Mediálky: Systém financování není ideální

pondělí, 22. září 2014, 10:41 Tisk, TV MediaGuru

Diskuse v rámci konference Flema se dotkla i otázky financování mediálních agentur.

Diskusní stůl v rámci páteční konference Flema se věnoval i otázce financování mediálních agentur. V panelu za agentury vystoupil obchodní ředitel Médea Group Filip Doubek, do diskuse se z pléna přidal i šéf Maxusu David Novák. Za klienty se diskuse zúčastnil Zbyněk GabrielČeské spořitelny.

Podle Filipa Doubka se mediální agentury mají stejně jako zadavatelé a média. „Mediální agentury živí systém, který v mediálním prostředí je. Chtěl bych, aby nám klienti platili víc, ale je to situace, do které se agentury dostaly, a je na nich, jak si s ní poradí,“ řekl. Dodal, že Médea proto zavedla do svého podnikání další služby, které se netýkají jen klasického nákupu a prodeje médií.

Pozastavil se také nad otázkou transparentnosti agentur. „Co to znamená? Že si schováme bonusy, nebo že plánujeme neobjektivně? Když kampaň funguje a klient je spokojený, tak nechápu, kde chybí transparentnost. Buď mediální agentura dodává produkt a klient je zodpovědný za to, jestli je pro něj rozhodující cena, nebo ho zajímá strategie. Klient si nastaví systém sám a neumožní jiný systém nákupu. Pokud chce nakoupit 200 GRPů v říjnu a pokud nechceme prodělávat, tak zisk je rozdíl prodeje a nákupu. S tím nikdo problém nemá. Máme spoustu klientů, u kterých mám zákaz domlouvat ceny v médiích,“ přiblížil Doubek.

Group M má jako síťová agentura podle Davida Nováka menší možnosti generovat dodatečné revenue jako Médea (Médea nepatří pod žádnou z nadnárodních sítí).  „Nefunguje se nám v daném systému dobře, ale systém bereme tak, jak si ho vytvořily agentury, zadavatelé a média. Vyplňujeme meziprostor, který nám pozice mezi médiem a zadavatelem umožňuje. Jsme plně transparentní. Nevím, jak transparentněji působit, než působíme. Když se bude klientské fee pohybovat na úrovni 10 %, tak tomu zatleskáme, ale z té naivity jsme už vyrostli,“ řekl David Novák s tím, že i klient je zodpovědný za alokaci rozpočtů. „Není to jen na vůli agentury. Jestli jsme tázáni, jakou máme výši bonusu na daném médiu, tak ji uvedeme,“ dodal.

Podle Zbyňka Gabriela není otázka transparentnosti agentur namířena proti jejich nadměrné ziskovosti. „Ziskové marže nepřevyšují jiné byznysy, jde o způsob nastavení systému. Je to o důvěře. Celému byznysu neprospívá chození kolem horké kaše v tom smyslu, že mizí důvěra. V celém světě včetně nás je očekávání, že toky peněz budou zprůhledněné a že klienti budou vědět, že peníze, které svěřují agentuře, jim generují to, co potřebují, a zároveň znají cenu služby, kterou od agentur dostávají,“ uvedl.

-mav-