Fashion blogy české módní magazíny neohrožují

pondělí, 25. srpna 2014, 11:00 Internet & Mobil, Tisk MediaGuru

Módní blogy dokážou přilákat desítky tisíc návštěvníků měsíčně. Co na to módní časopisy?

Fotografie dívek v módním outfitu, popisy jednotlivých kousků oblečení i doplňků, krátké texty a celá řada ikon odkazujících na sociální sítě. I tak vypadá módní blog dneška, fenomén, kterému propadly tisíce dívek po celém světě, Českou republiku nevyjímaje. Blogy s pár příspěvky týdně pojednávají většinou o stylu oblékání a kosmetice, výjimkou však nejsou ani texty o cestování, stravování, osobním životě, zkrátka o životním stylu jejich autorek, které tak dobrovolně a rády nechávají čtenáře nahlédnout do svého soukromí. Měsíčně mají české módní blogy zhruba 65 až 500 tisíc pageviews.

Otevřít dveře do svého soukromí

Vztah se čtenáři je pro módní blogy zásadní. Bloggerky jej budují systematicky a pravidelně nejen příspěvky na blogu, ale i prostřednictvím sociálních médií, kterými rozšiřují svůj zásah. Standardem je pro ně profil na Facebooku a na Instagramu. Neobvyklým není ani Pinterest, Twitter, agregátor blogů Bloglovin‘ či síť na pokládání a zodpovídání otázek Ask.fm.

Jak uvádějí bloggerky, sociální sítě, zejména Instagram a Facebook, slouží k okamžitému sdílení fotografií z jejich životů. „Čtenářky tak mohou vidět, co právě ten den děláme, kde se pohybujeme a co máme na sobě,“ říkají bloggerky Hana a Veronika z blogu CzechChicks, které mají na Instagramu 11 210 followerů. Podobně vnímá sociální sítě i bloggerka Simona Švarcová ze StyleCookbook: „Osobně to cítím tak, že díky sociálním sítím se mohu čtenářkám více přiblížit, jednodušeji a hlavně rychleji s nimi komunikovat a zároveň třeba i nahlédnout do jejich soukromí, tak jako ony nahlížejí do mého.“

Příspěvků na sociálních sítích přitom módní bloggerky nešetří. „Je pro nás důležité přispívat i několikrát denně a být neustále v kontaktu se čtenáři,“ dodává další duo bloggerek Lucie a Nicole Ehrenbergerovy z blogu A Cup of Style, které kromě textů a fotografií vytváří i značné množství videoobsahu. Jejich kanál na YouTube odebírá přes 3 tisíce internetových uživatelů. Na videa sází také bloggerka Veronika z blogu Veronika D. – My Raspberry Life, pro kterou představují především osvěžení od ostatních článků.

Byznys model módních blogů

Značné množství čtenářů a úzký vztah s nimi vytváří z módních blogů atraktivní místo pro zadavatele reklamy. Podle výzkumu Blogbarometer byla již zadavateli oslovena zhruba třetina českých bloggerů, přičemž pro téměř polovinu blog přináší finanční a jiné výhody. Spolupráce většinou probíhá na barterovém principu – zadavatel poskytne produkt výměnou za zmínku v outfitovém či lifestylovém článku, zařazením do soutěže či recenzi.

Produkty, které budou na svém blogu prezentovat, si však módní bloggerky pečlivě vybírají. Musí především korespondovat se zaměřením blogu. „Náš blog je hodně osobní, proto je pro nás důležité, aby vše bylo uvěřitelné a hlavně náš pravdivý názor,“ popisují svůj přístup ke spolupráci Lucie a Nicole. Osobně dávají bloggerky přednost projektům dlouhodobým a těm, v nichž mají volnou ruku, rády jsou také za spolupráci v podobě zážitků – pozvání na módní přehlídku, setkání se zajímavými lidmi či cestování.

