Vybudovali jsme největší ekonomické vydavatelství

úterý, 23. července 2013, 12:11 Tisk Martina Vojtěchovská

Naše ekonomická divize je už největší na trhu, říká generální ředitel Mladé fronty David Hurta.

V loňském roce jste do svého portfolia získali dva ekonomické týdeníky – Euro a Profit – a rozšířili tak svoji divizi ekonomických titulů na čele s E15. Jak důležitá je pro Mladou frontu divize Euro E15 (patří pod ní i specializované magazíny Strategie, Obchod & Finance, Právo a Byznys).

Důležitá je velmi. Měřeno výkonem jde už o srovnatelnou divizi s divizí Časopisy. Ročně vytvoří až stovku speciálů. V tuto chvíli není na trhu z pohledu čtenosti žádné větší ekonomické vydavatelství. Relativně potichu a pomalu jsme vybudovali největší ekonomickou divizi.

V Media projektu nejsou všechny tituly, které začleňujete do ekonomické divize, stejně tak Economia nemá v Media projektu všechny své tituly. Z čeho tedy to srovnání vychází?

U B2B titulů jsou jediná „tvrdá“ data tištěný náklad, proto bereme jako základ odhadu čtenosti jednoho čtenáře na jeden výtisk.

Lze říci, kolik procent činí obrat ekonomické divize z celkového obratu vydavatelských aktivit Mladé fronty?

Je to přibližně 30 %.

Deník E15 je vlajkovou lodí ekonomické divize.  Už se dostal ze ztráty?

Myslím si, že v letošním roce se E15 přiblíží k nule. Inzertně se novinám daří a spolu s divizí Online mají meziročně největší nárůst v příjmech. Je zajímavé, že Euro i E15 mají jiné cílové skupiny a dobře se nám tak vytvářejí inzertní balíčky.

Plánujete v E15 nějaké změny?

Připravujeme drobný redesign na září. Pracujeme také na nové podobě E15 a webu E15.cz, aby se k sobě víc vizuálně přiblížily a obě značky se tak víc propojily. Součástí změn bude i obsahový relaunch, ale nebude zásadní. Necítíme potřebu dělat velké úpravy. Určité změny chystáme i v Euru.  A pokud jde o odborné tituly, tak v září plánujeme relaunch Strategie, která přijde s novým formátem, obsahem a grafikou.

Vedle divize Časopisů a ekonomické Euro E15 jste byli také aktivní v odborných lékařských titulech. Budete chtít tuto divizi ještě dál rozšiřovat?

Divize Medical Services už je dobudovaná, není kam se rozšiřovat. Pokrýváme kompletní cílovou skupinu v segmentu a v celé republice. V ekonomické divizi se ale určitě budeme chtít rozšiřovat. Osvědčila se nám cesta tematických příloh. Letos jsme se také začali s eventy, které děláme v regionech s E15 a s Profitem. Fungují nám velmi dobře. Budeme tedy rozvíjet stávající značky a aktivity. Do dalších ekonomických segmentů jít nechceme, inzertní potenciál v nich příliš nevidíme.

Nedávno jste založili novou firmu MF Medical & Digital Media, která zastřeší lékařské tituly. Máte s nimi nějaké další plány?

Založení té společnosti je čistě organizační věcí z důvodu lepšího řízení.

Několik magazínů v časopisecké divizi prošlo letos relaunchem, ať už jde o Mojí Psychologii, FOOD, Dietu a nedávno ForMen. Proč jste se změny rozhodli udělat takto najednou?

Myslím, že relaunche se povedly, je to práce především šéfredaktorů a ředitelky redakcí Lady Rudovské, která časopisům dala směr (Lada Rudovská přišla do MF v létě 2012, pozn. red.). Díky tomu se nám podařilo i zvýšit prodej: např. Food, který jde teď přímo proti Apetitu, zvýšil jen za květen prodej o 6 tisíc. To nám samozřejmě pomohlo i v inzerci, což se týká i ostatních titulů, které jsme měnili – Moje Psychologie a Dieta. Zkusili jsme se vrátit k základům časopisů, k dobrému obsahu, abychom zlepšili prodej. Dobrý obsah se rovná dobré prodeje a dobrá inzerce. To je filozofie časopisecké divize.

Moje Psychologie se po úpravách přibližuje lifestylovým titulům typu Elle. Je to záměr?

Na první pohled to možná tak může vypadat, ale není to tak. Rubriky jako móda a kosmetika musí být v časopise zastoupeny, jsou to inzertně zajímavé rubriky. Proto se to může zdát podobné.

Pokud jde o řízení divize Časopisy, počítáte se jmenováním ředitele pro tuto pozici?

Divizi Časopisy nebudeme obsazovat ředitelem, povedu ji nadále já. Redakčně je za tituly odpovědná Lada Rudovská, obchod vede Lenka Benetková.

Loni jste uváděl, že Vám v magazínovém portfoliu chybí vysokonákladový titul pro ženy. Stále byste takový časopis potřebovali?

To stále platí. Takový titul bych v našem portfoliu uvítal. Nabízejí se dvě možnosti: buď ho vytvoříme, nebo ho koupíme.

A možnost, že byste ho přivedli v licenci?

Licence je otázkou. Moc tomu nakloněný nejsem, protože považuju trh licencí v Česku za plný a místo pro další licencovaný titul nevidím.

