GAP vyměnil svoje logo za nové ... a pak se zase vrátil k tomu původnímu

úterý, 12. října 2010, 14:22 Marketing MediaGuru

Pouhé čtyři dny poté co GAP potvrdil vskutku překvapující podobu svého nového loga, vrací se ke svému původnímu modrému čtverci.

"Slyšeli jsme vás. A GAP si, po důkladné úvaze, ponechá své klasické modré čtvercové logo," uvedla Marka Hansen,

presidentka GAP North America na svém blogu zde.

GAP na svém profilu na Facebooku uvedl, že se poučil a že místo crowd sourcingu vrátí v noci na dnešek modrý čtverec (staré logo).

Nové logo vytvořila reklamní agentura z New Yorku, Laird & Partners a mělo být "dlouhodobým závazkem značky směrem do budoucnosti." V angličtině to v reklamním newspeaku vypadá ještě lépe: (long-term commitment for the brand with a nod to the future).

Na stránce www.gap.com nové logo v tuto chvíli ještě najdete (út 12.10.2010, 11:30). Jelikož se ale GAP brzy vrátí k původnímu logu, přinášíme screenshot.

Screenshot GAP US page

Co GAP přimělo k návratu k původnímu logu? Jeho vlastní zákazníci. Změna loga vyvolala doslova lavinu emocí a sentimentu po starém, modrém logu. Na blogserveru Huffington Post hlasovalo 88% čtenářů proti novému logu.

Jak poznamenala M. Hansen, "naši zákazníci a online komunita podporovali modré logo, které se stalo ikonou. Začali jsme zjišťovat, jak bychom mohli uspokojit vyvolané vášně a zjistili jsme, že všechny cesty nás vedou zpět k modrému čtverci, tedy ke starému logu."

K tomu poznamenává MediaGuru: to nový logo je fakt nic moc. Na tom asi někdo vydělal balík...

Zajímavé ale je ještě jedno vyjádření ředitelky M. Hansen, které mohlo v celé debatě zaniknout: "Konečně, také jsme zjistili kolik energie je spojeno s naší značkou." Na jedné straně to ukazuje sílu značky, jakou GAP bezesporu je.

Na druhou stranu ale brand není věc, kterou vlastní marketingové oddělení GAPu nebo dokonce reklamní agentura. Brand není cibule, trychtýř, ani koule v powepointu. Značka je sada asociací, kterou nosí v hlavách spotřebitelé, zákazníci. Značka je jejich! A když jim jí berete, nelíbí se jim to.

GAP už to ví a vrací staré logo dnes v noci.

Jediná otázka, která mi vrtá hlavou je, jestli na nás GAP nehraje habaďůru. To nové logo je TAK moc amatérské, že si říkám, jestli se neopičí po Burger Kingu, který se svého času tvářil, že stáhl svůj nejoblíbenější sendvič Whopper z nabídky. Více zde. To byl takový šrumec, a PR efekt, že se to BK mnohonásobně vyplatilo.

Zdroje: AdAge, Facebook, GAP, PHD Neuroplanning, Huffington Post

Další zajímavé detaily:

- vybrané komentáře: "It's very juvenile, unappealing, & clip art looking ... Not eye catching at all... Fail by Gap... This looks like something a kid came up with while playing with word art in about 2 minutes... Worst logo everrr!!

Well...at least they didn't put a swoosh under it or the letter i in front of it and call it iGAP."

- I přes debakl s novým logem, GAP nekončí svou spolupráci s agenturou Laird & Partners. Ti zprávu nekomentovali, (protože prostě nezvedli telefon AdAge).

- AdAge si udělal rychlý výzkum přes Ipsos Observer na tisíci respondentech a 80% z nich uvedlo, že namají ani potuchy o tom, že by GAP měnil svoje logo.

- Přitom GAP má na Facebooku 720.000 fanoušků a dalších 35.000 následovníků na Twitteru.

- Nové logo GAPu bylo vytvořeno tučným řezem písma Helvetica s modrým stínovaným čtvercem na pravém horním okraji

písmena P. Jednoduché, ale nezní to jako složitá práce. Je tu nějaký grafik? Co si o tom myslí?