Marketingové přešlapy roku

úterý, 18. prosince 2012, 07:40 Marketing MediaGuru

Ne všechno se vždy povede. A to platí i pro letošní rok ve světovém marketingu, což na vlastní kůži poznaly značky jako Nike, Starbucks, Google, Yahoo! nebo McDonald’s.

Co se letos nepovedlo ve světě na marketingovém poli? Přinášíme deset největších přešlapů v letošním roce.

1. Nike opouští Lance Armstronga

Lance Armstrong představoval jeden z nejinspirativnějších příběhů sportovního dění. Po překonání rakoviny varlat se stal sedmkrát za sebou vítězem Tour de France. V roce 1997 založil na podporu boje proti rakovině nadaci Livestrong, s níž se spojila sportovní značka Nike.

Poté, co byl Armstrong obviněn z dopingu, za ním značka Nike nejprve hrdě stála, v říjnu s ním však po vydání zprávy Americké antidopingové agentury o systematickém dopingu v jeho týmu US Postal ukončila dlouholetou smlouvu.

Škody na dobrém jméně značky jsou podle analytiků vysoké, zklamání spotřebitelů naopak hluboké.

2. Hurikán Sandy využívají značky jako prodejní příležitost

Americké značky nezastavil ani hurikán Sandy, který na začátku listopadu paralyzoval východní pobřeží Severní Ameriky. Oděvní společnost American Apparel jej využila ke speciální „hurikánské“ promoční akci, v níž inzerovala 20% slevy na nadcházejících 36 hodin.

Podobný krok učinila oděvní značka Gap, když na Twitteru nabádala uživatele k on-line nakupování. Výsledkem byla vlna nevole a rozhořčení nad neetičností a nevkusností těchto kampaní.

3. Starbucks neplatí daně ve Velké Británii

Mezinárodní kavárenský řetězec Starbucks začali bojkovat Britové poté, co vyšlo najevo, že se vyhýbá placení daní v jejich zemi. Kvůli výhodnějším taxám platil Starbucks poslední tři roky daně z příjmů za celý západoevropský v Nizozemsku, což evropská legislativa povoluje. Stejné kritice čelí i společnosti, jako je Google či Amazon.

Jak vidno, spotřebitele nezajímá, zda je uplatňována cesta legální. Nepřispívání do státní pokladny berou jednoduše jako podraz. Starbucks v reakci na kritiku přislíbil změnu.

4. Asda a sexistická vánoční reklama

Obchodní řetězec Asda čelí intenzivní kritice za svou vánoční reklamu, v níž hlavní roli hraje upracovaná matka, která s vypětím všech sil připravuje Vánoce pro svou rodinu. Vlna stížností zaplavila ASA (Advertising Standards Authority, britskou obdobu Rady pro reklamu) s tím, že se jedná o nepřijatelně sexistický přístup.

5. Google čelí obvinění ze špehování

Google byl obviněn ze špehování britských občanů prostřednictvím své služby Street View. Auta snímající každou ulici stahovala mimo jiné i e-maily, textové zprávy, fotografie a dokumenty lokálních Wi-Fi sítí. I přes ujištění společnosti, že nehodlá s daty nikterak operovat, si tím vysloužila velmi negativní mediální obraz.

6. #McDStories: nejnešťastnější hashtag roku

Posledních 12 měsíců představuje hashtag #McDStories pro McDonald‘s noční můru. V lednu spustila společnost s tímto hashtagem kampaň doufajíc, že tím inspiruje uživatele Twitteru ke sdílení pozitivních příběhů o Happy Meal. Místo toho však přitáhl zanícené odpůrce společnosti, kteří se dělili o své nejhorší zážitky. I přestože byla kampaň stažena za necelé dvě hodiny, hashtag #McDStories tam straší dodnes.

7. Euro 2012 ve stínu rasistického skandálu

Letošní Evropský fotbalový šampionát, který se konal na Ukrajině a v Polsku, byl zastíněn obavami z rasismu v hostitelských zemích, které spustil mimo jiné i dokument Stadiums od Hate. UEFA proto na stadionech spustila kampaň Respekt. I přesto se však sponzoři obávali negativních konotací.

8. Značková policie LOH postihuje maloobchodníky

Značková policie byla během letních olympijských her v Londýně pověřena ochranou oficiálních olympijských sponzorů proti ambush marketingu. Nicméně požadovat od pekařů či řezníků, aby sundali ze svých výloh olympijskou výzdobu, bylo přece jen trochu moc. Obětními beránky těchto nepopulárních praktik se paradoxně opět stali oficiální sponzoři, kteří tak za letošní olympiádu zaplatili dvakrát.

9. CEO Yahoo! lhal ve svém životopisu

Scott Thomson, který se v lednu dostal do čela Yahoo!, přesně ví, co znamená přísloví „Lež má krátké nohy“. Necelých pět měsíců po nastoupení do funkce vyšlo najevo, že ve skutečnosti nezískal bakalářský titul z informatiky, jak uváděl ve svém životopisu. Dva týdny po odhalení na svou funkci rezignoval.

10. Šéf Ryanair považuje dovolenou za ztrátu času

Michael O’Leary, šéf nízkonákladové letecké společnosti Ryanair, se nechal slyšet, že dovolená není nic jiného než ztráta času. Jezdí na ni jen kvůli své ženě a čtyřem dětem. Zajímavý výrok od člověka, který na dovolených staví většinu svého obchodu.

Zdroj: marketingmagazine.co.uk