Ke konci června končí digitalizace TV vysílání

středa, 27. června 2012, 15:54 Aktuality MediaGuru

Několikaletý proces digitalizace televizního vysílání v Česku 30. června skončí. Umožnil zvýšení počtu celoplošných televizních programů.

Několikaletý proces digitalizace televizního vysílání v Česku 30. června skončí. Umožnil výrazné zvýšení počtu celoplošných televizních programů. Na tiskové konferenci to řekl předseda Národní koordinační skupiny pro digitální vysílání v ČR Zdeněk Duspiva.

"Všechny vysílače velkého výkonu jsou již vypnuté, oprávnění k analogovému vysílání má však dosud několik vysílačů malého výkonu. Vysílat mohou nejdéle do 30. června 2012," uvedl Duspiva.

Zemské analogové vysílání se postupně vypínalo od roku 2009 a lidé přecházeli na příjem digitálního vysílání. Postupné vypínání bylo podle organizátorů nutné kvůli nedostatečnému počtu volných frekvencí pro celoplošné spuštění.

Kvůli přijímání digitálního vysílání si lidé museli pořídit televizor s vestavěným digitálním tunerem, případně ke staršímu televizoru dokoupit set-top-box, tedy přístroj převádějící digitální vysílání na signál, který je schopen zobrazit i starší přijímač.

Zatímco před spuštěním digitalizace celoplošně vysílaly čtyři celoplošné kanály (ČT1, ČT2, Nova, Prima). Dnes mohou lidé s pozemních vysílačů přijímat v rámci tří celoplošných digitálních multiplexů více než desítku stanic, další televize vysílají regionálně. V Praze, Brně a Ostravě je navíc k dispozici čtvrtý multiplex, který se v těchto dnech rozšiřuje také do dalších lokalit.

"Všechny televizní stanice si, co se týče pokrytí, výrazně polepšily. Multiplex 1 pokrývá 99,9 procenta obyvatel, multiplex 2 pak 99,8 procenta obyvatel a multiplex 3 o něco méně, tedy 96,3 procenta obyvatel," uvedl mluvčí projektu digitalizace Tadeáš Novák.

Digitální signál se šíří trochu jinak než analogový a také vysílače jsou rozmístěné na jiných místech. Problémy s dostupností signálu bývají podle dřívějšího Novákova vyjádření nejčastěji v horských oblastech, jako je Šumava, Beskydy nebo Jeseníky.

Informační kampaň k digitalizaci si vyžádala náklady 200 milionů korun. Původně měly být vyšší, každoročně se počítalo se 100 miliony Kč, uvedl Duspiva.

-čtk-