První rok přežijí jen dvě třetiny e-shopů

pátek, 26. září 2025, 14:25 Aktuality, Retail MediaGuru

První rok provozu nepřežije jedna třetina e-shopů, mohou za to stále stejné chyby. 

Zdroj: Freepik

Zdroj: Freepik

První rok provozu přežijí přibližně dvě třetiny nových e-shopů. Pro ostatní je to období, které potvrdí, že podnikání na internetu neznamená rychlé zbohatnutí. Neúspěšné e-shopy opakují ty samé chyby, jako jsou ignorace zákaznické péče, nedostatečná orientace v nákladech nebo snaha zvládnout vše svépomocí. Vyplývá to z aktuálních dat společnosti Upgates, která poskytuje e-shopová řešení. 

Mnoho začínajících podnikatelů věří, že po spuštění e-shopu začnou objednávky chodit prakticky samy. „Spousta nováčků v e-commerce žije v domnění, že objednávky začnou chodit samy. Realita je však jinde, první rok je totiž o investování do životaschopnosti obchodu, nikoli o rychlém zisku,“ vysvětluje Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates, 

Nejčastější chybou nováčků jsou velká očekávání bez kvalitní nabídky. „Prodej generických produktů původem z asijských tržišť dnes rozhodně nestačí. Úspěšní zakladatelé přicházejí s originálními výrobky, které mají svůj osobitý příběh a jasnou hodnotu. Spotřebitelé rádi podporují drobné lokální podnikatele, kteří nabízí kvalitní ruční práci nebo domácí pochutiny,“ přibližuje Michal Benatzky.

Slabým místem bývá špatně nastavená cenotvorba nebo přehlížení reálných nákladů. Zákazníci lépe akceptují vyšší náklady například u dopravy, pokud budou mít vynikající zkušenost se zákaznickou podporou a když se jedná o e-shop s unikátními produkty.

Provoz e-shopu se neobejde ani bez marketingu. Reklamní aktivity neúspěšní zakladatelé dost podceňují a až naivně se spoléhají, že si je zákazníci najdou sami. „První zákazníky přivádějí placené reklamy a vlastní komunity, například ze sociálních sítí. Organické vyhledávání nefunguje hned, ale až časem,“ říká Benatzky.

Dalším nešvarem je ignorace zákaznické péče. „Přivést nového zákazníka je dražší než si udržet někoho, kdo už nakoupil. Důležitá je transparentní komunikace o stavu objednávky, rychlé reakce na dotazy a motivování zákazníků k opakovanému nákupu. I malý e-shop může velké hráče předčit osobním přístupem a skvělou komunikací,“ dodává Michal Benatzky.

Řada začínajících online podnikatelů brzy spadne do pasti, že si vše zvládnou zařídit sami tzv. na koleni. Při snaze dělat všechno vlastní cestou, ale brzo narazí. Dnes už existuje řada nástrojů na automatizaci marketingu, logistiky i komunikace. Kdo je ignoruje, ztrácí drahocenný čas i peníze.

Obchodníci, kteří svůj e-shop dovedou do druhého roku podnikání, mají podle analýzy Upgates několik společných znaků. Rychle spustí e-shop na hotových platformách a nečekají měsíce na vývoj vlastního řešení. Více než polovina e-shopů pak využívá umělou inteligenci, od psaní popisků a překladů až po otextování reklamní kampaně. Dále testují marketing, sledují, co funguje, budují komunitu a zákaznická péče je pro ně prioritou. Velmi důležitý je také realistický přístup zakladatelů, kteří berou první měsíce provozu jako investici a čas na ověření smysluplnosti projektu. 

-stk-