U dětí vede Instagram a YT, propadá Facebook. Online agrese přibývá

pátek, 5. prosince 2025, 07:20 Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

Agrese dětí online roste. Výzkum na českých školách odhaluje i další klíčové trendy v online světě.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Děti ve věku 13 až 17 let tráví online velkou část dne a nejčastěji používají YouTube, Instagram a WhatsApp. Pravidelně nebo často jsou pak nejvyužívanější Instagram (81 %), YouTube (63 %) a TikTok (62 %), naopak propadá Facebook (7 %). Vyplývá to ze studie Čeští žáci v online světě 2025, kterou zaštítilo Safer Internet Centrum ČR a které se ve spolupráci s Univerzitou Palackého v Olomouci zaměřilo na výzkum o bezpečnosti dětí v online prostředí. Do šetření se v období od letošního dubna do poloviny května zapojilo se přes 53 tisíc respondentů.

Studie dále uvádí, že u dětí mladších 13 let je patrné masivní porušování (téměř 99 %) věkových limitů pro používání služeb, a to zejména WhatsAppu, Instagramu a TikToku. V této souvislosti přináší Jeden svět na školách (JSNS) společnosti Člověk v tísni praktické doporučení. „Pro zřízení účtu WhatsApp je stanovena minimální věková hranice 13 let a v ČR je u mladších 15 let potřeba souhlas rodičů. Z tohoto důvodu WhatsApp nedoporučujeme jako komunikační nástroj pro žáky, zejména na prvním stupni; vhodnější jsou bezpečnější školní platformy. Rodičům i učitelům zároveň doporučujeme sledovat, jaké aplikace děti používají, mluvit s nimi o rizicích, nastavit omezení (např. přidávání do skupin, vypnutí veřejných kanálů) a vést děti ke slušné, respektující komunikaci online,“ upozorňuje Karel Strachota, ředitel JSNS.

Zdroj: Čeští žáci v online světě  2025, Safer Internet Centrum ČR, n = 42 772

Zdroj: Čeští žáci v online světě 2025, Safer Internet Centrum ČR, n = 42 772

Aktuální zjištění rovněž ukázala, že se online agrese mezi dětmi zvyšuje. Online útoky právě úzce souvisí s platformami, které děti pro komunikaci používají. Mezi nejčastější formy online agrese se podle poznatků řadí především slovní ubližování (nadávky, urážky), se kterým má negativní zkušenost více než polovina dětí (58 %). Významný podíl pak tvoří i šíření ponižujících fotografií (33 %), vyhrožování (26 %), obtěžování prozváněním (24 %) a šíření ponižujících videí (18 %). Tyto projevy představují nejrozšířenější hrozby, které se objevují napříč věkovými skupinami a často se vyskytují opakovaně. Výzkum ukazuje, že za online útoky nejčastěji stojí vrstevník ze stejné třídy; u dívek se častěji objevuje bývalý kamarád či partner a významnou roli má i kontakt známý pouze z internetu. Přestože jsou tato čísla varující, je podle výzkumníku zároveň vidět rostoucí povědomí dětí o tom, jak závadný obsah nahlásit, a na mnoha školách už probíhají preventivní programy, o které se lze opřít dále je rozvíjet.

V některých případech online agrese se objevil také nový fenomén, a to nástroje umělé inteligence. „Jak je vidět z výzkumných zjištění, do rizikového chování dětí v online prostředí stále více zasahují nástroje umělé inteligence – přes 7 % žáků ve výzkumu potvrdilo, že někdo zneužil umělou inteligenci k tomu, aby vytvořil jejich vlastní svlečenou fotografii (tzv. deep nude). Co je alarmující – přes 68 % z nich rovněž uvedlo, že se staly terčem vydírání, u chlapců dokonce toto číslo dosahovalo 73,57 %,“ doplňuje profesor Kamil Kopecký z Institutu výzkumu a vzdělávání v oblasti digitálních technologií a kyberbezpečnosti Pedagogické fakulty UP.

58 % dětí, které agresi zažily, se nikomu nesvěřilo. Právě tady vidíme prostor pro zlepšení - posílit dovednosti dospělých bezpečně téma otevírat, mít jasné postupy ve školách a zajistit snadno dostupné linky pomoci. „Sociální sítě dnes zásadně ovlivňují, jak spolu děti komunikují. Bohužel stále častěji vidíme, že online prostor se stává místem, kde se přenáší agrese, tlak vrstevníků i manipulace. Potřebujeme proto posilovat schopnost dětí rozpoznat hranice mezi vtipem a ubližováním a vést je k větší empatii i odpovědnosti,“ říká Zora Dušková, ředitelka Dětského krizového centra.

O výzkumu

  • Výzkum proběhl jako kvantitativní online šetření rozeslané učitelům na všechny základní a střední školy v České republice.
  • Sběr dat se uskutečnil od 1. dubna do 15. května 2025 a zapojilo se do něj 53 119 respondentů ze všech krajů.
  • Analytická část zaměřená na věk 13–17 let zahrnuje 42 772 dětí (52,2 % dívek, 47,8 % chlapců).
  • Struktura vzorku odpovídá českému školství: 66 % tvoří žáci ZŠ, 7 % žáci víceletých gymnázií, 15 % studenti SŠ s maturitou, 6 % SŠ bez maturity a 4 % čtyřletých gymnázií; reprezentativnost byla ověřena vůči údajům ČSÚ pro školní rok 2024/25.

O Safer Internet Centru ČR

  • SIC ČR je společný projekt čtyř organizací: koordinátorem je od roku 2019 sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, partnery jsou Linka bezpečí, Dětské krizové centrum a Jeden svět na školách (JSNS) společnosti Člověk v tísni.
  • Projekt stojí na třech pilířích: prevence a vzdělávání, helplinky pro děti a rodiče a hotlinka pro hlášení nezákonného digitálního obsahu. Aktivity jsou spolufinancovány Evropskou komisí z programu Digital Europe.

-mav-