Bzukot aneb buzzmarketing

úterý, 11. prosince 2007, 07:21 Marketing MediaGuru

Výrobce známého kola Ukrajina oznámil vstup na český trh. Primárně se hodlá zaměřit na výrobu ultra-lehkých letadel.

Buzzmarketing je netradiční forma marketingu, jež se zaměřuje na vyvolání rozruchu a debaty o konkrétní značce. Buzzmarketing není ničím novým. Reklama ústním podáním (tzw. Word of mouth) se šířila od nepaměti. V posledních desetiletích se však word of mouth násobí novými technologiemi a (mas)médii, která jsou buzz schopna rozšířit mezi miliony potenciálních klientů.

Cílem buzzmarketingu je tedy vyvolat rozruch. Dát lidem téma, o kterém by mohli mluvit (mladá generace se nechce bavit o počasí). Docílíme tím toho, že se o naší značce dozví lidé od svých blízkých a známých a taková reklama je obvykle několikrát účinnější, než tradiční jednosměrná komunikace via klasická média.

Lidé naše sdělení nebudou šířit proto, protože je emotivní nebo zásadní. Lidé téma nakousnou, protože jsou rádi středem pozornosti. Rádi vyprávíme něco zajímavého. Rádi pobavíme. Rádi ukážeme, že víme o všem, co se kde děje…..

Tradiční buzzmarketing přichází s něčím nekonvenčním, šokujícím, sexy nebo humorným. Buzzmarketing je relativně levný, ale o to náročnější na vymýšlení a koncepce.

Buzzmarketing je blízko teorie memů (myšlenek, informací), jež podobně jako geny mají neodolatelnou potřebu se šířit.

A jak vypadá buzzmarketing v praxi?

Aktuální „bzukot“ je okolo velkolepého odchodu Jacka Stacka z České spořitelny.

Jeden z nejúspěšnějších buzzů posledních let předvedl Nike prostřednictvím Ronaldinha.

Debaty nad tím, zda se jedná o podvod nebo zda brazilský kouzelník je opravdu schopen narážet si o břevno míčem, se dostaly snad do všech novin a časopisů týkajících se fotbalu po celém světě. Video se přehrávalo i ve fotbalových pořadech a kuriozitách.

Samozřejmě, že Nike má své koncepce dotažené do posledního detailu, takže hned následovala videa, která kampaň parodovala a vytvářela tak další a další buzz. Kampaně se chytla i "lidová" tvořivost a vznikaly i podobné kreace;)

A protože Nike rozhodně není malá firma, nedá se říci, že buzz marketing je ideální jen pro malé firmy (jako forma guerilla marketingu). Buzz je pro všechny, kdo pro své nudné a tuctové produkty potřebují trochu té pozornosti.