Tím však výčet možností vytěžit blog nekončí. Častá je nabídka bannerového prostoru. Duo bloggerek z CzechChicks nabízí pro partnery uspořádání eventu pro čtenářky. Kromě toho provozuje také internetový „bloggerský“ butik bechick.com, kde je k dostání móda a doplňky z Los Angeles. „Mimo tento obchod se specializujeme na poradenství a styling v oblasti módy. Do budoucna plánujeme zůstat online a chceme rozjet další internetové stránky se zaměřením na módu, životní styl a home decor,“ prozrazují Hana s Veronikou.

Symbióza s módními časopisy?

Při pohledu na počet čtenářů módních blogů se nabízí otázka, jak se k nim staví prémiové módní časopisy, které investují nemálo peněz do profesionálních fotografů, modelek a kvalitního papíru.

Módní časopisy typu Elle či Cosmopolitan se spolupráce s blogy nebojí, což kvitují i samotné bloggerky, které v tom vidí příležitost, jak oslovit nové čtenářky, zadavatele, případně potenciální zákaznice. Například časopis Elle přinesl ve spolupráci s bloggerkami z A Cup of Style rozhovor se slavnou španělskou bloggerkou Galou Gonzálezovou či nechal vytvořit fashion story slovenskou bloggerku Paulínu Maťovou. Jak MediaGuru.cz prozradila šéfredaktorka Elle Andrea Běhounková, v plánu je i dlouhodobý projekt s vybranou bloggerkou.

Cosmopolitan se o blogy zajímá z pohledu nového možného způsobu blogování. K tomuto tématu připravil články na téma Jak založit svůj blog, Jak zvýšit návštěvnost blogu, Jak dělat selfies, které zaujmou nebo Jak používat filtry na Instagramu… „Módní bloggerky prezentujeme úplně stejně jako představitele jiných povolání. Nepřebíráme však obsah módních blogů, ten v tištěném médiu vzbuzuje alergii čtenářek,“ vysvětluje šéfredaktorka Cosmopolitanu Sabrina Karasová s tím, že obsah blogů si čtenářkou samy najdou zadarmo na internetu. Naopak velmi populární je zapojování bloggerek do speciálních inzertních projektů, například Simona Švarcová se objevila v rámci propagace značky Maybelline či v reportáži z eventu Sephory, Lucie Ehrenbergerová a Sára Klugerová se zúčastnily projektu Adidas. Naopak Haarper’s Bazaar podle jeho české šéfredaktorky Barbary Nesvadbové, až na minimální výjimky, nikde na světě s blogy nespolupracuje.

I přes zájem o spolupráci se však šéfredaktorky módních časopisů shodují v tom, že česká blogosféra pro ně na rozdíl od některých zahraničních blogů nepředstavuje přílišný zdroj inspirace. V zahraničí existují blogy, které představují tvůrčí a kritický proud mimo tištěný průmysl, který posouvá módu o kus dál. „Na českém trhu vidím v tuto chvíli až na skutečné výjimky spíše mohutný nástup aspirantů. Na zrod zkušených, vtipných, tvůrčích a vlivných bloggerů formátu Miroslavy Dumy, která licenci svého blogu dokonce už prodává i do zahraničí, naše scéna ještě čeká,“ hodnotí Sabrina Karasová. Za pravdu jí dává i Andrea Běhounková: „Je zde mnoho bloggerek a bloggerů, kteří jsou nadprůměrní, které sledujeme a rádi s nimi spolupracujeme. Oceňuji, kolik energie, práce a času do blogu investují, a stojím o komunikaci s nimi. Někteří z nich určitě do Elle patří. Ale na druhou stranu musím říct, že mě valná většina z nich příliš neinspiruje, nemám z nich takový ten ,wow efekt‘ jako z některých zahraničních blogů, například z velmi inovativní Garance Dorré. Její blog je pro mě skutečně zdrojem inspirace i potěšení.“

-kch-