
Nápis Knihobotu před kinhkupectvím na Václavském náměstí v Praze, zdroj: Knihobot
Před více než dvacítkou největších českých knihkupectví se ve čtvrtek objevil na chodnících nápis: „Až mě přečteš, prodej mě na Knihobot.cz.“ Největší český knižní secondhand Knihobot tím chce upozornit na přehlcený knižní trh i to, že knihy po zakoupení nemusí zůstat na poličce.
Pro svou výzvu si vybral chodníky před knihkupectvími Luxor, Knihy Dobrovský, Kosmas a Kanzelsberger v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Pardubicích, Hradci Králové, Českých Budějovicích a dalších okresních městech. Volba knihkupectví nebyla podle Knihobotu náhodná. Žádná ze zmiňovaných firem totiž nemá program pro vracení knih do oběhu.
„Naším cílem je pobídnout čtenáře k tomu, aby knihy, které si nakoupí a přečtou, zbytečně doma nehromadili a poslali je dál. K většině knih už se nikdy nevracíme a je škoda, aby ležely ladem na policích, když mohou udělat radost dalším čtenářům. Navíc v době, kdy řešíme omezené přírodní zdroje a udržitelnost, je na místě lidem ukázat možnosti, které mohou přispět k ekologickému chování,“ vysvětluje motivaci celé akce Žaneta Kratochvílová, marketingová manažerka Knihobotu.

Výzva Knihobotu na pražském Andělu, zdroj: Knihobot.cz
Přestože Knihobot otevřeně přiznává, že bez nových knížek se secondhandový trh logicky neobejde, upozorňuje na český paradox. Každý rok se v Česku totiž vydá na 13 tisíc titulů v tisícových nákladech, čímž v přepočtu na velikost trhu předčíme daleko větší evropské země. Řada knih ale končí ve výprodejích za pár korun a je de facto neprodejná.
„Mnohé tituly vychází v obrovských nákladech, podporovány intenzivním marketingem. Když boom opadne, leží na skladech. Kdyby si je lidé rovnou protočili mezi sebou, stačilo by jich vydat daleko menší množství,“ uvádí Kratochvílová.
Přes Knihobot se jen letos vrátilo do oběhu 3 mil. knížek. Podle Kratochvílové jde jen o to, dát lidem příležitost a co nejvíce jim cestu k posílání knih dalším čtenářům ulehčit. Knihobot proto nabízí osobní vyzvednutí knih zdarma a zařízení celého procesu prodeje od nafocení a nacenění přes vystavení knihy na e-shopu až po odeslání zásilky novému zájemci.
-mav-