Kontroverzní reklamy: zn. náboženské

pátek, 11. května 2012, 07:38 Reklama MediaGuru

Spojení reklamy s náboženstvím ve většině případů vyvolává skandál. Někdy je doprovází bouřlivá diskuze, jindy nekompromisní zákaz.

Velmi vzácné jsou reklamy, které dokážou náboženského motivu využít tak, že jsou přijaty napříč společností. Mnohem častější je však případ, kdy reklama náboženství využije způsobem, že urazí nejen církevní představitele, ale i mnohé věřící.

Jednou z největších reklamních hvězd z řad náboženství je bezpochyby katolictví, které je samo o sobě svázáno dosti přísnými pravidly a kódy. Ve chvíli, kdy je reklama poruší, je oheň na střeše.

Kontroverzní náboženskou reklamu několikrát předvedla italská společnost Benetton. Již dnes proslulá reklama z 90. let, která zobrazuje vášnivý polibek jeptišky se svým představeným, strhla vlnu kritiky zejména v katolickém Irsku. O 20 let později se historie opakuje – tentokrát se líbá papež se svým muslimským protějškem – a opět to zneklidní mnohé z věřících. Výsledek u obou dvou kampaní je vesměs stejný – pod náporem církve musí být vizuály staženy.


Další kontroverzi vyvolala italská kampaň z roku 2010 na zmrzliny Antonio Federici. Na vizuály s ostřejšími sexuálními motivy reagovali věřící více než rozhořčeně. ASA (Advertising Standards Authority) nakonec kampaň zakázala pro urážku katolické víry, nicméně i tak kampaň dosáhla svého – buzz se vydařil.

Problémy mívá i reklama, která si z náboženských motivů dělá legraci. Například australská kampaň od agentury M&C Saatchi, jež byla vytvořena na zakázku progresivní anglikánské církve „St Mathew-in-the-city“ za účelem přilákat věřící. Vizuály Panny Marie a Josefa v posteli doplněné o slogany Poor Joseph! God was a hard act to follow (Chudák Josef! Boha následovat byl těžký úděl!) nebo It is about love. Not performance. (Je to o lásce. Ne o výkonu.) či ty, kde Ježíš Kristus ukazuje, jak velká byla ona ryba, způsobily nemalý skandál.

Další z vizuálů této kampaně, který zobrazuje Pannu Marii s těhotenským testem, věřící raději sami poupravili.

Asi nikoho nepřekvapí, že ani islám nemá smysl pro reklamní nadsázku.

Německý televizní spot pro značku luxusního spodního prádla Liaison Dangereux sklidil velkou kritiku za přílišné odhalení muslimské ženy.

Diskusi rozvířila i reklama na Volkswagen Polo, která otevřeně spojuje islámské náboženství s terorismem.

Nakonec ani judaismus nemá příliš pochopení pro reklamu. Na první pohled celkem neutrální reklama Kennetha Cola s ortodoxním věřícím moc pozitivních reakcí nezaznamenala.

-kch-