Nejsilnější značkou na světě je opět Apple

úterý, 22. května 2012, 08:14 Výzkum MediaGuru

Tradiční žebříček stovky nejsilnějších značek od společnosti Millward Brown potvrzuje na pozici světově nejhodnotnější značky Apple.

Nejsilnější značky světa dál pokračují v růstu a nezabrání jim v tom ani pokračující nejistá ekonomická situace.

S tímto zjištěním přichází zatím poslední z řady výzkumů BrandZTM Top 100 nejhodnotnějších značek světa, který každoročně pořádá výzkumná agentura ze skupiny WPP Millward Brown. Již druhým rokem kraluje žebříčku značka Apple, která rostla o 19 % hodnoty a její současná hodnota tak dosahuje 182,9 miliard dolarů. Značka IBM rostla o 15 % na 115.9 miliard dolarů a předehnala tak letos Google, který se propadl na třetí místo a jehož hodnota dosahuje 107,8 miliard. Osm let stará značka Facebook rostla před svým vstupem na burzu o 74 % své hodnoty a stala se tak vůbec nejrychleji rostoucí značkou žebříčku. Její hodnota je 33,2 miliard a z 35. místa se posunula na místo 19.

Zdroj: Millward Brown

Hlavní trendy, které naznačuje aktuální žebříček:

Sedm z deseti top značek jsou buď z oblasti technologií nebo telekomunikací. Přesto je však v těchto dvou oblastech viditelná převaha technologií chytrých ale přitom uživatelsky jednoduchých.

Budoucnost internetu není v počítačovém využití, ale v mobilním přístupu. Mobilnímu trhu se do jisté míry vyhnula ekonomická krize, protože zákazníci nejsou ochotni se ani v čase těžké ekonomické situace omezovat nebo se mobilního přístupu dokonce vzdát úplně. Nejhodnotnější značkou telekomunikací je AT&T s hodnotou 68.8 miliardy dolarů.

Letošní žebříček zaznamenává vzestup ekonomiky Afriky představovaný první značkou, která se umístila v Top 100. Je jí jihoafrický mobilní operátor MTN – na 88. místě s hodnotou 9.2 miliard.

77 % značek figurujících v BrandZTM Top 100 nejhodnotnějších značek světa má ve svém vrcholném managementu ženy. Průměrná hodnota značky, kde je mezi nejvyšším vedením žena dosahuje 27 miliard dolarů, což je dvojnásobek průměrné hodnoty společnosti, kde ženské zastoupení v managementu chybí.

Analýza provedená v rámci výzkumu BrandZ Top 100 nejhodnotnějších značek světa ukazuje, že tyto značky, coby „akciové portfolio‟ dosahují ve sledovaných sedmi letech velmi dobrých výsledků v porovnání s aktuálním burzovním indexem S&P500. Zatímco celková návratnost investic všech společností indexu S&P500 byla jen 2,3 %, návratnost BrandZ portfolia dosáhla 36.3%, z čehož vyplývá, že silná značka dokáže svému akcionáři zajistit lepší výsledky.

Výzkum BrandZ Top 100 nejhodnotnějších světových značek, který zadává skupina WPP a zpracovává agentura Millward Brown Optimor, identifikuje a sestavuje pořadí prvních 100 značek dle jejich dolarové hodnoty, kterou zjišťuje kombinací analýz finančních údajů a síly značky z hlediska vztahu se zákazníky. Letošní ročník je již sedmým v řadě.

V roce 2012 tento žebříček nejhodnotnějších značek demonstruje sílu značky v těžkých časech jednak z hlediska získávání nových zakázek a zároveň i jako opory, když se nedaří ekonomice. V rozmení let 2006 a 2012 vzrostla souhrnná hodnota BrandZ Top 100 značek o 66 % a nyní dosahuje 2.4 bilionu dolarů.

“Značky jsou pro své vlastníky jakousi pojistkou,” říká Eileen Campbell, globální ředitelka výzkumné agentury Millward Brown. “I přes pokračující období ekonomické nestability, politické nejistoty a množících se přírodních katastrof, které zasáhly značky v různých odvětvích, celková hodnota nejsilnějších světových značek v mnoha kategoriích stále narůstá, a tak jsou schopny zajistit svým firmám stabilitu.”

The BrandZ Top 100 nejhodnotnějších značek světa je jedinou studií, která uvažuje kromě rigorózních finančních analýz, tržních dat a analytických zpráv také to, jak lidé o značkách, které nakupují, smýšlejí. Výzkumná zpráva, která je ke stažení online, zahrnuje také pořadí i analýzy Top 10 nejhodnotnějších značek v klíčových regionech světa a 13 odvětvích trhu.

-mav-