Která značka je v Asii nej? A co to znamená pro ČR?

úterý, 11. prosince 2007, 07:21 Marketing, Výzkum MediaGuru

&nbsp Media guru zajímají značky a jejich hodnota. Narazili jsme na zajímavý výzkum Asia Top 1000 Brands od výzkumné agentury Synovate, který představuje "nejlepší" asijské značky. Proč je zajímavý? čtěte dál...

Nejprve, jak se k žebříčku dospělo. Výzkumníci se na devíti významných východoasijských trzích ptali na nejlepší značky v celkem 84 kategoriích. Nejlepší znamená s nejlepší pověstí, nejvíce důvěryhodná.

(Detaily a výsledky průzkumu najdete níže).

Pokud byste čekali, že na prvních místech budou figurovat značky jako Daihatsu, Suzuki nebo Kia, byli byste zklamáni. Nejlepší je Nokia!

V čem je tedy tento výzkum zajímavý pro nás, Středoevropany?

1) je přímo skvělé, že se sleduje hodnota značek - měřeno očima spotřebitelů. Pro majitele značek je to dokladem, že jejich dlouhodobé investice do výzkumu a vývoje se zhodnocují. Tato data tedy pomáhají marketingovým oddělením dokumentovat hodnotu, o kterou pečují.

2) takto vyjádřená hodnota značky znamená, že je lepší investovat do budování značky, než "udělat promo akci." Investice do reklamy, do budování značky se dlouhodobě vyplácejí. To, že je značka v očích spotřebitele "nejlepší," znamená vyšší preferenci značky a má přímý vliv na výběr zboží.

3) globalizace funguje. Na jednotlivých trzích dosahují na přední příčky lokální značky, ale vyhodnotíme-li celý region dohromady, vládnou globální Nokia, Sony a Colgate.

Těšíme se, že se co nejdříve některá z nezávislých společností ujme podobného auditu značek v ČR. Ať už to bude Czech Top 1000 Brands od Synovate nebo již dříve zmíněný BrandIndex nebo evropský výzkum společnosti European Brand Institute. Posledně zmiňovaný průzkum mimochodem přiznává první místo značce Nokia i v Evropě!

Výsledky Asia Top 1000 Brands

Pořadí    Značka

1    Nokia

2    Sony

3    Colgate

4    Coca-Cola

5    Panasonic

6    Honda

7    7-Eleven

8    Samsung

9    Nestlé

10    Adidas

11    Yahoo!

12    Nike

13    Nescafe

14    Canon

15    Starbucks

16    Sony Ericsson

17    Pampers

18    Google

19    Darlie

20    Pepsi

21    LG

22    Yamaha

23    Toyota

24    Wall’s

25    Lipton

26    Maggi

27    Shell

28    Wrigley’s Arrow

29    DHL

30    Cadbury

31    Rolex

32    Watsons

33    VISA

34    Sunsilk

35    Toshiba

36    Marlboro

37    Pantene

38    Sharp

39    Apple

40    Toys “R” Us

41    Lay’s

42    Panadol

43    BMW

44    Hewlett-Packard

45    Huggies

46    Mercedes-Benz

47    Philips

48    MasterCard

49    American International Assurance (AIA)/ American International Underwriters (AIU)/ American International Group (AIG)

50    Motorola

51    Pocari Sweat

52    Uni-President

53    FedEx

54    Head & Shoulders

55    Seiko

56    Pepsodent

57    Pedigree

58    MSN

59    Rejoice

60    Nissin

61    Heineken

62    McDonald’s

63    Haagen-Dazs

64    Sprite

65    Acer

66    Close up

67    Singapore Airlines

68    Whirlpool

69    Magnolia

70    Ferrero Rocher

71    100 Plus

72    Mitsubishi

73    Cathay Pacific

74    Suzuki

75    Nikon

76    Sanyo

77    Breeze

78    Gatorade

79    Hitachi

80    Pioneer

81    Kentucky Fried Chicken (KFC)

82    Tide

83    San Miguel

84    Shangri-La

85    Dell

86    ExxonMobil

87    IBM

88    Nivea

89    California Fitness

90    Surf

91    JVC

92    Kodak

93    Pond’s

94    Caltex

95    HSBC

96    Fanta

97    Knife

98    IndoMie

99    Wyeth

100    MasterKong

Top 1000 asijských značek pro rok 2007 – Top 3 podle trhů

Čína

Pořadí    Značka

1    MasterKong

2    Nokia

3    Mengniu

Hong Kong

Pořadí    Značka

1    7-Eleven

2    Watsons

3    Coca-Cola

Indie

Pořadí    Značka

1    Amul

2    Life Insurance Corporation of India (LIC)

3    Nokia

Indonésie

Pořadí    Značka

1    Aqua

2    Pepsodent

3    Honda

Malajsie

Pořadí    Značka

1    Nokia

2    Colgate

3    Sony

Filipíny

Pořadí    Značka

1    Colgate

2    Mercury Drug

3    Sony

Singapur

Pořadí    Značka

1    Nokia

2    Singtel

3    Singapore Airlines

Tchaj-wan

Pořadí    Značka

1    7-Eleven

2    CPC

3    Uni-President

Thajsko

Pořadí    Značka

1    Nokia

2    Mama

3    Sony

Detaily o průzkumu Asia Top 1000 Brands:

Seznam Top 1000 značek Asie je založen na vlastním výzkumu provedeném agenturou Synovate pro Asian Integrated Media ve spojení s časopisem Media. Do čtvrtého kola výzkumu bylo zahrnuto devět zemí– Čína, Hong Kong, Tchaj-wan, Filipíny, Thajsko, Malajsie, Singapur, Indie a Indonésie.

Výzkumu se účastnili respondenti ve věku 15-64 let. Velikost vzorku činila 500 lidí na jednotlivou zemi, vyjma Číny a Indie, kde byl vzorek 750lidí napříč třemi a čtyřmi největšími městy.

Na co se Synovate ptal?

Byly položeny dvě otázky určující nejlepší značky v každé z jednotlivých kategorií zahrnutých ve výzkumu.

„Když si představíte (výrobek / službu / kategorii), jaká “nejlepší” značka Vás napadne jako první? Pojmem “nejlepší” se myslí značka, které nejvíce věříte nebo značka mající nejlepší pověst jako (výrobek / služba / kategorie).”

“Bez ohledu na značku, kterou jste právě zmínil(a), jakou značku považujete za druhou nejlepší jako (výrobek / službu / kategorii)?”

Co studie zahrnovala?

Agentura Synovate pokryla 12 hlavních kategorií produktů a služeb: alkohol a cigarety, finanční služby, auto-moto, zdraví, jídlo, pití, fotoaparáty a elektroniku, osobní / obchodní vybavení a služby, telekomunikace, dětské výrobky a produkty do domácnosti, toaletní potřeby a kosmetiku. Celkem bylo zahrnuto v této studii 84podkategorií.

Výsledky

Výsledky byly posuzovány vzhledem k populačním proporcím každé země zařazené do studie, aby bylo možno poskytnout reprezentativní vzorek společnosti.

Značky s nejvyššími procenty hlasů jsou řazeny sestupně, dané kategorii vždy vévodí nejoblíbenější značka.

Při sestavování Top 1000 seznamu, Synovate sčítala čisté hlasy pro každou určitou značku, přičemž od každého respondenta započetla pouze jeden hlas dané značce. Nespočet z nich se totiž objevil v několika podkategoriích.

Pro více informací kontaktujte:

Nicol Schusterová, BA MSc

Marketing and Communications Executive Central/Eastern Europe

nicol.schusterova(zavinac)synovate.com