Umělá inteligence: Reklama bude cílit na algoritmy

pátek, 11. září 2015, 15:33 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

S umělou inteligencí přijde na scénu nový stupeň předvídatelnosti spotřebitelského chování.

S nastupující érou umělé inteligence se musí marketéři připravit na nový typ cílové skupiny. Reklamní komunikace již nebude směřovat pouze k lidem, nově bude promlouvat i ke strojům a jejich algoritmům, na nichž budou fungovat tzv. PVA – Personal Virtual Assistant (osobní virtuální asistent).

PVA, jak jsme již psali, budou schopni zpracovávat velké množství dat a na základě chování svého spotřebitele pro něj vybírat co nejlepší nabídky. Zohledňovat přitom budou i změny v chování. Všimne-li si, že se spotřebitel začal chovat ekologičtěji, bude mu nabízet ekologičtější čisticí prostředky i potraviny s menší uhlíkovou stopou.

Pro marketéry bude tak důležité poskytnout trhu nezbytné informace o nabízených produktech, tedy nejen jejich základní popis a cenu, ale i původ jednotlivých ingrediencí, způsob výroby i dopravy do obchodu, jedině tak dostane VPA potřebné informace, podle nichž následně vybere to nejvhodnější pro svého uživatele. Značky se budou snažit v té záplavě snažit optimalizovat své postavení u VPA stejně, jako je tomu dnes s webovými odkazy ve vyhledávání. Marketérům půjde o dosažení nejlepšího hodnocení u algoritmů, a zároveň pozitivního sentimentu u spotřebitelů. Budou-li zákazníci s daným produktem spokojeni, VPA to při své výběru zohlední.

Nicméně v budoucnu budou i takové produkty, které zákazníky přestanou postupně úplně zajímat, protože se s nimi nebude přímo setkávat. S Internet of Things je již dnes představitelné, že si pračka bude sama objednávat docházející prací prášek. S výběrem toho nejkvalitnější za nejlepší cenu ji pomůže VPA, která zohlední přístup k ekologii či cenové možnosti.

Předvídatelnost chování se zvýší

Na scénu přijde i nový, doposud zcela nepředstavitelný stupeň předvídatelnosti spotřebitelského chování. Na základě vypozorovaných vzorců chování bude PVA možné mnohem lépe a přesněji předvídat, kdo bude v daný moment vhodný spotřebitel pro určitý produkt či službu. Tzv. preemptivní marketing bude pracovat s reálnými daty a v každou chvíli vyhodnotí, koho by mohlo oslovit a uzpůsobí tomu sdělení.

Již dnes torontský start-up Cluep vyvíjí analytický nástroj, který je schopen roztřídit uživatele sociálních sítí podle toho, jak se cítí při psaní příspěvku. Jsou rozřazováni do kategorií podle toho, cítí-li se šťastně, spokojeně, naštvaně, nebo smutně. Díky tomu mohou marketéři pozorovat emoce, které doprovázejí příspěvky se zmínkou o jejich značkách. V budoucnu budou moci cílit například jen na ty, kteří si značku pochvalují.

V reálném čase bude vyhodnocována i výkonnost dané reklamy. Sdělení, vizuál bude dotvářen na základě dosavadní účinnosti, každému na míru. Jak taková reklama může vypadat, ukazuje nedávný test britské agentury M&C Saatchi.

O nástupu umělé inteligence a jejím vlivu na marketing se můžete dočíst také v knize Sentience: The Coming AI Revolution and the Implications for Marketing od agentury PHD, vydavatele serveru MediaGuru.cz.

-stk-