Letos v březnu jste začali vyrábět obsah pro TV Metropol a následně v červnu získali licenci pro vysílání této metropolitní televize. Původně to vypadalo, že TV Metropol získá Empresa Media, které už patří TV Barrandov. Dokonce tam vyslala i svého zástupce. Proč jste se pro televizi rozhodli?

Důvody jsou obchodní a strategické. Teď máme v nabídce média aktivní i pasivní, která dokážeme výhodně inzertně propojit.

Už prodáváte reklamní balíčky napříč oběma mediatypy?

Balíčky zatím ještě nenabízíme, ale princip bude takový, že propojíme obsah v časopisech a pořady na TV Metropol, se kterými se spojí inzertní klienti. S diváky chceme aktivně komunikovat, více se zaměřit na reality show, podporovat komunity čtenářů a diváků. Časopisy jako Dieta, Maminka a Food  mají velmi silné čtenářské komunity a toho chceme využít. Takto propojené balíčky začneme nabízet od září. V září také přijdeme s hlavními programovými změnami: víc pořadů, víc informací z Prahy, bude méně repríz.  Nabídneme nové pořady, kde divák ve vysílání uvidí tváře našeho vydavatelství. Uvažujeme o tom, že bychom přešli do jiného multiplexu, abychom dosáhli větší sledovanosti ve středních Čechách.

Jakým způsobem jste se vypořádali s tím, co zůstalo po bývalém provozovateli TV Metropol? Její dluhy dosáhly asi 200 mil. Kč.

My jsme vlastně se starou společností neměli co do činění. Na základě obchodní smlouvy jsme pro ni prodávali prostor a zajišťovali vysílání. Zároveň jsme si požádali o udělení licence vlastní. V současnosti vysílá TV Metropol již s vlastní licencí. Jediné, co máme s  původní televizí společného, jsou někteří zaměstnanci, které jsme oslovili k nové spolupráci.

TV Metropol spolupracuje na reklamním trhu se společností Atmedia. Budete v té spolupráci pokračovat?

Se zastupitelstvím budeme dál pokračovat, ale většinu příjmů bude tvořit přímý prodej, který si zajistíme sami. Není naší ambicí vytvářet z Metropole celostátní televizi.  Cílem je mít kvalitní pražskou a středočeskou televizi.

Jste schopní z  prodeje reklamního prostoru pokrýt náklady na televizní vysílání?

Rozhodně. Příští rok bude televize určitě v zisku. Jenom za letošní půl rok se s tržbami dostaneme na 10-15 mil. Kč. To pro televizi tohoto typu stačí. Navíc náklady budeme mít letos vyšší, protože jsme budovali nové studio atd. Malá pražská televize ekonomicky smysl dává.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání požadovala po dřívějším provozovateli TV Metropol vysvětlení, jak jsou do vysílání zváni zástupci městských částí. Jak se k účasti městských zastupitelů ve vysílání tomu postavíte?

Podle mého názoru by starostové a zastupitelé měli informovat veřejnost, a to by rozhodně nemělo být placené. Jestli si pak někdo z městských částí bude chtít zpropagovat, že se nově otevřela například zrekonstruovaná Ladronka, tak to by placené mělo být. Rád bych, aby to fungovalo tak, že my si zveme starosty a chceme řešit problémy Pražanů. Ta hranice je tenká, ale tvoříme pravidla a kritéria, jak v takových případech postupovat.

Když se podíváme na Mladou frontu jako celek, disponujete deníkem, časopisy, specializovanými magazíny, internetem, televizí a knihami. Chybí vám ještě nějaké jiné médium?

Nemyslím si, že by nám nějaké médium chybělo. Rozhodně nemáme ambice kupovat rádia. Portfolio máme pokryté celé – teď zhruba oslovíme 3,5 mil. lidí napříč tištěnými tituly, internetem a televizí. Nemám pocit, že bychom k tomu měli mít ještě něco dalšího. Ale situace se může změnit…

Mediální trh je v pohybu, mění se vlastníci. Co pro vás znamená koupě skupiny Mafra podnikatelem Babišem?

Pro nás to v tuto chvíli neznamená vůbec nic.

A pro majitele? (František Savov, pozn. red.)

Pro nás není Mafra úplně přímou konkurencí. Deníky jsou jiného zaměření, časopisy vlastně nemají, Óčko s Metropolí nesoutěží. Nás a ani majitele to nijak neovlivňuje.  Pro nás jsou konkurencí spíše vydavatelé jako Bauer nebo Burda.

Pokud byste chtěli předběhnout tyto časopisecké vydavatele, tak byste potřebovali nějakou akvizici.

Problém je, že tady už není příliš věcí, které by se daly koupit.

Sanoma?

Pokud bude na prodej, tak se o takovou akvizici budeme snažit. Musí ale dávat smysl. Teď už jsme ve stavu, kdy akvizice tolik nepotřebujeme. Pozici na trhu jsme si udrželi i přesto, že jsme loni prodali Sedmičku. To je dobré, to jsme chtěli. Cross-selling televize nám hodně pomůže k začlenění našich produktů.

První pololetí roku 2013 je za námi. Jak se vyvíjely vaše inzertní tržby a jak vidíte obecně situaci na tiskovém trhu v letošním roce?

Oproti loňsku se za prvních šest měsíců pohybujeme na stejném obratu, reálně je pokles kolem 2 %. Obecně pokles na trhu pokračuje. Je to patrné i u velkých klientů, že peněz mají méně a že je soustředili jen do některých vydavatelství. Věřím ale, že v příštím roce by se trh mohl zvednout.