Obývák průměrného Čecha se letos změnil

úterý, 15. července 2014, 15:00 Marketing, Výzkum MediaGuru

Kaspeni už čtyři roky mapují životní návyky českých rodin, které zhmotňují do obýváku.

Už čtyři roky mapuje komunikační agentura Kaspen/Jung von Matt v rámci svého projektu Obejvák životní zvyky českých rodin. Zjištění následně zhmotňuje do obejváku“ – místnosti, která agentuře slouží pro pracovní schůzky. Týmy agentury i klientů se v ní mají možnost vcítit do životní reality běžného Čecha.

Při hledání podoby průměrného Čecha verze 2014 byly využity veřejně dostupné údaje Českého statistického úřadu a výsledků Sčítání lidu, domů a bytů z roku 2011. Respondentů, kteří splňovali základní charakteristiky průměrného Čecha, se agentura Perfect Crowd zeptala, jaké změny u nich proběhly za poslední dva roky.

Průměrný Čech žije v manželském svazku se dvěma dětmi, dalším členem domácnosti je jejich čtyřnohý domácí mazlíček. Oproti dřívějšku se obývací pokoj typického Čecha tento rok výrazně změnil. Je světlejší, modernější a útulnější. Zmizel z něj stolní počítač, který nahradila knihovna se stovkou knih. Mezi nimi se objevuje Atlas hub, Encyklopedie, kuchařky, Bible, Kronika lidstva, Pravidla českého pravopisu, Babička, 50 odstínů šedi, Bylo nás pět, Saturnin, Staré pověsti české, Švejk, Harry Potter nebo Medvídek Pú.

Obejvak2

Všechny stěny jsou v současnosti vymalovány na bílo, původně byly dvě stěny žluté. Své místo mají v obýváku nové pokojové rostliny, větší rohová sedačka s novým křeslem a také větší televize, pod kterou je umístěno 124 kusů CD nebo DVD. Mezi oblíbené tituly patří hry Divadla Járy Cimrmana, S tebou mě baví svět, Mrazík, Krteček, alba Jaromíra Nohavici, Kabátu, Vánoční koledy nebo U2.

Obejvak4

Obejvak_3

Typický Čech tráví v obývacím pokoji denně pět hodin – nejčastěji s partnerem a dětmi. Dívají se společně na televizi, odpočívají, hostí návštěvy, surfují na internetu a pouštějí si filmy. „V obýváku se chováme upřímně. Naše image, náš styl oblékání, způsob, jak se prezentujeme, to je vždy do určité míry hra, maska či role. Zato doma se uvolníme: je to náš osobní prostor, který si dotváříme drobnostmi, jež jsou pro nás z nějakého osobního důvodu důležité,“ popisuje vedoucí projektu Markéta Nováková z agentury Kaspen/Jung von Matt. Zároveň podle ní obývací pokoj zrcadlí náš skutečný životní styl a estetické hodnoty. Obývací pokoj bývá naše pýcha, na vylepšení ložnice, dětského pokoje a koupelny většinou nezbývají peníze.

Nejdůležitějším kritériem pro výběr vybavení domácnosti je pro průměrného Čecha stále cena. Sice si rád prohlíží katalogy o bydlení pro inspiraci a zařizování je baví, jenomže v posledních dvou letech neutratili za vybavení obýváku více než 10 000 korun.

Obývák si virtuálně můžete prohlédnout zde.

-kch-