Kamil Houska: Oneplay od základů změnilo náš přístup k TN Live
Vstup platformy TN Live do služby Oneplay přinesl zlom pro její existenci. Po modernizaci studia i profesionalizaci samotného vysílání se pracuje na dalším vývoji, jehož výsledky Nova odhalí v následujících měsících.

Kamil Houska, zdroj: TV Nova
Zpravodajský onlinový kanál TN Live televize Nova prošel v posledním roce výraznou proměnou. Z původního online streamu se stal plnohodnotným kanálem v rámci platformy Oneplay, kde má svou vlastní programovou pozici. „Oneplay nám opravdu změnilo od základu náš přístup k TN Live a my TN Live vnímáme jako velkou budoucnost,“ říká ředitel zpravodajství a publicistiky TV Nova Kamil Houska. Podle něj se kanál profiluje jako zpravodajsko-lifestylový a snaží se oslovovat i specifické skupiny diváků prostřednictvím tematických magazínů.
Oneplay zároveň umožňuje detailně sledovat chování uživatelů a právě díky datům se Nova rozhodla TN Live ještě více profesionalizovat – od modernizovaného studia přes rozšíření týmu až po 24hodinové vysílání. Ambicí stanice není jen živé pokrytí aktuálního dění, ale i tvorba obsahu pro zpětné zhlédnutí.
Významnou roli hrají také nové technologie: umělá inteligence pomáhá se střihem videí, analýzou sociálních sítí nebo přípravou fact-checkingu, ale vždy pod dohledem editorů. „Cokoliv posíláme ven v jakékoli formě nesmí jít bez kontroly člověka,“ zdůrazňuje Houska s odkazem na důležitost důvěryhodnosti. V rozhovoru přibližuje i přípravy na blížící se parlamentní volby, které budou pro TN Live velkou prověrkou.
Pane řediteli, označení toho, že TN Live by měl být zpravodajský kanál, jste se vždy bránili. Po spuštění Oneplay se nicméně z TN Live skutečně klasický televizní program s vlastní pozicí v této službě stal. Jaká je tedy současná pozice TN Live? Je to zpravodajský kanál, nebo je to zpravodajská platforma, nebo co to vlastně je?
Je to zpravodajsko-lifestylový kanál. Nechceme být čistě jenom zpravodajský kanál, protože si myslíme, že lifestyle je pro řadu lidí a řadu potenciálních diváků velmi zajímavá oblast. Takže chceme kombinovat obojí, nebo snažíme se kombinovat obojí. Máte pravdu, že se se spuštěním Oneplay situace změnila. Pro uživatele je nyní obtížné rozlišit, co je klasický lineární kanál a co internetový kanál, protože z pohledu diváka je to prakticky totéž. Uvědomujeme si, že Oneplay nám nabízí celou řadu možností, jak do budoucna náš zpravodajsko-lifestylový obsah dostat k co největší mase lidí. Právě proto jsme změnili studio, rozšířili tým, vytváříme stále více nových pořadů a vysíláme 24 hodin denně.
Jak ovlivňuje Oneplay podobu TN Live? Oneplay je nejenom videotéka, ale je to zejména i klasická internetová televize, takže dostáváte přesné statistiky o sledovanosti. Co vám přinesla data za první půlrok, co existuje Oneplay?
Řeknu dva základní údaje. Jednak uživatelé Oneplay obecně patří mezi lidi, kteří sledují i zpravodajství. A teď se bavíme obecně o zpravodajství, neřeším na jakém kanále. Mezi nejsledovanějšími pořady na Oneplay, řekněme v prvních několika pozicích, jsou vždy například Televizní noviny nebo jiné zpravodajské formáty. Takže jsme vycházeli z toho, že nějaká poptávka po zpravodajství je. Druhá věc je, že Oneplay změnilo TN Live také v tom smyslu, že ho musíme a chceme postupně čím dál víc profesionalizovat.
Když vysíláte jenom na standardní internet a sociální sítě, stačí vám méně nákladné studio. Když ale chcete cílit i na větší masu lidí, studio už musí vypadat profesionálněji a moderněji a je třeba mít i lepší rozlišení obrazovek za moderátory. Přešli jsme na 24hodinové vysílání sedm dní v týdnu, museli jsme změnit workflow a jedeme ve směnném režimu. To znamená ano, Oneplay nám opravdu změnilo od základu náš přístup k TN Live a my TN Live vnímáme jako velkou budoucnost.
Pokud se ptáte na čísla, tak kontinuálně týden po týdnu na Oneplay rosteme a pohybujeme se ve stovkách tisíc video views týdně, které díky Oneplay pobereme. Myslím si přitom, že jsme ještě na začátku.
Můžete v souvislosti s Oneplay upřesnit, jakým způsobem by se TN Live měl dál vyvíjet? Řekl jste, že teď se hodně TN Live zprofesionalizoval a že studio je už patřičně vybavené. Celkově TN Live působí jako klasická zpravodajská televize. Takže, jaký bude další vývoj? Jaký je plán?
