Prezidentské kampaně se rozjíždějí

čtvrtek, 30. srpna 2012, 07:40 Reklama MediaGuru

První přímá volba prezidenta už pomalu klepe na dveře a prezidentské kampaně některých z kandidátů pomalu nabírají na intenzitě. Svou důležitou roli hrají i sociální média.

Poprvé v historii České republiky budou Češi v příštím roce na přelomu ledna a únoru volit svého prezidenta. Před prezidentskými kandidáty, jejichž konečný počet stále ještě není znám, tak stojí nelehký úkol – přesvědčit voliče o své reprezentativnosti a schopnosti být důstojnou hlavou státu.

Podle nejnovějšího průzkumu agentury ppm factum, který proběhl ve dnech 9.–21. srpna na reprezentativním vzorku 928 občanů ČR starších 18 let, se v čele prezidentské kandidátky stále drží Jan Fischer, který by v prvním kolem získal 22 % hlasů. Jeho vedoucí pozici však notně ohrožuje Miloš Zeman s 20,6 % hlasy. Za nimi se drží Jan Švejnar s 12,2 %, Tomio Okamura (7,3 %), Jiří Dienstbier (6,5 %), Jana Bobošíková (5,3 %) a Karel Schwarzenberg (5,3 %).

Zdroj: ppm factum

V souvislosti s postupným vyjasňováním prezidentské kandidátky se pozvolna rozjíždějí i prezidentské kampaně.

Jan Fischer svou kampaň zahájil již dva měsíce po ohlášení své kandidatury. V dubnu na svůj FB profil umístil video, v němž ke svým fanouškům promlouval z okna své chalupy a ujišťoval je, že před nimi nebude nic schovávat. Vedle FB profilu, který má k dnešnímu datu na 5 200 fanoušků, využívá webové stránky, kanál YouTube, Twitter a Flickr.

V rámci své petiční kampaně, v níž kandidát potřebuje sebrat 50 tisíc podpisů, vyzýval k podpoře své kandidatury prostřednictvím outdooru a tzv. petičních týmů, které sbírají podpisy v ulicích. Toto úsilí bylo korunováno úspěchem, když v pondělí 27. 8. Jan Fischer na svém FB profilu oznámil, že potřebných 50 tisíc podpisů již nasbíral.

Druhý kandidát v pořadí – Miloš Zeman – nasbíral svých potřebných 50 tisíc podpisů již 26. června. Ve své petiční kampani využil rovněž outdoorových formátů, na nichž stojí v červeném svetru na pozadí malebné české krajiny.

Naopak na internetu a na tiskových setkáních se prezentuje v elegantním obleku.

Ve své kampani komunikuje prostřednictvím webových stránek ZemanNaHrad.cz, FB profilu, který má 4 199 fanoušků, a Twitteru. V současné době objíždí 13 krajů České republiky.

Současný šéf české diplomacie Karel Schwarzenberg si na svou prezidentskou kampaň najal jednoho ze zakladatelů obecně prospěšné společnosti Opona, podnikatele Marka Vocela. Kandidátské stránky VolimKarla.cz navazují na grafiku jeho osobních stránek, a podílejí se tak na kompaktní prezentaci politika.

Kromě toho Karel Schwarzenberg využívá ke komunikaci Twitter a svůj FB profil, který je se svými 20 636 fanoušky ze všech kandidátů zatím nejúspěšnější, na paty mu však nebezpečně šlape se svými 20 175 fanoušky iniciativa Vladimír Franz prezidentem, která původně vznikla bez vědomí umělce spíše jako recese.

Vladimír Franz se nakonec pod vlivem vývoje situace ke  kandidatuře skutečně přihlásil. V současné době dává dohromady tým odborníků pro svou volební kampaň.

Jana Bobošíková, jež má s prezidentskou kandidaturou zkušenosti již z roku 2008, ke své propagaci používá především komunikační kanály své strany Suverenita. V současné chvíli tedy webové stránky, FB profil či YouTube kanál strany neslouží k ničemu jinému než k propagaci své předsedkyně. V rámci své prezidentské kampaně se vydala na okružní cestu po české vlasti – ve svém Bobobusu.

Formu okružní cesty po ČR zvolil ve své kampani nazvané „Ano, chci“ i bývalý ministr průmyslu a obchodu Vladimír Dlouhý. Netradičně své příznivce zve, aby si s ním přišli na různých místech republiky zaběhat a u této příležitosti ho poznat osobně a načerpat trochu optimismu. Kromě svých stránek využívá v kampani FB profilu s prozatím 1 194 fanoušky a outdoorové reklamy.

Jiří Dienstbier, který kandiduje za svou stranu ČSSD, zahájil svou kampaň projížďkou vlakem do Lán. Nyní tak cestuje po celé republice a čas cesty využívá ke sběru podpisů. Zatím jeho kandidaturu podporují jeho stránky a FB profil Dienstbier náš prezident, na kterém je 669 fanoušků, na jeho osobním profilu, který rovněž slouží k podpoře prezidentské kandidatury, je pak fanoušků o něco více (1 251).

Kandidát za ODS Přemysl Sobotka zatím představil svůj program s názvem Deset jistot na tiskové konferenci. Jeho prezidentská kampaň zatím však vidět příliš  není.

Aktuálně třetí v pořadí preferenc Jan Švejnar se svou kampaní prozatím nezačal. Tomio Okamura zase z prezidentského klání odešel.

V současné době jsou prezidentské kampaně zatím na svém začátku, hlavní zintenzivnění lze očekávat v nadcházejících měsících.

-kch-