Obchodníci v reklamě využijí zvýšení DPH

čtvrtek, 29. prosince 2011, 16:25 Aktuality MediaGuru

První obchodní řetězce se rozhodly využít v reklamě lednové zvýšení snížené sazby daně z přidaného hodnoty, která se vztahuje i na potraviny. Očekávaný cenový nárůst je totiž pro obchodníky vítanou příležitostí, jak svým zákazníkům sdělit, že v jejich prodejnách se zdražování i po zvýšení DPH obávat nemusejí. Nižší sazba DPH od 1. ledna příštího roku vzroste z deseti na 14 procent. 

Například hypermarkety Kaufland už před vánočními svátky do domácností po celém Česku rozeslaly reklamní letáky, ve kterých slibují stabilní ceny i po Novém roce. "Kaufland zaručuje i přes zvýšení DPH u více než 400 nejoblíbenějších a nejvíce nakupovaných výrobků stabilní ceny," stojí v letáku. 

Reklamní leták zároveň obsahuje seznam cen několika desítek potravin, ve kterém je cena navýšená o lednovou úpravu DPH výrazně přeškrtnuta, platná má zůstat cena ze závěru letošního roku. 

Zvýšení DPH v reklamních aktivitách využijí také hypermarkety a supermarkety Albert. "Zvýšenou sazbu DPH na potraviny jsme nepromítli do všech cen, ale naopak, mnoho položek každodenní spotřeby jsme dlouhodobě zlevnili. Na tyto položky budeme zákazníky upozorňovat jak v letácích, tak na komunikačních prostředcích v prodejnách či v tiskové reklamě," sdělila ČTK Simona Caidlerová ze společnosti Ahold, která prodejny Albert provozuje. 

Zákazníci nyní čekají, zda a jak se lednové zvýšení DPH promítne v cenách potravin. Obchodníci ale podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeňka Juračky už v závěru letošního roku kvůli lednové úpravě DPH nenápadně zvyšují ceny potraviny, aby na začátku příštího roku nemuseli zdražit skokově a mohli tvrdit, že zdražení v jejich případě není tak výrazné. 

Také podle generálního ředitele obchodního řetězce Spar Česká obchodní společnost Martina Ditmara skokové zvýšení cen potravin nelze na začátku příštího roku očekávat. Obchodníci upravují ceny průběžně podle cenové hladiny konkurence.

-čtk-