Nesoustředíme se jenom na diváka, který na nás kouká v té chvíli, to znamená živě. Vytváříme čím dál víc různých tematických pořadů, protože chceme cílit na určité skupiny lidí, kteří se na vysílání i ve zpětném zhlédnutí podívají. To znamená, že filozofie kanálu není jenom o tom, že právě teď se něco děje a lidé se dívají, ale hodně cílíme na tematické bloky, které pak diváci v následujících 24-48 hodinách konzumují zpětně v rámci Oneplay.
A když mluvím o tematických věcech, zjistili jsme, že je tady velká mezera. Existují velké skupiny lidí, pro které děláme speciální pořad. Například učitelé. Pro velkou plnoformátovou televizi by se asi nedělal, ale tady ho mít můžeme. A zjišťujeme, že jsou tisíce lidí, kteří se na něj každých čtrnáct dnů dívají. Děláme specializovaný magazín pro armádu nebo o armádě, ne pro armádu, ale o armádě. To znamená, že chceme cílit na konkrétní skupiny a komunity diváků. Víme, že možná jen část z nich uvidí pořad živě, zatímco většina ho zhlédne později z archivu na Oneplay.
Bude se třeba nějakým způsobem TN Live měnit i po technické stránce vysílání? TN Live je na jednu stranu značka v rámci Oneplay, ale je to i značka v rámci červeného tlačítka HbbTV, kde ho máte rozsekaný na několik streamů. Budete s tímhle nějakým způsobem ještě dál pracovat, a nebo třeba počítáte se sladěním obou platforem?
Ptáte se dobře. V tuto chvíli ale na to nemůžu odpovědět. Ne, že bych to nevěděl, ale máme nějaké rozvojové plány, které teď ještě nechceme odhalovat. Řeknu jenom obecně. Pro nás jsou TN jako Televizní noviny klíčová značka, pod kterou do budoucna chceme produkovat úplně veškerý zpravodajsko-publicistický obsah, ať už to bude na sociálních sítích, ve Oneplay nebo HbbTV. To znamená, budeme využívat i další kanály, ale konkrétní cestu, kam směřujeme, vám v téhle chvíli nemůžu říct, protože teď jsme zrovna ve fázi příprav dalších kroků. Věřím ale, že pro diváky budou atraktivní.
Takže je to řádově na měsíce?
Ano, mohu říct, že v horizontu několika měsíců TN Live dozná dalších kvalitativních i obsahových změn. V tomto smyslu se možná trochu změní náš celkový přístup k tomu, jak chceme lidi oslovovat.
Pro nás jsou TN jako Televizní noviny klíčová značka, pod kterou do budoucna chceme produkovat úplně veškerý zpravodajsko-publicistický obsah, ať už to bude na sociálních sítích, ve Oneplay nebo HbbTV.

Redaktor Lukáš Polák s ředitelem zpravodajství TV Nova Kamilem Houskou. Foto: MediaGuru.cz
Když vezmeme našeho historicky nejbližšího souseda, kterým je Slovensko, tak skupina JOJ teď významně posílila svou videotéku JOJ Play, kde spustila speciální sekci zpravodajství. Tak mě napadá, že i v souvislosti s TN Live by mohlo být něco takového na Oneplay.
Odpovím vám obecněji. Chceme se zpravodajstvím, které vyrábíme, expandovat do co největšího množství platforem, protože si prostě myslíme, že končí doba, kdy se divák pouze dívá na Televizní noviny. Dnes je naše filozofie taková, že vyrábíme kontent a chceme ho dostat k co největšímu množství diváků či posluchačů. Je nám vlastně už trochu jedno, jestli se na ten obsah podívají na sociálních sítích, na internetu, na TN Live nebo večer v Televizních novinách. Víte sám, že svět se v tomto smyslu značně otevřel a my chceme jít všemi těmito směry.
Včetně HbbTV a tak dále.
Ano.
Loni v listopadu jsem dělal rozhovor s technickým ředitelem Josem Uhrem a bavili jsme se mimo jiné i kromě technických věcí o využití umělé inteligence. Tehdy říkal, že samozřejmě Nova vývoj sleduje a nachází se v nějaké zkušební fázi. Už jste umělou inteligenci implementovali do zpravodajství? Nebo víte, jakým směrem ji budete využívat?
V současnosti používáme celou řadu nástrojů založených na umělé inteligenci, stejně tak celou řadu testujeme. Obecně můžu říct, že stříháme videa. AI nám připravuje články z videí, které produkujeme na TN Live. Používáme ji k analytickým možnostem vyhledávání. Samozřejmě analyzujeme si i sociální sítě pomocí umělé inteligence. Těch oblastí, které už používáme nebo kterými se zabýváme a chceme v krátké době začít používat, je celá řada. Máme tady na to i speciální oddělení, ale je tam ještě jedna věc, na kterou se občas zapomíná.
