E-shopy znovu zkoušejí prodávat přímo přes FB

sobota, 25. července 2015, 10:57 Internet & Mobil MediaGuru

Nakupování přes Facebook se dříve neosvědčilo, situaci teď mají změnit chytré telefony.

Sociální síť Facebook v současnosti testuje funkci, která umožňuje vybraným malým a středním obchodům prodávat zboží přímo přes jejich facebookové stránky. Mluvčí Facebooku pro Buzzfeed uvedl, že jde o "nízké dvouciferné číslo" podniků, které se do testování tohoto způsobu prodeje zapojily. Nové možnosti zkoušejí jak na mobilních platformách, tak na stolních počítačích. Konkrétní jména ovšem odmítl uvést.

Trend takzvaného „F-commerce", který by mohl udělat z Facebooku de facto jeden z největších e-shopů na světě, podporuje i skutečnost, že tato síť je po Googlu druhou nejnavštěvovanější stránkou na světě, jak uvádí žebříček Alexa. Prodejci by mohli navíc ocenit, že Facebook si nebere žádné provize za tyto nákupy. Spoléhá na to, že nová funkce přiláká ještě více zadavatelů reklamy, kteří sami o sobě dostatečně podpoří rostoucí příjmy firmy. Optimismus je ovšem třeba částečně mírnit při vzetí v potaz skutečnosti, že předchozí pokusy proměnit facebookové stránky na e-shop zkrachovaly. V roce 2011 například prodejce videoher GameStop zavřel svůj „obchod" na Facebooku po půl roce. Chyběl dostatečný provoz stránky a zákazníci ji nepřijali za svou, uvedl ve své analýze BloombergProrazit se snažil i módní řetězec Gap či obchodní síť J.C. Penney: rovněž ale bez úspěchu, stejně jako prodejce květin 1-800 Flowers.

Wade Gerten, který pomáhal zmíněnému obchodu s okrasnými rostlinami rozjet prodej přes Facebook, neúspěch podobných projektů vysvětluje tak, že „lidé si nespojují tuto sociální síť s nákupy," jak uvedl pro The Wall Street Journal. „Konverzní poměr byl ohromný v momentě, kdy si někdo našich stránek všiml. Problém je, že se tak stalo málokdy," dodal.

Selži znovu, selži lépe?

Co se od té doby změnilo? Prodejci si hodně slibují od rozšíření chytrých telefonů. Ty samy o sobě nijak e-shopům prodeje ani návštěvnost nezvýšily, jak tamtéž podotýká WSJ, konkrétně Facebook ale pozornost na obrazovkách chytrých telefonů poutá spolehlivě a podle studie Cowen & Co. věnují lidé Facebooku třetinu času, který stráví sledováním obrazovky svého telefonu.

Podle Wade Gertena je právě rozmach těchto přístrojů faktorem, který žene některé prodejce ke snaze uspět tam, kde jiní dříve pohořeli. Když už se lidé tolik drží Facebooku, obchody by je vhodně zacílenou kontextovou reklamou mohly na své stránky dovést. Zatímco na stolním PC je běžné mít otevřeno několik různých záložek najednou, uživatelé smartphonu jako by měli více vnímat svět přes svůj facebookový profil.

Rozšíření chytrých telefonů ale není jediným faktorem, který by mohl přispět k opětovnému rozvoji nakupování přes Facebook. Také další významné webové služby se chtějí tak trochu stát Amazonem, kam mnoho uživatelů chodí automaticky nejen kvůli nákupu, ale i prohlížení si zboží a zjišťování informací z uživatelských recenzí, získávání tipů či prohlížení slev. Amazon se tak svým způsobem stává světem spotřebního zboží sám o sobě. Na to reaguje například Google, který při vyhledávání výrobku nabízí i cenové srovnání.

Od toho už je jenom krok k zavedení funkce "Koupit" přímo z vyhledávače. Omid Kordestani, CBO společnosti Google, uvedl, že je tomu firma "velmi blízko." Podle zdrojů WSJ bude tato funkce dostupná na mobilních zařízeních. Kromě Googlu se tímto směrem již stačil vydat také Twitter, který momentálně testuje prohlížení si zboží a jeho nákupy přímo přes vlastní uživatelské rozhraní.

-jav-