Čtyři dny v práci, lepší výsledky. Pětidenní mají horší výkon
Podle průzkumu State of Sales and Marketing dosáhlo loni svých nejméně obchodníků za posledních pět let. Přesčasy ani práce z domova výsledky nezlepšují, naopak k nim má blízko čtyřdenní pracovní týden.

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay
Úspěšnost obchodníků při plnění plánovaných cílů klesá. Podle aktuálního průzkumu State of Sales and Marketing 2025 společnosti Pipedrive dosáhlo v roce 2024 svých plánovaných výsledků jen 57 % obchodníků, což nejméně za posledních pět let. Největší problémy mají malé firmy a trh v USA.
„Obchodníci pracují na plné obrátky, k lepším výsledkům jim to ale vůbec nepomáhá. Vidíme postupný trend k nezdravým pracovním návykům. Strategie věnovat práci za každou cenu více hodin nefunguje a vede k vyčerpání, horším výsledkům a nerovnováze,“ upozorňuje Paulo Cunha, CEO společnosti Pipedrive.
Výkonnost klesá od roku 2021
V roce 2021 plnilo cíle 64 % obchodníků, od té doby čísla klesají. Současných 57 % je dokonce méně než v „covidovém“ roce 2020 (58 %).
Malé podniky (do 10 zaměstnanců) dosahují výsledků jen v 48 % případů, přičemž téměř polovina obchodníků v nich selhává pravidelně. USA jsou geograficky nejslabším trhem s 45 % úspěšností, zatímco Evropa a Asie si vedou lépe.
Přesčasy jsou stále častější. Aktuálně jsou evidovány u 75 % obchodníků, z toho 9 % pracuje týdně více než 20 hodin navíc. Loni šlo o 69 % a 7 % v kategorii nad 20 hodin. Ti, kteří přesčasy vůbec nemají, přitom dosahují výsledků o 8 % lepších.
Práce v kanceláři a kombinovaná vítězí
Podle průzkumu nejhorších výsledků dosahují ti, kdo pracují zcela z domova (52 %). Naopak ti, kteří jsou vždy v kanceláři, plní cíle v 59 % případů. Podobně jsou na tom pracovníci s kombinovaným režimem.
Absolutně nejlepší výkon mají ti, kdo pracují čtyři dny v týdnu, když cílů dosahuje 64 % z nich. Pětidenní pracovní týden přináší jen 56 % úspěšnost.
„Nejde o to pracovat déle, ale lépe. Dát lidem prostor soustředit se na smysluplnou práci, využívat chytré nástroje a chránit svůj čas není jen o pohodě – je to zásadní pro výsledky. Pozitivní signály vidíme například u mladších generací, které své pracovní zatížení řeší pomocí AI,“ dodává Cunha.
Celý průzkum je k dispozici na webu pipedrive.com
-mav-