Bookmarketing: reklama do knih?
Ne, neděste se. Žádný takový pojem se v Čechách nepoužívá. To mě jen osvítila marketingová múza při čtení článku „Češi dají za knihy ročně v průměru 450 Kč!“
Je to další ze série článků dokazující, že to s námi intelektuálně není zas tak špatné, že to není jen internet, kdo krade čas televizi a printu, ale využívá toho reklamní branže?
Většina milovníků knih mě nyní budou nenávidět. Vidím davy naštvané a symbolické pálení mých průkazek do knihovny, ale.... Co takhle dávat raklamy do knih? Ano, nějaké již tam jsou, ale co nějaké ala „prosil bych jednu barevnou celostranu s reklamou na Signal u té scény, kdy si Harry Potter čistí zuby“
Trochu nadsazený příklad, ale vážně. Nepřináší knihy silné emoce? Není možné podle žánru, či autora odhadnout cílovou skupinu? Nepomohly by reklamy v knihách částečně vrátit náklady? Nebyly by knihy výborným image-makerem?
Na většinu otázek je kladná odpověď, ale…. . Samozřejmě, to není tak jednoduché a samozřejmě, by to ne vždy bylo šťastné. Překlady zahraničních bestsellerů by asi nerady byly plné reklam na prací prášky (chraň Bůh!). Nemluvě o tom, že někteří autoři by reklamu ve svém díle akceptovali jen přes svou mrtvolu.
Na druhou stranu je spousta začínajících autorů, kteří nemají prostředky pro vydání knihy. Zajdu-li do daleké budoucnosti – mohly by vycházet knihy zdarma (ala Metro a podobné tituly).
Představte si reklamu na exotickou dovolenou v knize Robinson Crusoe. Představte si reklamu na romantický parfém v Harlekýnech. Představte si reklamu na outdoor oblečení v cestopisech. Představte si ….jednoduchý sampling v knihách (vůně kávy na stránce, kde aktéři knihy sedí u kávy, ……radši dost!).
Reklamy v knihách by musely být nadčasové, protože „zítřejší slevu asi každý prošvihne.“ Samozřejmě, že by to vyžadovalo speciální software pro relevantní umisťování (ala Google AdWords) a možná i výzkum, spolu s dalšími obstrukcemi, nicméně myšlenka na fantazírování a podiskutování to je přinejmenším malebná (pro člověka profesionálně zdeformovaného marketingem;).
Stovky stran knih skýtají obrovský reklamní potenciál. Skýtají však i stejný počet otázek a komplikací.
Z pocitu, že jsem objevil Ameriku, mě samozřejmě vyvedl Google (jako již mnohokrát před tím), nicméně, dle počtu nalezených stránek tématem se zabývajícím, jsem ji rozhodně objevil ještě v 15. století.
A co Vy? zkousli byste reklamy v knihách?
Zajímavá reakce e-mailem:
Potíž je dostupnost rukopisu před vydáním. Aby bylo možno tématicky umístěnou inzerci zvážit, naplánovat a strategicky se sdělením pracovat. Co se týče obecné akceptovatelnosti reklamy v knihách, je to spiš o mentálním bloku – „neumíme si to představit“, jenže…. neuměli jsme si představit reklamu na soukromých budovách, soukromých autech, reklamu v televizi uprostřed filmu vnímáme dneska jako běžnou věc a ještě poměrně nedávno to bylo absurdní… Na inzerci v odborně zaměřených publikacích či publikacích servisního charakteru (atlas, turistický průvodce…) nevidíme nic zvláštního, tak proč bychom měli vnímat inzerci v beletrii jako něco nevhodného, něco, co devalvuje intelektuální hodnotu obsahu či devastuje vznešenost knihy jako takové...