Komiks ve službách reklamy

sobota, 18. srpna 2012, 09:30 Reklama MediaGuru

I deváté umění jménem komiks najde své uplatnění v reklamě. Jeho forma byla pro reklamní tvůrce nejednou zdrojem inspirace.

Komiks představuje moderní médium, jež je schopné nést jakýkoliv obsah. Na prostoru svých panelů prostřednictvím bublin tak vypráví nejen dobrodružství svých hrdinů, ale nezalekne se i takového sousta, jako je Kafkova Proměna. Ani reklama není pro komiks žádnou výjimkou.

Celkem často se komiksoví hrdinové stávají reklamní tváří. Batman, Superman, Spiderman či Hulk jsou v reklamě doslova jako doma. Ve většině případů se však jedná pouze o vypůjčení postavy či jejích atributů, zatímco komiksová forma v reklamě dodržena není.

Jiným případem jsou reklamy, které více než hrdiny využívají komiksovou formu spolu s jejími panely plných bublin. V minulosti nebylo ojedinělé využít i delšího komiksu k propagaci určitého produktu, tímto způsobem byly propagovány například prací prášky, šampóny nebo cigarety.

kliknutím zvětšíte

Tehdy se do komiksů dostávali i slavní herci. Například v roce 1937 doporučoval westernový hrdina Buck Jones v komiksu zdravou snídani.

kliknutím zvětšíte

Dnes se v reklamě používají mnohem kratší komiksové formáty, a to zejména z časových důvodů. Většinou se využívá forma jednoho panelu, maximálně stripu, ve kterém je řečeno vše.

Formy jednoho komiksového panelu využila například společnost Westside, která tak na příkladech špatně vybraných dárků doporučuje své dárkové poukazy. Byť je reklama rozehrána na jednom panelu, ukazuje i fragmenty panelů okolních, čímž jakoby zasazuje repliku do širšího příběhu.

Společnost McDonald’s zase do své francouzské reklamy z roku 2010 obsadila postavičky ze známého komiksu Asterix a Obelix. Reklama od agentury BETC Euro RSCG, ve které se všichni až na barda Trubadixe veselí na hostině v McDonald’s, vyvolala mezi fanoušky vlnu silné nevole.

Často jsou v reklamě využívány komiksy beze slov, což je příklad i loňské kampaně „Sex není nehoda“ („Sex is no accident“) hudební televize MTV, která pochází z německé agentury Grey Worldwide.

Lavinu slov naopak zvolila chilská agentura Y&R pro printovou kampaň „Mluvte sebevědomě“ („Talk with Confidence“). Vizuály, které se ztrácí pod množstvím bublin, ukazují, že díky zubní pastě Colgate se nikdo nemusí bát otevřít pusu.

kliknutím zvětšíte

Sílu bublin využila rovněž polská kampaň od agentury McCann Erickson pro varšavskou městskou policii, v níž upozorňovala na to, jak přemýšlení dokáže zachránit životy.

Příslovím „Méně je více“ se řídila brazilská agentura Hifi, která téměř prázdným komiksem promovala 16 stránkové noviny Resumo.

kliknutím zvětšíte

Opět v Brazílii byla formou komiksu bez obrázků uvedena na trh čtečka Kindle.

V reklamě také dochází k prostupování komiksového světa s tím reálným. Komiksový strip může být například proložen samotným produktem, který pak mění spád samotného průběhu, čehož využila brazilská agentura Africa v kampani pro sandále značky Rider.

Formát komiksu přímo vybízí ke hravosti a interaktivitě. Nejednou bylo pokračování komiksu necháno na adresátech reklamního sdělení. V roce 2010 agentura JWT ve své kampani pro tchajwanskou neziskovou organizaci United Way of Taiwan vytvořila vizuály, v nichž vybízela k dotvoření šťastného konce smutných příběhů.

Letošní kampaň společnosti Centropen, pod kterou je podepsána agentura Momentum spolu s kreslířem Josefem Gertlim alias Danglárem, se zase nebála vstoupit do outdooru.  Vpražském metru připravila interaktivní CLV, na nichž se mohli cestující vyjádřit či vytvořit komiksové obrázky pomocí mazacích whiteboard markerů.

Komiksový prvek bubliny v outdooru vtipně využila i společnost McDonald’s. Její reklamu na kuřecí burger umístěná v metru dotvářeli spící cestující.

-kch-