Flema: Grand Prix si odváží slovenská kampaň k reality Jáma lvová

středa, 1. října 2025, 07:00 Reklama MediaGuru

Soutěž inovativního využití médií Flema rozdala své ceny. Letos přinesla nové kategorie a sledovala především cíle kampaní a jejich odvážnost.

Slovenská Sporiteľňa v pořadu Jama levova, zdroj: Slovenská Sporiteľňa

Slovenská Sporiteľňa v pořadu Jama levova, zdroj: Slovenská Sporiteľňa

Grand prix letošního ročníku soutěže Flema, která oceňuje inovativní počiny v mediálním plánování, putuje na Slovensko. Získala ji Slovenská sporiteľňa a agentura Wavemaker Slovakia za partnerství a koncepci investičního televizního pořadu Jama levova. Také další vyhlašované ceny za odvahu a inovace patří slovenským agenturám, konkrétně Wavemaker Slovakia za kampaň pro Slovak Telekom, upozorňující na problém kyberšikany a intimních fotografií na internetu, a Mindshare Slovakia za kampaň pro AMC Networks, upozorňující na fotbalovou nabídku kanálů Sport 1 a 2.

Hned dvě hlavní ceny ve vypisovaných kategoriích vybojovala OMD Czech a Seznam Brand Studio za kampaň pro Dacii Duster. Hlavní ceny získaly také dm drogerie a Wavemaker a Ogilvy PR za #prosteja. Vítězství si připsalo také KFC s agenturami PHD a Fuse za proniknutí do české rapové komunity.  

Cena pro nejlepšího zadavatele patří Dacii, nejlepším autorem je Wavemaker Slovakia.

Grand Prix

Slovenská sporiteľňa se rozhodla odlišit v záplavě klasických reklamních bloků a ve spolupráci s agenturou GroupM Slovakia a TV Markíza přivedla na slovenské obrazovky podnikatelskou show Jama levova (Shark Tank) od společnosti Sony. Nešlo jen o tradiční sponzoring s logem na obrazovce – banka se stala koproducentem pořadu, aktivně se podílela na jeho výrobě a svou přítomností v show i mimo ni se profilovala jako symbol podpory podnikatelského ducha a inovací na Slovensku. Slovenská spořitelna tím oslovila třetinu slovenské populace a vnímání banky jako banky pro byznys vzrostlo o 47 %. Kampaň bodovala i na Slovensku v soutěži  Effie Awards Slovakia 2024, kde získala stříbro v kategorii Partnerství & Sponzoring.

Zdroj: Group M

Cenu za odvážnou kampaň, Brawery Award, udělili porotci soutěže kampani Nahí. Reklamní spot Telekomu otevřel téma kyberšikany a šíření intimních fotografií mezi mladými lidmi. Jeho cílem bylo přimět diváky k zamyšlení nad tím, jak jejich děti používají mobilní telefony, a zároveň poskytnout konkrétní pomoc obětem. Proto vznikla platforma absolventisikany.sk, která nabízí odbornou podporu a zvyšuje povědomí o vážnosti tohoto problému.

Základem kampaně bylo hero video, propojující adaptaci písně Richarda Müllera Nahý s emotivními hereckými výkony představitelů obětí. Kampaň podpořila i inovativní audio-vizuální řešení, jako „tabló absolventů šikany“ nebo podcasty s autentickými svědectvími obětí. Důležitou roli sehrály i influencerky, které oslovily jak mladé ohrožené uživatele, tak jejich rodiče.

Zdroj: Slovak Telekom

Cenu za nejlepší inovaci, Innovation Award, získala agentura Mindshare Slovakia pro klienta AMC Networks. Její kanály Sport 1 a Sport 2 chtěly slovenskému publiku představit, že získaly vysílací práva na nejsledovanější italskou ligu Serie A, a zároveň posílit povědomí o značce AMC Networks. Výsledkem byl koncept prvního vertikálního fotbalu v Evropě.

V den zahájení sezóny se dva profesionální hráči spustili na lanech po 30metrové fasádě OC Nivy a rozehráli zápas proti gravitaci. Na místě je přivítaly legendy fotbalu Marek Hamšík a Marek Jankulowski spolu se stovkami nakupujících diváků.

Celou akci podpořila CLV síť v okolí 2 km, ambientní nosiče přímo v OC a silná kampaň na sociálních sítích (#VerticalFootball, #SerieAonAMC). Vertikální playground se stal atrakcí pro televizní zpravodajství, sportovní portály i sociální média. Během jediného dne se podařilo získat značnou mediální pozornost a vytvořit zážitek, který spojil vášeň pro italský fotbal s kreativitou stanic Sport 1/2.

Zdroj: AMC Networks

Úspěšná byla také kampaň pro značku Dacia Duster, na které se podílely OMD Czech a Seznam Brand Studio. Získala hned dvě vítězství v kategoriích Best Non Spot Campaign a Best Consideration Campaign

Dacia se rozhodla využít svou jednoduchost jako přednost a představila kampaň „Duster pro radost“ s mottem „cesta k radosti je jednoduchá“. Ta stavěla autentičnost proti materialismu a mířila na městskou střední třídu. Kampaň probíhala ve dvou kontrastních vlnách. Nejprve vznikl průvodce „víkendy bez stresu“, nabízející personalizované tipy na výlety po skrytých pokladech Česka s možností tras rovnou v Mapy.cz. Vyvrcholením byl výrazný PR stunt – zablácený Duster zaparkovaný na tři dny na luxusní Pařížské ulici před butik Prada. Tento dramatický kontrast mezi autentickým dobrodružstvím a povrchním luxusem přitáhl obrovskou pozornost.