Nejenom, že chceme umělou inteligenci používat, ale zabýváme se i eticko-novinářským rozměrem. Máme jasně stanovená pravidla, že kdykoliv cokoliv bude zpracovávat umělá inteligence, příjemce zpravodajství by to měl transparentně vědět. Cokoliv posíláme takzvaně ven v jakékoli formě, ať už je to článek, nebo video, nesmí jít ven bez kontroly člověka. Jinými slovy, není to tak, že by diváci rovnou sledovali reportáže ať už textové, nebo ve videopodobě, které by připravila umělá inteligence, aniž by prošly lidskou kontrolou. Vždy tam bude člověk, editor a kontrola. Myslíme si, že právě v době, kdy média celosvětově čelí ztrátě důvěry, je to zásadní. Pokud ji chceme jako novináři znovu získat, musíme stavět na editoriální politice, novinářských standardech a jasně nastavených pravidlech. To je podle mě jediná cesta, jak můžeme obstát v boji s dezinformacemi a zajistit, aby naše práce měla pro lidi i do budoucna skutečný význam.
Takže ano, umělou inteligenci používáme už dnes a do budoucna ji chceme zapojovat ještě víc. Vždy ale musí být nad jejím výstupem člověk, protože právě to je podle mě klíčové pro udržení důvěryhodnosti.
Umělá inteligence tam bude vždycky jenom jako nějaký doplněk, pomocník.
Doplněk, který zrychlí práci a zefektivní celou řadu procesů. Například teď před volbami připravujeme otázky pro politiky a postupujeme stejně jako všechny televize, kdy si otázky připravuje moderátor. Zároveň ale sbíráme názory lidí ze sociálních sítí a dalších platforem, abychom zjistili jejich postoje, tonalitu a to, co je aktuálně trápí. Ve třetí fázi do procesu zapojujeme také umělou inteligenci, která díky svým analytickým schopnostem vyhledávání na internetu dokáže odhalit, jaké problémy jsou nejpalčivější a na co by se lidé pravděpodobně ptali. Tyto podněty pak moderátor kombinuje se svou vlastní přípravou.
Vím, že třeba generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral říkal, že umělá inteligence určitě nikdy v případě veřejnoprávního rozhlasu nenahradí moderátory.
Také jsme si tu otázku položili. Za prvé, nikdy nebudeme chtít seriózní zpravodajství zprostředkovávat pomocí nějakých avatarů, a to ani v tom smyslu, že bychom si vymysleli umělou osobu, nebo že bychom naklonovali například Reye (Rey Koranteng, moderátor Televizních novin, pozn. red.). To je pro nás absolutně nepřípustné, protože tím bychom ztráceli důvěryhodnost a osobitost moderátora.
Jedinou výjimkou je, že máme horoskopy připravované umělou inteligencí, což ale bereme jen jako prvek zábavy. V oblasti seriózního zpravodajství a publicistiky u nás ale nikdy neuvidíte umělého moderátora nebo dokonce digitální kopii skutečné osoby. Zprávy bude vždy prezentovat reálný člověk.
Ani se to nebude dít třeba v rámci TN Live?
Ani v rámci TN Live. Kvůli důvěryhodnosti existují hranice, za které nechceme jít. To by byla cesta do slepé uličky.
Nova ve středu pozvala novináře na svůj Media Day k předvolebnímu vysílání, protože do parlamentních voleb nám zbývá v tuto chvíli necelý měsíc. Zpravodajství hraje velmi důležitou roli i v souvislosti s možnostmi, které nyní nabízí Oneplay. Pořád ale platí, že nad vizuální stránkou by měl být obsah, který je tím pomyslným králem. Moje otázka je tedy jednoduchá: Co dělá Nova pro to, aby zajistila, že vše bude nejen vizuálně perfektní, ale že stejně kvalitní bude i obsah a připravenost celého vašeho týmu?
Tak za prvé, přípravou voleb se zabýváme už minimálně od ledna a moderátoři pravidelně trénují. Každý z redaktorů dostal na starost nějakou oblast, ve které se dlouhodobě připravuje, studuje materiály a podobně. Když jsme se bavili o umělé inteligenci, připravujeme umělou inteligenci, která bude kontrolovat fact checking – vyjadřování politiků v debatách. A v neposlední řadě, což ale nesouvisí přímo s volbami, jsme v posledních dvou letech ještě výrazněji posílili editoriální proces. Každé video, které pustíme v Televizních novinách, kontrolují minimálně tři, v některých případech i pět osob, abychom právě omezili chybovost a zajistili co největší faktičnost. Samozřejmě se nikdy nedají úplně vyloučit chyby. Při rychlosti médií a množství informací, které denně zpracováváme, k nim občas dojít musí. Musím ale zaklepat, že jich máme naprosté minimum a věřím, že se nám tento standard podaří udržet i dlouhodobě.