Euro se vrací k ryze ekonomickému zaměření

pondělí, 20. února 2017, 13:30 Tisk Martina Vojtěchovská

Týdeník Euro chce být nejvlivnějším ekonomickým časopisem na trhu, říká jeho šéfredaktor Vadim Fojtík.

Pozice šéfredaktora jste se ujal loni na podzim poté, co odešel bývalý šéfredaktor Michal Půr. Spolu s ním odešel i jeho zástupce Zdeněk Fučík, přestože v Euru byl jen čtvrt roku. Jak se redakce obměnila?

Tým jsme doplnili. Přišel David Tramba na pozici seniorního redaktora a nový šéfeditor Ivo Čermák. Oba jsou velkými posilami. Vrátil se také Ondřej Hergesell, který se stal mým druhým zástupcem. V Euru před tím působil dlouhé roky, bude se podílet nejen na řízení Eura, ale také na psaní textů.

Co se po Vašem přechodu do čela redakce změnilo?

Zapracovali jsme na obsahu. Euro se před časem začalo posouvat obsahově blíž k Reflexu, což není naše parketa. Vracíme Euro tam, kam dlouhá léta patří, na pozici lídra v tuzemském ekonomickém zpravodajství. Chceme ještě víc posílit naši pozici nejvlivnějšího ekonomického časopisu na českém mediálním trhu. Vážnost časopisu je jednou z cest, jak titul na trhu udržet. Stavíme na nových ekonomických informacích. Zjednodušili jsme obálky, aby byly jasné a zřetelně ukazovaly hlavní téma. Vyčistili jsme i grafiku uvnitř týdeníku. Chceme do obsahu také vrátit víc informačních prvků a čísel, které podle nás k ekonomickému týdeníku patří.

Měníte i rubriky uvnitř časopisu?

Lehce měníme rytmus vnitřních stran. Některé rubriky, které jsme zavedli, se neukázaly jako ideální, některé rubriky – i na žádost našich čtenářů - rozšiřujeme. Tyto drobné úpravy ale čtenář ani nepozná. Přidáváme informační prvky a upravujeme i Euro Light. Obsahově ho rozšiřujeme o další témata a fotoreportáže, chceme, aby byl Light mnohem pestřejší než doposud.

Dlouhodobě jste říkali, že chcete značku Euro rozšiřovat do dalších projektů. Rýsuje se něco nového?

Ano, přípravy už běží. Euro bereme jako zastřešující produkt. Na něj je těsně navázaný internetový zpravodajský server Euro.cz, který je pro nás stejně důležitý jako tištěný týdeník. Stále rostoucí návštěvnost Euro.cz to ostatně dokazuje. V blízké době uvedeme další tištěná vydání pod značkou Eura, tzv. spin-offy. Nejprve vyjdou jako příloha týdeníku Euro a pokud se osvědčí, zařadíme je do volného prodeje samostatně. Nemohu zapomenout ani na Finance.cz, ty sice přímo nepatří pod značku Eura, ale je to další z našich klíčových projektů. Před nedávnem jsme jejich prostřednictvím začali čtenářům nabízet některé finanční a pojišťovací služby, mimo jiné povinné ručení, hypotéky a kreditní karty. Zájem o tyto služby je velký a v budoucnu chceme nabídku Finance.cz ještě rozšířit o další produkty.

Čemu se budou spin-offy Eura věnovat?

Na podzim jsme vydali čínskou Esenci, teď připravujeme českou obdobu Esence, což je lifestylový časopis pro ženy a muže. Typově připomíná magazín ZEN. Na starost ho má zkušený Jan Müller.

Čínská Esence pokračuje?

Čínská esence pokračuje, vycházet bude dvakrát ročně v nezměněné podobě. Plánujeme ale rozšířit její distribuci i do letadel čínských aerolinek. Nové číslo vychází na přelomu března a dubna.

Připravujete ještě nějaký další tištěný titul?

Další titul spojený se značkou Eura vyjde z našeho webu Autobible.cz. Je to tedy motoristický titul. Nejprve ho vydáme jako samostatný volně prodejný speciál, podobně jako již osvědčené ročenky TOP Restaurace a TOP Miliardáři, a pokud se osvědčí, tak zvážíme jeho budoucnost. Na mysli mám volný prodej časopisu Autobible pravidelně, několikrát ročně. Dále jsme v tendrech na koupi dvou printových titulů a pěti nebo šesti webových projektů.

O jaké tituly typově v akvizicích usilujete? Vycházejí z vašeho ekonomického zaměření, nebo se obsahově věnují jinému tématu, ale míří na podobnou cílovou skupinu?