Výsledky předčily očekávání: zvažování vyzkoušení vozu vzrostlo o 100 % (z 5 na 10 %), vyhledávání modelu se zvýšilo o 123 %, zájem o testovací jízdy se zdvojnásobil. PR stunt si získal spontánní mediální odezvu. Článek na Garáž.cz se stal nejčtenějším článkem roku o jednom modelu a čtvrtým nejčtenějším celkově (770 000+ zobrazení). Reels videa na Instagramu dosáhla více než 500 tisíc zhlédnutí.

Vystavení vozu Dacia Duster v Pařížské ulici, zdroj: Dacia

Vystavení vozu Dacia Duster v Pařížské ulici, zdroj: Dacia

V kategorii sledující, jak kampaně pomáhají ke zvýšení povědomí, Best Awarness Campaign, uspěla dm drogerie a agentury Wavemaker a Ogilvy s kampaní #prosteja.

Kampaň dm drogerie #prosteja představila mezinárodní koncept pro 12 trhů. Jejím cílem bylo zvýšit povědomí o značce dm a podpořit přirozenost, krásu v nedokonalosti a sebepřijetí. Kampaň cílila na ženy s poselstvím, že „jejich jedinečnost je to nejkrásnější“. Autentický start kampaně zajistila dronová show a launch event v Praze, následovala silná cross-mediální strategie a digitálně byla poprvé v ČR využita interaktivní landing page na Spotify poháněná AI.

Zdroj: dm drogerie

Nejvyšší cena v kategorii Best Converison Campaign patří KFC za kampaň „Jak KFC zachutnalo české rapové komunitě od PHD a Fuse. Zlaté i stříbrné ocenění si odnesla i z posledního ročníku Effie

Cílem KFC bylo oslovit mladou cílovku, která přestávala reagovat na tradiční média. Penetrace ve věku 15–24 let klesala a TV, tisk či OOH už na Gen Z nefungovaly. Řešení přišlo odvážně přes partnerství s rapovou show The Mag Wrap. Místo pouhého loga značka investovala do unikátního obsahu, který fanoušci nikde jinde neviděli, a připravila The Mag Wrap menu – speciální nabídku s „chutí českého rapu“ prodávanou po celé ČR.

Komunita byla nejprve skeptická, následně nadšená, a menu se stalo virálním. Výsledky: penetrace vzrostla na 55 % (+6 p.b.), prodalo se 194 176 kusů menu (+85 % oproti plánu) a ROI 9,31 překonalo cíl o 112 %. Kampaň se stala nejefektivnější promo akcí KFC za posledních 5 let, a to bez jediného spotu, banneru či OOH.

Zdroj: KFC

Přehled oceněných kampaní Flema 2025

kategorie kampaň zadavatel agentury země
Best Awareness Campaign        
hlavní cena #prosteja dm drogerie Wavemaker, WPP Media, Ogilvy PR CZ
2. Chupa Chups Melody Pops Perfetti Van Melle Dentsu CZ, SK
3. Bubliny slovak Telekom Wavemaker Slovakia, MUW Saatchi & Saatchi SK
Best Consideration Campaign        
hlavní cena Duster pro radost Dacia  OMD Czech, Seznam Brand Studio CZ
2. Majsterky Európy po ťažkom boji  Novartis Novartis SK
3. Mentos Fizzooka Perfetti Van Melle Wavemaker, POGGERS (Czech News Center), BBH London CZ
Best Conversion Campaign        
hlavní cena Jak KFC zachutnalo české rapové komunitě AmRest PHD, Fuse CZ
2. Kurzy první pomoci zdarma díky PENNY Penny Market ČR Publicis Groupe, Leo Burnett Prague CZ
3. Šestice mladých ve vedení největší české banky Česká spořitelna Wavemaker Czech CZ
Best Spot Campaign        
1. Jama Levova Slovenská Sporiteľňa Wavemaker Slovakia   SK
2. Nahí Slovak Telekom Wavemaker Slovakia, MUW Saatchi & Saatchi SK
Best Non Spot Campaign        
hlavní cena Duster pro radost Dacia  OMD Czech, Seznam Brand Studio
2. DRMAX Cheat Code Dr Max  This Is Locco SK
3. Vertikálny futbal – Serie A, ktorá prepísala gravitáciu a divákov pritiahla k AMC AMC Networks Inc. Mindshare Slovakia SK
Grand Prix Jama Levova Slovenská Sporiteľňa Wavemaker Slovakia   SK
Brawery Award Nahí Slovak Telekom Wavemaker Slovakia, MUW Saatchi & Saatchi SK
Innovation Award Vertikálny futbal – Serie A, ktorá prepísala gravitáciu a divákov pritiahla k AMC  AMC Networks Inc. Mindshare Slovakia SK
Nejlepší zadavatel
Dacia      
Nejlepší autor Wavemaker Slovakia      

Zdroj: Flemedia

Ukázky všech kampaní najdete na webu soutěže zde

-mav-

FLEMA se zásadně mění, zdůrazňuje cíle kampaní i odvahu

pondělí 7. dubna 2025