Zákaz reklamy sázkovek pocítí český sport. Přijde o peníze

úterý, 10. června 2025, 16:10 Reklama MediaGuru

Pozměňovací návrh na omezení reklamy na hazardní hry by mohl významně změnit financování českého sportu. Upozorňují na to zástupci sportovních svazů i sázkových společností.

Ilustrační foto, zdroj: LFA

Ilustrační foto, zdroj: LFA

Pozměňovací návrh poslance Vladimíra Balaše (STAN), který má formou přílepku k zákonu o ochraně zdraví před návykovými látkami omezit v tradičních médiích reklamu sázkových a loterijních společností, vyvolal znepokojení mezi zástupci sportovních svazů. 

Podle Asociace profesionálních klubů ledního hokeje (APK LH) a agentury BPA sport marketing, výhradního marketingového partnera Tipsport extraligy, by zákaz reklamy zásadně narušil financování nejen A-týmů, ale i mládežnických družstev.

„Pokud by skutečně došlo k zákazu propagace sázkových společností v televizi, rádiu či tisku, může to zásadně narušit financování hokejové Tipsport extraligy a Maxa ligy,“ uvedl Martin Loukota, ředitel APK LH.

Podobně se vyjadřuje i Ligová fotbalová asociace (LFA), která varuje před dopady na celé sportovní prostředí. „Omezení mediálních investic by zredukovalo množství prostředků, které jsou dnes využívány mimo jiné na výchovu mládeže, rozvoj akademií či správu sportovní infrastruktury,“ upozorňuje výkonný ředitel LFA Tomáš Bárta.

Podle LFA navíc návrh nevytváří rovné podmínky: zatímco tradiční média by byla striktně regulována, online prostředí, kde se často pohybují i nezletilí, by zůstalo beze změn.

Příjmy z reklamy provozovatelů sázkových her tvoří podstatnou část financování profesionálního hokeje. Například televize využívají tyto prostředky k nákupu vysílacích práv, jejichž výnosy následně směřují k jednotlivým týmům.

„Financování profesionálního hokeje je z velké části navázáno na příjmy z reklam sázkových společností. Ty tvoří důležitou součást obchodního modelu vysílatelů,“ říká Jana Obermajerová, generální ředitelka BPA sport marketing. Zavedení zákazu bez odborné analýzy a bez jasně stanovené účinnosti podle ní ohrožuje stabilitu již uzavřených smluv a snižuje předvídatelnost pro všechny partnery v řetězci.

Sázkovky: Regulace černému trhu nezabrání

Sázkové kanceláře poukazují, že jsou dlouhodobě největšími sponzory českého sportu, čímž umožňují jeho rozvoj. „Omezením nebo zákazem reklamy rozhodně nedojde k tomu, že lidé přestanou sázet, dojde jen k odlivu peněz z českého sportu a k bouřlivému rozvoji černého trhu," reaguje Václav Sochor, vedoucí komunikace společnosti Tipsport, která se přes své značky spojuje s tuzemským fotbalem i hokejem.  

Dodává, že stát by finance, které plynou do sportu od sázkových společností, suploval jen extrémně obtížně. „Český sport by utrpěl finanční šok, který by zásadně ovlivnil jeho kvalitu a přímo ohrozil existenci řady týmů a sportů jako takových," konstatuje.

Největší legální sázkové společnosti působící v Česku nabízejí podle jeho slov ochranné prvky, od herních limitů až po vyřazení ze hry. Na iniciativách k ochraně hráčů mají přitom spolupracovat s odborníky i se státem. 

Sázková kancelář Fortuna se pozastavuje nad formou návrhu. „Jakákoliv podobná regulace by neměla být prováděna formou přílepku, ale vycházet z odborných analýz a studií, které kvalifikovaně posoudí, zda takové opatření plní účel. Je-li záměrem ochrana mladistvých, je tento přístup plošných zákazů neúčinný a nereflektuje regulační rámec celého sázkového sektoru. Zásadní problém je v této otázce dostupnost černého trhu,“ uvádí Petr Šrain, tiskový mluvčí společnosti Fortuna

Plošná opatření nereflektují komplexnost problému a vytvářejí nerovnováhu v konkurenčním boji, myslí si. „I na sponzoringová partnerství jsou navázány další komunikační aktivity, které podporují výkonnost. Některé typy spolupráce se tak mohou stát neefektivní," říká. 

Zákon jde do třetího čtení

Pozměňovací návrh podal Vladimír Balaš (STAN) v minulém týdnu v rámci druhého čtení s cílem přispět k celkovému snížení záporných dopadů hazardu na společnost. „Přísnější regulace reklamy na hazardní hry by měla vést k nižší míře závislosti na hazardních hrách a k ochraně zranitelných skupin obyvatelstva před jejich škodlivými účinky," napsal v důvodové zprávě. 

Navrhuje proto omezit možnost šířit reklamu na hazardní hry v tisku, na billboardech, CLV, veřejných místech a jiných reklamních plochách mimo sportoviště, která jsou sponzorována provozovateli hazardních her. Chce také zakázat vysílání televizní a rádiové reklamy mezi 06:00 a 22:00. 

Reklamní byznys loterií a sázkovek je v ohrožení

pondělí 9. června 2025

-mav-