Případová studie: Jak politicky cílit na mladé

neděle, 14. října 2012, 09:33 Marketing, Výzkum MediaGuru

Komunikace politických stran obvykle inovací a humorem příliš neoplývá, ale existují i výjimky, které dokáží oslovit mladou generaci.

V době právě probíhajících krajských a senátních voleb a blížících se prezidentských voleb nelze nevnímat všudypřítomné volební kampaně. Většina z nich ničím nezaujme. Ze všech stran na nás hledí fotografie politiků s nic neříkajícími předvolebními slogany. Nicméně občas se vyskytne i výjimka, která pobaví dokonce i značně náročnou mladou generaci.

Takovou stranou, která svou komunikací vybočuje z průměrnosti, je TOP 09. Jak uvedl Petr Ducháček, vedoucí on-line týmu strany, na konferenci Marketing Challenge Forum, již od počátku v roce 2009 byla komunikace postavena na popularitě stranického předsedy Karla Schwarzenberga. V duchu hesla: „Úsměvů není nikdy dost. Neusmát se za celý den na nikoho je zločin“ se nechal kníže vyfotografovat stylově v červeném svetru a s dýmkou.

Tato fotografie se posléze stala i motivem známky, která provází kampaně TOP 09 doposud. Známka s nápisem „Doporučeně“ se tak letos objevuje u jednotlivých kandidátů strany či na Facebooku, kde je možné se prostřednictvím speciální aplikace tzv. oznámkovat, tedy vložit svou fotografii do známky na místo podobenky knížete. Tím se lidé veřejně řadí mezi tzv. podporovatele TOP 09, na které je kladen v politickém marketingu strany velký důraz.

Pro své podporovatele vytvořila strana například komunitní portál my.top09.cz. Rozmístění jednotlivých podporovatelů je možné sledovat pomocí další aplikace TOP lokátor, která umožňuje podporovatele najít, tzv. top lokalizovat.

Pro skalní podporovatele bylo připraveno tričko Karel s warholovským motivem od Davida Černého, které oblékl mimo jiné i žokej Josef Váňa.

Tričko se stalo rovněž symbolem kampaně Zdeňka Tůmy, kandidáta na pražského primátora. S heslem „Vezmu si Vás na triko“ byla spuštěna Facebooková aplikace, v níž bylo možné poslat svou fotografii na Tůmovo virtuální triko.

V outdooru v roce 2010 zaujal billboard „Když se kecají blbosti, tak spím“

…nebo „Předseda má být transparentní“.

Transparentnost je také tématem současné krajské volební kampaně, jejíž podstatná část se odehrává na internetu. Cílem webu Transparentní kraj je nabídnout voličům sofistikovanou aplikaci, v níž si každý může nastavit rozpočet daného kraje.

Na politickou kampaň nevšední byl i spot z roku 2010, v němž Schwarzenberg vystupoval jako admirál bojující proti pirátům. Pod spotem byl tenkrát autorsky podepsán David Černý a Adrian Kukal.

Stojaté vody letošních voleb zase rozvířil spot kandidáta TOP 09 z Moravskoslezského kraje Pavola Lukši.

Na mladší cílovou skupinu se při minulých volbách zaměřily také například pivní podtácky či plakáty, které visely po klubech.

Po dvou letech u moci se letos strana nebrání kritice, tedy alespoň ve své marketingové komunikaci. Kritiku bere s nadhledem, což značně podporuje viralitu na sociálních médiích. Nedávné akce se Schwarzenbergerovou hrubkou či Hegerovým dopisem, kterým reagoval na kampaň Hegermeister, jsou toho důkazem.

Text: Vaše volba rozhodne pro pět celích let. Zamyslete se.

Kampaň Hegermeister

 

Odpověď Leoše Hegera (kliknutím na obrázek zvětšíte)

-kch-