P. Bažant: Klienti přesouvají investice mimo ČR

čtvrtek, 15. listopadu 2012, 16:00 Marketing MediaGuru

Pokles reklamních investic na českém trhu povede k větší koncentraci mediálního trhu a k růstu cen, zaznělo na konferenci Forum Media.

Priority mezinárodních zadavatelů se v rámci regionu střední a východní Evropy orientují zejména na Polsko a Rusko, řekl na konferenci Forum Media generální ředitel Omnicom Media Group Petr Bažant. „Není rok, kdy by nedošlo ke konsolidaci reklamních rozpočtů do jedné ze zemí v regionu. Rozhodování se tím posouvá na centrální úroveň a stále více se rozhoduje mimo ČR,“ uvedl. Menší trh včetně Česka čeká konsolidace, což může podle Petra Bažanta ovlivnit výši investic na tuzemském trhu v následujících letech. „Přál bych si, aby tady zůstaly alespoň nějaké peníze, jinak v příštích letech mohou na této konferenci sedět jen zástupci dvou zbylých hráčů,“ uvedl.

Komunikační agentury tak musejí přicházet s dalšími novými službami, které se budou snažit prodávat, shodli se v diskusi Petr Bažant s Martinem Štěpánkem, generálním ředitelem Publicis Group. „Klienti volají po konsolidaci služeb,“ řekl Štěpánek.

V diskusi se také dotkli otázky vlastnictví médií, kterou z pohledu komunikačních agentur nepovažují za šťastnou. „Máme historické zkušenosti s vlastnictvím médií, která jde několik desítek let zpátky. Ta zkušenost se nám neosvědčila,“ uvedl Martin Štěpánek. Ve vztahu k aktuální situaci na českém trhu dodal, že až čas ukáže, zda tato cesta byla správná. „Podle mě tato cesta nevede správným směrem,“ dodal.

Petr Bažant za Omnicom Media Group prohlásil, že tato komunikační skupina nemá ambice média vlastnit. „Akvizice médií je v přímém rozporu s tím, co děláme. Je nutné, aby nás zadavatelé vnímali jako mediálně neutrální. Nebráníme se inovacím, které jsme v poslední době spustili (včetně serveru MediaGuru.cz – pozn. red.), ale rozhodně nechceme média vlastnit,“ řekl.

Komunikační agentury čeká podle Petra Bažanta hledání dalších zdrojů příjmů, zakládání nových disciplín a případně zastavování aktivit, které se neukáží jako smysluplné. Konkurovat mohou v oblastech, do kterých investují a měly by mít také vůli investovat do projektů, které se okamžitě nemusí ukazovat jako ziskové. „Tímto směrem chceme jít,“ uvedl s tím, že Omnicom v uplynulém roce např. otevřel konzultační divizi, která je podle jeho slov na českém trhu mediálních agentur výjimečným počinem. Do budoucna je také podle jeho slov otázka, zda se konzultační servis mediálních agentur neoddělí od nákupu, který prochází prudkou komoditizací.

-mav-

Foto: Forum Media