
Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock
Podle nejnovější studie VideoTrack CEE od WPP Media je streamovací trh ve střední a východní Evropě dynamickým prostředím, kde se globální trendy mísí s lokálními specifiky. Netflix zůstává dominantní značkou, ale každá země má svá vlastní specifika a Česko se od ostatních v některých ohledech odlišuje.
Studie ukazuje, že streamovací služby využívá ve sledovaných zemích střední a východní Evropy (Polsko, Česko, Maďarsko Rumunsko) většina online uživatelů. Nejvíce v Polsku (90 %) a v Maďarsku (80 %). V Česku je to 72 %. Zároveň je na českém trhu nejvyšší podíl tzv. „streaming jumperů“, tedy diváků, kteří předplatné mezi různými platformami často mění nebo ho využívají krátkodobě. To se projevuje i v tom, že ze sledovaných zemí má Česko nejnižší podíl „dlouhodobých" předplatitelů.
Až třetina českých online diváků (33 %) stále stahuje filmy a seriály z internetu, zatímco například v Polsku je to jen 9 %. Tato vyšší míra pirátství koreluje s nižší ochotou Čechů za videoobsah platit, když Česko má nejnižší podíl platících SVOD uživatelů v celém regionu.

Procento uživatelů využívající streamovací služby a stahování video obsahu z internetu, zdroj: WPP Media

Typy předplatitelů na streamovacích platformách, zdroj: WPP Media
Lineární televize v regionu zaznamenává pokles. Za posledních pět let se sledovanost mezi všemi diváky (4+) snížila: v Česku, Polsku a Rumunsku o 12–14 % a v Maďarsku o 6 %. U mladých ve věku 15–24 let je propad ještě výraznější, když sledovanost lineární TV klesla zde klesla za deset let až o polovinu.
Přesto však ve střední a východní Evropě nedochází k masovému odpojování od placené televize. Podíl domácností s placenou televizí zůstává vysoký. V Rumunsku a v Maďarsku je to 90 %, v Polsku 75 %. Navíc se v některých zemích rozvíjí model spolupráce mezi operátory a streamovacími službami: například v Rumunsku si až 37 % SVOD zákazníků pořizuje předplatné prostřednictvím operátora. Tento model nákupu je oblíbený zejména u tzv. stříbrné generace, tedy lidí starších 55 let. Pro ně placená televize často představuje vstupní bránu do světa streamingu. Významnou roli při distribuci předplatného hrají ve všech sledovaných trzích také telekomunikační společnosti.
Na všech trzích rychle roste význam chytrých televizí. Podíl aktivních uživatelů chytrých televizí, kteří sledují streamovací aplikace přímo na TV obrazovce, se mezi online diváky ve střední a východní Evropě pohybuje od 52 % v Česku do 61 % v Rumunsku. Televizní obrazovka už dávno není jen nejčastěji používaným zařízením pro sledování filmů a seriálů online, ale stala se také nejoblíbenějším zařízením napříč všemi věkovými skupinami. V žebříčcích nejoblíbenějších aplikací Smart TV dominují Netflix a YouTube.
Nejoblíbenější streamovací platformou je ve sledovaných zemích Netflix. V Česku se ale prosazuje i lokální služba Voyo (dnes Oneplay), která je zde druhá nejoblíbenější. Do žebříčku nejoblíbenějších se také celkově řadí HBO Max a Disney+. V Polsku je oblíbená služba Prime Video.

Nejoblíbenější streamingové platformy, zdroj: WPP Media
O studii VideoTrack CEE
Výzkum VideoTrack realizovala WPP Media v březnu, květnu a červnu 2025 na trzích v Polsku, Česku, Maďarsku a Rumunsku, a to na vzorku celkem 6000 uživatelů internetu sledujících videoobsah. VideoTrack CEE je regionální edicí výzkumu streamovacích služeb, který Wavemaker a WPP Media (dříve GroupM) realizují v Polsku téměř deset let. WPP Media zkoumá internetové diváky, tedy osoby sledující filmy, seriály a další dlouhý (profesionální) videoobsah online.
-mav-