Módní společnosti přicházejí na chuť „shwoppingu“

pátek, 15. února 2013, 06:25 Marketing MediaGuru

Jak podporovat prodej, a přitom udělat něco dobrého pro společnost? Marks & Spencer nebo H&M našly kompromis – tzv. shwopping.

Oděvní společnosti mají rády, když se u nich hodně nakupuje – čím víc, tím líp. Ale jak bojovat s pocitem viny, jenž se zvyšuje přímo úměrně s mírou přetékající skříně? Jak nakupování oblečení dát etický rozměr? Řešení tkví v tzv. shwoppingu.

Výraz shwopping, který se skládá ze dvou anglických slov: swap (vyměnit) a shopping (nakupování, nakupovat), poprvé použila v loňském roce společnost Marks & Spencer. Označila tak jistý typ směnného obchodu, který nabídla svým britským zákazníkům: za staré oblečení, které přinesli na sběrná místa a které bylo následně předáno charitativní organizaci Oxfam, mohli vyhrát slevové kupóny na příští nákup.

Letos v únoru se shwoppingem začíná také švédská společnost H&M. Podle oficiálního vyjádření by směnný obchod měl být zahájen na všech 48 trzích, kde je společnost činná. V České republice bude zahájen 21. února. Za každou tašku, obsahující minimálně tři kusy oblečení, dostane zákazník kupón v hodnotě pěti euro. Sebrané oblečení pak bude předáno neziskové společnosti I:Collect, která zajistí následnou recyklaci.

Cílem společnosti je také nalézt vlastní inovativní řešení, jak textilní vlákna znovu použít. Její nadace Conscious proto podporuje nejen sociální projekty v zemích, kde je oblečení H&M vyráběno, ale i výzkumy zaměřující se na recyklaci textilu.

-kch-