Forum Media: Personalizace je cestou pro média

středa, 05. října 2016, 06:30 Internet & Mobil MediaGuru

Personalizace obsahu přes mobily může být cestou pro tradiční média, zaznělo na Forum Media.

Stávající mediální společnosti distribuují obsah "postaru", když všem uživatelům nabízejí stejné informace. Budoucnost žurnalistiky je ale v personalizovaných informacích, které pomáhají správně cílit mobilní telefony, řekl na úterní mediální konferenci Forum Media 2016 Torry Pedersen z norského deníku Verdens Gang (VG) vydavatelské společnosti Schibsted. Konferenci Forum Media uspořádal po sedmnácté týdeník Marketing & Media společnosti Economia.

"Je potřeba zprávy upravit podle pohledu a názoru uživatelů," nastínil možnou cestu Pedersen, který do Prahy přijel na pozvání Unie vydavatelů. Norskému deníku VG se podařila transformace do digitální éry, zhruba 80 % výnosů má pocházet právě z onlinu. Deník eviduje až 90 tis. digitálních předplatitelů. Za důležité považuje Pedersen schopnost podávat příběhy přes mobilní telefony za použití vhodné kombinace textu, obrazu i videa. Nezastírá přitom, že řada příběhů se následným zpracováním dostává do zábavní polohy. "To není žurnalistika, to je zábava," řekl například směrem k zábavnému videu o údajné paruce prezidentského kandidáta Donalda Trumpa, které VG připravil a které dosáhlo 50 mil. zhlédnutí.

Mobilní telefony se mají podle dostupných prognóz stát přístrojem číslo jedna pro konzumaci digitálního obsahu. Atraktivita obsahu je důležitá pro přilákání kritické masy uživatelů. Z tohoto pohledu je tak zábavné podání informací nebo výběr témat z oblasti pop-kultury způsobem, jak dosáhnout potřebné velikosti uživatelské základny. Podle Pedersena je důležitá i rychlost podání informací. "Více než polovina uživatelů přichází na náš web proto, že jsme schopni zajistit zprávy jako první," doložil. Podstatné je také podle jeho názoru vzbuzovat emoce. "Musíte vyjadřovat názor, to je základ mediálního světa," myslí si. Uživatelskou zkušenost a snadnost, s jakou lze za informace na webu zaplatit, staví rovněž do popředí důležitých aspektů úspěchu v digitální žurnalistice.

T-Mobile a Vodafone produkci vlastní TV nechystají

Tomáš Budník, Balesh Sharma a Milan Vašina na Forum Media 2016.
Tomáš Budník, Balesh Sharma a Milan Vašina na Forum Media 2016.

Letošní konference Forum Media se zaměřila především na mobilní telefony. Setkání otevřela diskuse šéfů operátorů O2, T-Mobile a Vodafone. Z ní mj. vyplynulo, že T-Mobile ani Vodafone se zatím nechystají do uvedení televize s vlastním obsahem, tak jak ji na poli sportovního programu rozvíjí O2. V diskusi se také vyjádřili pro nutnost přijetí strategie pro přechod na vysokorychlostní síť 5G a zároveň poukázali na to, že fenomén internetu věcí je "blíže, než si myslíme". "Internet věcí bude fungovat, firmy si musí uvědomit, čemu to pomůže. Zavedli jsme síť v ČR, partneři jsou schopni přijít a definovat, co je pro ně důležité," uvedl generální ředitel T-Mobilu Milan Vašina.

Facebook/Instagram: Zaměřte měření na uživatele

Zajímavý postoj deklaroval na konferenci zástupce sociálních sítí Facebook a Instagram Igor Skokan, který v reakci na změny chování spotřebitelů vyzval k měření chování lidí a efektu online komunikace. Měření cookies není tak důležité jako sledování reálného chování lidí. "Počet kliků neznamená zvýšené prodeje," řekl dále s tím, že online provozovatelé by se měli vedle měření platforem zajímat i o chování lidí.

Igor Skokan na konferenci Forum Media.
Igor Skokan na konferenci Forum Media.

-mav-