Avon: Návrat k emocím je naše priorita
Podle Beatrice Radu, generální ředitelky Avon pro Česko a Slovensko, plánuje firma zapojit více lokálních tváří do své komunikační strategie.
Avon je celosvětovou vedoucí společností v oblasti přímého prodeje kosmetiky. Ovlivňuje tuto oblast vzrůstající obliba nakupování na internetu?
Zaznamenali jsme vysoký zájem našich zákaznic o nákup na internetu a uvědomujeme si vyšší stupeň pohodlí, který tento typ nákupu poskytuje. Avšak, máme za sebou 125letou historii, a to díky našemu osobnímu přístupu a přímému kontaktu s našimi zákaznicemi. Věřím, že v tom spočívá naše síla a v budoucnu hodláme pokračovat stejným způsobem.
Prezentujete se jako společnost pro ženy. Jaká specifika vyžaduje žena jako cílový zákazník?
Více emocí. Naše výrobky jsou vytvářeny tak, aby uspokojily potřeby každé ženy. Je pro nás důležité, aby se o tom ženy dozvěděly; mluvit s nimi o tom. Samozřejmě, že se potřeby žen v každé zemi a kultuře trochu liší. Byla jsem zodpovědná za oblast prodeje v Rumunsku, Egyptě, Polsku a momentálně v České republice a na Slovensku, a tak mohu srovnánat. Na druhou stranu mají ženy na celém světě i hodně společného, mám na mysli jejich typickou ženskost, a to je ta vlastnost, která je pro prodej kosmetiky zásadní.
Proměnila se žena-zákaznice v poslední době? Pozorujete nějakou změnu zákaznického chování?
Dnešní ženy si více všímají slev a více srovnávají výhody nákupu. Zákaznice déle přemýšlejí, než zakoupí dražší výrobek, a jsou ochotny počkat na levnější. Naše síla spočívá v tom, že se soustředíme na přímý prodej a naším cílem není pouze prodat co nejvíce výrobků a tak dosáhnout vysokého obratu, ale také vytvořit citovou vazbu s našimi zákaznicemi.
Jak do své marketingové komunikace zapojujete internet? Oslovujete své klientky například direct mailem? Využíváte sociální média?
V srpnu 2011 byl náš profil na Facebooku ohodnocen portálem Social Bakers jako třetí nejdynamičtější v České republice. Svým zákazníkům se snažíme poskytnout co nejvíce možností pro interakci a diskuze. Z tohoto důvodu používáme nejen Facebook, ale také Twitter, Google+ a YouTube. Naše sociální média nám pomáhají sjednotit komunitu, odpovídat rychle na jejich dotazy a sledovat vývoj jejich názorů, což jsou pro nás hodnotné informace. Také denně komunikujeme s našimi obchodními zástupci a zasíláme jim informace. Když se na ně podíváte jednotlivě, budete mít pocit, že každý z našich Avon reprezentantů představuje sice malou, ale o to důležitější součást naší společnosti. Proto je komunikace s nimi vysoko na našem žebříčku našich priorit.
Do jaké míry je vaše marketingová komunikace závislá na pokynech z ústředí?
Jsme společnost kótovaná na burze v USA, tudíž musíme respektovat určitá pravidla. Na druhou stranu jsme tady, abychom uspokojili potřeby našich českých a slovenských zákazníků. Musíme tedy vytvořit vhodný kompromis.
S jakými personal brand ambasadory spolupracujete v České republice?
Během více než 20letého působení v České republice se nám podařilo naši značku spojit s celou řadou úspěšných žen. Ať jsme již spolupracovali s herečkami, nebo zpěvačkami, vždy to byly mimořádné ženy, které nás inspirovaly a obohatily. Pro rok 2012 mohu zmínit naši spolupráci s celosvětově známou top modelkou Danielou Peštovou, která bude nejen tváří našich prvotřídních výrobků, ale také tváří naší kampaně proti domácímu násilí a pomůže nám toto závažné téma v naší společnosti znovu otevřít.
Avon celosvětově podporuje ženy, například spoluprácí s nevládní organizací Vital Voices Global, jež podporuje rozvinutí potenciálu žen v oblasti vedení a přetváření lidských životů. Jak jste v této oblasti aktivní v České republice?
Jsme jednou z nejaktivnějších společností v oblasti sociální odpovědnosti v České republice i na Slovensku. Především se soustředíme na dva filantropní projekty – boj proti rakovině prsu a proti domácímu násilí. Naším úkolem je otevírat diskuze o těchto závažných společenských tématech a shromažďovat finanční prostředky, které dále putují na projekty lokálních neziskových organizací; zaměřují se na prevenci, vzdělávání a pomoc. Touto činností usilujeme o to, aby životy žen byly šťastnější a spokojenější.
V rámci boje proti rakovině prsu každoročně organizujete pochod proti rakovině. Jaké jsou vaše další aktivity v této oblasti? Jaké konkrétní projekty finančně podporujete?
V boji proti rakovině prsu se v České republice angažujeme již od roku 1997. Za tuto dobu se nám podařilo předat na prevenci, pomoc nemocným ženám a výzkum 71 milionů korun. Dlouhodobě spolupracujeme s Aliancí žen s rakovinou prsu, která se kromě edukačních projektů zabývá celou řadou dalších aktivit spojených s bojem proti tomuto onkologickému onemocnění. Dále pak financujeme Avon linku proti rakovině prsu provozovanou pacientskou organizací MammaHelp a podporujeme také sběr screeningových dat, který souvisí s dalším výzkumem této nemoci.
Jak se angažujete v boji proti domácímu násilí? Spolupracujete například s nějakými dalšími neziskovými organizacemi, které se domácímu násilí věnují?
Ano, spolupracujeme se dvěma neziskovými organizacemi: ACORUS a Profem. V roce 2012 plánujeme na toto téma zorganizovat diskuzi u kulatého stolu s odborníky na tuto problematiku, vydat publikaci o ženách, které se popraly se svým osudem a uspořádat výstavu fotografií. Věříme, že fotografie vydá za tisíc slov a rádi bychom tak přispěli k tomu, aby tato slova v naší společnosti zazněla.
V roce 2009 se vaše společnost umístila na 18. místě prestižního žebříčku TOP 100 společensky zodpovědných firem magazínu CRO. Pomáhá budování společenské odpovědnosti firmy i prodeji?
Filantropní aktivity jsou tím, co nás odlišuje od konkurence a přirozeně může přispět k motivaci zákazníka pořídit si kosmetiku od té či jiné značky. Společenská odpovědnost je přirozenou součástí Avonu. Nabízíme ženám nejen celou řadu skvělých produktů, ale staráme se také o jejich šťastný a spokojený život. Nabízíme jim finanční nezávislost, usilujeme o jejich lepší postavení ve společnosti a podporujeme to, aby byly zdravé.
Chystáte ve své marketingové komunikaci nějaké novinky?
V tomto roce chystáme hned několik novinek. Jednou z nich bude například orientace na specifický segment zákazníků. V této chvíli ale nemohu prozradit víc. Letos se také chystáme zapojit do komunikačního mixu lokální tváře, a to více než v minulých letech. Pro naši pleťovou řadu v kampani 6 to bude herečka Alžbeta Stanková a po celý rok bude naši značku Anew podporovat topmodelka Daniela Peštová.