Trh adresných reklamních zásilek vloni mírně klesl

pátek, 29. dubna 2011, 11:02 Aktuality MediaGuru

Češi loni opět dostali méně adresných reklamních zásilek. Zatímco ještě v roce 2008 firmy rozeslaly 170 milionů takzvaných adresných direct mailů, tak v roce 2009 jejich počet klesl na 168 milionů a loni na 165 milionů. Investice firem do distribuce reklamních zásilek určených konkrétním zákazníkům se loni snížily meziročně o 50 milionů korun na 800 milionů korun. Vyplývá to z údajů Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ).

Výkonný ředitel ADMAZ Tomáš Hájek zdůvodnil pokles počtu adresných direct mailů tím, že zadavatelé v době hospodářské krize hledají úspornější druhy komunikace a častěji upřednostňují levnější elektronickou formu. "Na druhou stranu i v oblasti adresného direct mailingu jsme očekávali daleko větší pokles v důsledku krize," podotkl.

Zadavatelé podle Hájka zřejmě přesunuli část finančních prostředků původně určených na dražší druhy marketingu a reklamy například v televizi a tisku právě do oblasti přímého oslovení konkrétní cílové skupiny, tedy do direct mailingu. Pokles tohoto oboru byl díky tomu mírnější, než odborníci původně očekávali. "V době krize zkrátka řada firem hledá přímější cesty k zákazníkům a v tom jim může direct mailing pomoci," uvedl Hájek. Do budoucna podle něj představují noví zadavatelé velký potenciál.

Dominantní poštovním operátorem v oblasti adresných reklamních zásilek je Česká pošta. Jediným jejím významným konkurentem je Mediaservis. Podíl ostatních poštovních firem na tuzemském trhu adresných direct mailů je podle Hájka zatím velmi malý.

-čtk-