Volby na internetu aneb jak Obama získal digitální svět

čtvrtek, 01. ledna 1970, 01:00 Marketing MediaGuru

O tom, že v USA probíhají volby, ví snad opravdu každý... O jednotlivých součástí kampaní však jen málokdo.

Kromě toho, že se rozhoduje o hlavě světové velmoci, která leccos ovlivňuje také v mezinárodním měřítku, si tato událost zaslouží pozornost i z důvodu fascinující komunikace jednotlivých kandidátů na post šéfa bílého domu.

Poprvé v historii se setkáváme s masivním využitím internetu, který zvláště u Baracka Obamy otevřel dveře milionům příspěvků jeho příznivců. Využito bylo nejen video, sociální sítě, ale také nejrůznější portály, které jeho přívrženci využívali i na zasílání peněz na jeho prezidentskou kampaň.

Co stojí za úspěchem kampaně Obamy?

V porovnání s Hillary Clintonovou je to i jistě dobře zvolená vize celé kampaně, tedy volání po změně trefně vyjádřené mottem „Yes, we can…“. To především mladí Američané chtějí a nejedna osobnost toto heslo pro podporu Baracka využila. Příkladem může být zpěvák will.i.am ze skupiny Black Eyed Peas, který využil proslovů favorizovaného kandidáta ve své písni.
Dalším příkladem mohou být BergevinBrothers. Ti dokonce na podporu svého oblíbence a jeho kampaně připravují album s názvem „Seven Songs For America“, které obsahuje hudbu a písně inspirované právě Barackem Obamou.Zkrátka Obame je HERO! Ale nejen známé osobnosti využili YouTube k vyjádření podpory svého milovaného kandidáta. Video k propagaci používali i řadoví občané Spojených Států, velkým hitem se tak například staly tzv. Obama babies (Obama baby 1, Obama baby 2, Obama baby 3), nebo Obama girl (Obama girl 1, Obama girl 2). Výsledkem pak je, že přibližně 45 milionů lidí shlédne jedno z „Barackových“ videí denně. Zatímco propagační videa Clintonové si pustí „jen“ 12 milionů. I přes to, že všichni kandidáti působili na internetu, tak právě pouze Obama byl schopen vytvořit největší komunitu „přátel“ na nejrůznějších sociálních sítích jako jsou: Facebook – Barack zde získal šestkrát více přátel než Hillary, MySpace – Obama získal o 30% více přátel než Clintonová, či LinkedIn. A právě jemu se díky masivnímu využití webu podařilo rozpoutat neskutečnou vlnu prostřednictvím word-of-mouth jeho zastánců. A byl to nepochybně Web 2.0 a sociální média/sítě, které mu nemalým podílem pomohli ve sbírce peněz přímo od voličů. Více informací na http://www.mybarackobama.com/.

Zajímavá fakta o internetu a volbách 2008:

Nejvíce Američanů v historii, celých 46 % využilo k získání informací o prezidentských volbách a sdílení svých názorů a výzvě ostatních spoluobčanů právě internetu, emailu či mobilu.

- 40% Američanů se informovalo a sleduje události spojené s prezidentskými volbami pomocí internetu,

- 10% Američanů využívá sociální sítě k zapojení se do politického života a aktivit

- 23% Američanů je minimálně jednou za týden informováno emailem o podpoře svého kandidáta a aktivním zapojení do diskusí o kampani samotné

- celé 4% všech dospělých pravidelně posílá či dostává SMS o kampaních a dalších politických událostech,

- téměř jeden z deseti uživatelů internetu poslal svému kandidátovi prostřednictvím internetu peníze