim zobrazí čtyřikrát více reklam než na webech.

Faktory ovlivňující zobrazování reklamy

Co ovlivňuje počet zobrazených reklam? Podle Paukstyse hraje roli řada faktorů. Význam má typ zařízení a rychlost připojení, kdy výkonnější zařízení a rychlejší síť umožňují načítání složitějších, atraktivnějších formátů jako např. rich media.

Některé země jsou zároveň atraktivnější pro inzerenty. Čím více zadavatelů reklamy o prostor soutěží, tím menší je pravděpodobnost, že zůstane reklamní pozice prázdná, což platí jak pro velké trhy, tak i pro menší země. 

Důležitým faktorem jsou také digitální návyky uživatelů. Podle zprávy 2025 Global Digital Report od Meltwater a We Are Social stráví Jihoafričané online téměř 10 hodin denně, zatímco Češi přibližně 6 hodin a Japonci pouze 4 hodiny.

Vystavení nerovná se pozornost

„Znalost trendů reklamního zatížení v jednotlivých zemích může firmám výrazně pomoci při tvorbě chytřejších reklamních strategií,” říká Paukstys. Pokud je například jasné, že je určitý trh zahlcen reklamou, mohou inzerenti upřednostnit investice do poutavých rich media vizuálů namísto pouhého navyšování počtu statických kreativ ve standardních reklamních pozicích.

„Být vystaven stovkám reklam denně neznamená, že si je lidé skutečně všimnou. Čím více reklam se zobrazí, tím více jich mozek ignoruje. Aby se zadavatel reklamy prosadil, musí přinést vyšší úroveň kreativity a důsledně měřit skutečný dopad kampaní,” přiblížil Paukstys.

Dále dodává, že se trh stále více zaměřuje na měření pozornosti. Pomocí pokročilých AI nástrojů a analytiky lze zjistit, jak uživatel s reklamou skutečně interaguje, a to nad rámec pouhých zobrazení či kliknutí. Inzerenti tak mohou optimalizovat kampaně na základě skutečné pozornosti, nikoliv jen zobrazení.

Doporučení pro značky

Vytautas Paukstys inzerentům radí tři základní kroky pro tvorbu kampaní v reklamně exponovaných trzích:

  • Odvaha k inovacím: Moderní DSP platformy umožňují přetvořit statické kreativy na interaktivní a animované formáty s vysokou mírou zapojení.
  • Lokální myšlení: Přizpůsobit kampaně cílové skupině – přeložit texty, využít kulturních prvků a poradit se s lokálními experty ohledně tónu komunikace.
  • Být kreativní: Dát vizuálu výraz a estetiku, která odlišuje ještě před optimalizací výkonu.

-mav-

Digitální reklama roste. Táhne ji video na CTV, sociální sítě a retail

neděle 25. května 2025