Část z titulů by zapadlo do našeho portfolia a něco by rozšířilo náš zásah. Konkrétnější teď ale být nemohu, jsme vázáni mlčenlivostí, ale případné akvizice posílí již tak silnou pozici nejen Eura, ale i vydavatelství Mladá fronta na českém mediálním trhu.

Zdá se ale, že ve vašich úvahách není tiskové médium mrtvé…

Vidíme na Euru, že print není mrtvý. Obzvláště, pokud jde o produkt pro lidi, kteří jsou movitější a jsou unaveni čtením na internetu. Nezbytnou podmínkou je ale udržet obsahovou a grafickou kvalitu takového média.

Vadim Fojtík. foto: Tomáš Novák
Vadim Fojtík. foto: Tomáš Novák

Pokud se vrátíme k obsahu tištěného týdeníku Euro, není sázka na exkluzivní informace v době internetu trochu riziková? Neobáváte se, že za týden o exkluzivitu přijdete a s internetem prohrajete?

Čtenáři tištěného a internetového Eura se liší. Týdeník se s webem naopak dobře doplňují. Redakce na web v průběhu týdne umísťuje to, co nemá smysl nechávat do tištěného týdeníku, třeba některé zprávy, u kterých by nás s jejich zveřejněním mohla předběhnout konkurence. Naopak, v týdeníku najdou čtenáři servis, který od nás očekávají. To jsou nejen nové zprávy, ale i naše analýzy a komentáře.

Nakolik mají vaši čtenáři čas číst delší texty?

Řekl bych, že skladba Eura je ve stávající struktuře únosná – jeden dlouhý rozhovor, jedno větší téma, další analytičtější téma poté a pak kratší texty. Naši čtenáři jsou ochotní číst i delší články. Jsou to lidé, kterým je přes 30 let, již mají určitou zkušenost a rádi si přečtou, co si ostatní myslí nejen o svém byznysu, ale i o ekonomickém vývoji, či politickém dění.

Na webu máte i internetovou televizi Euro TV. Máte zájem na jejím rozšiřování?

Připravujeme nový koncept Euro TV, zapracujeme na výběru hostů. Variant, o kterých aktuálně diskutujeme, je několik. Jednou z možností je, že zůstaneme týdně u tří rozhovorů s tím, že jeden se zaměří na politiku, další na ekonomiku a třetí bude lifestylový. Chceme přinášet rozhovory jak se známějšími tvářemi, tak i s těmi méně známými, které mají kariéru ještě před sebou. Nebudou chybět ani videa z reportáží a podobně. Znovu připomínám, že je to jej jedna z diskutovaných variant. Už teď ale mohu našim divákům slíbit, že ať vybereme kteroukoli, bude se její vzhled lišit od formátů, které má konkurence. Bude to zábavná a zajímavá podívaná zároveň.

Nezvažujete nějakou vlastní „televizní tvář“?

Zvažujeme, je to další z možností. Na druhou stranu máme v redakci několik talentovaných lidí, kteří se toho mohou ujmout.

Jak lze internetovou televizi ještě rozšířit?

Diskutujeme třeba možnost vyrábět pořad o vaření. Je to téma, o které se naši čtenáři zajímají. Samozřejmě nemůžeme jít cestou pořadu typu „vaření s Pohlreichem“, ale spíš ukazovat, co a jak vaří lidi z byznysu. Do konce února bychom měli mít jasno, zda takový pořad přineseme.

Díky majetkovému propojení s knižní divizí Mladé fronty můžete značku Euro rozšířit i do knižních publikací, což už jste ostatně udělali. Dávalo by Vám smysl jít s Eurem také do měsíční periodicity vedle stávajícího týdeníku?

Podle mého názoru se ukazuje, že ekonomické měsíčníky a čtrnáctideníky nejsou na českém trhu úspěšné. Jediný úspěšný ekonomický měsíčník už místo obsadil, navíc jeho obsahový profil je od Eura odlišný. Máme týdeník, chceme ho rozvíjet, počítáme s eventy, dalšími přílohami, rozvíjíme web. Vydáváme informace bez balastu, nechceme bojovat s informačním smogem, nechceme dělat nový zpravodajský web. Chceme dělat to, co nás baví a co umíme – a to je dobré ekonomické zpravodajství. A jak je vidět, tak to čtenáře zajímá.

Vadim Fojtík, šéfredaktor, týdeník Euro

V médiích pracuje od roku 1994, kdy si při studiu na vysoké škole přivydělával jako redaktor Denního telegrafu. Během kariéry rovněž působil v Zemských novinách, Lidových novinách a Hospodářských novinách. Od roku 2003 píše pro ekonomický týdeník Euro. Celou svoji profesní kariéru se věnuje především ekonomickým tématům a kauzám.