Aktivita českého herního průmyslu roste

úterý, 31. ledna 2017, 07:45 Internet & Mobil MediaGuru

Počet publikovaných počítačových her vytvořených v Česku roste.

Český herní průmysl zažívá v posledních letech rozmach. Alespoň tak lze usuzovat podle aktivity českých tvůrců. Počet her publikovaných v tuzemsku rok od roku přibývá – zatímco v roce 2013 jich bylo publikováno 15, o dva roky později více než dvojnásobek (33). Loni podle údajů organizátorů ankety Česká hra roku, oceňující nejlepší herní tituly, vzniklo her již 35 a zahrálo si je více než 10 milionů hráčů z celého světa.

pocether
Zdroj: Český herní průmysl, 2016

Anketa, jež si klade za cíl zvýšit povědomí o české herní tvorbě a představit ty nejlepší počiny veřejnosti, vyhlásí své vítěze 10. února. Už nyní však zveřejnila nominace, mezi nimiž jsou nejúspěšnější hry Dark Train od debutujícího studia Paperash, Samorost 3 z dílny světově respektovaného týmu Amanita Design a Chameleon Run od týmu Hyperbolic Magnetism, kterou v loňském roce ocenila firma Apple prestižní cenou Apple Design Awards.

Ke zmíněným úspěšným hrám lze přiřadit z posledních let i další, které ve světě zabodovaly. Patří mezi ně například Kingdom Come, Day Z či Space Engineers. „Navzdory drtivé globální konkurenci i lokálním podmínkám se čeští herní vývojáři v uplynulých letech probojovali mezi elitu světové herní scény a příjmy z prodeje českých her ve světě několikanásobně převyšují příjmy z prodeje zahraničních her u nás,“ píše ve své publikaci Český herní průmysl Lubor Kopecký a dodává: „Zdejší vývojáři se už netají svými ambicemi vytvářet to nejlepší, co na světě vzniká.“

Celkem se v ČR věnuje hernímu vývoji více než 1100 herních vývojářů ve 47 aktivních týmech. K 1. květnu loňského roku zde sídlilo 30 společností produkujících virtuální hry, 19 z nich v Praze, osm v Brně a tři na jiných místech republiky – v Uherském Hradišti, Mníšku pod Brdy a ve Vyžlovce. Průměrné stáří společností je sedm let.

herniprumysl
Stav k 1. květnu 2016 (zdroj: Český herní průmysl)

Hernímu průmyslu se však daří nejen z pohledu tvorby, ale i z pohledu prodejů. Podle agentury Gfk vzrostl obrat her pro počítače a konzole c Česku meziročně o 13 %, nutno dodat, že toto číslo však zohledňuje pouze tzv. krabicové hry, nikoliv online stažení.

-stk-