Valentýn spotřebitele v Česku tolik netáhne

čtvrtek, 14. února 2013, 07:25 Marketing MediaGuru

Romantický svátek zamilovaných, který připadá na čtvrtek 14. února, české spotřebitele zatím příliš neoslovuje.

Zatímco v Americe je svatý Valentýn svátkem zamilovaných i obchodníků, v České republice je jeho popularita podstatně menší.

Podle studie americké National Retail Federation utratí letos průměrný Američan za valentýnské dárky 130 dolarů, v přepočtu bezmála 2 500 Kč. Celkově se tak v USA díky svátku utratí přes 18 miliard dolarů.

V České republice přijde letošní tradiční oslava svátku zamilovaných na 1 200 Kč. I když se valentýnské výdaje v časovém horizontu postupně zvyšují, přece jen patří Češi v porovnání s ostatními zeměmi k nižšímu průměru. Z průzkumu skupiny Home Credit, který probíhal v České republice, na Slovensku, v Bělorusku, Rusku, Kazachstánu, Číně, Vietnamu a Indii, vyplývá, že ve většině zemí představují náklady na oslavy svatého Valentýna kolem 10 % měsíčního příjmu, v Česku je to však pouhých 2,5 %.

Zdroj: Home Credit

Vlažnější přístup Čechů ke svatému Valentýnu potvrzuje i internetová nákupní galerie Mall.cz. „Svátek zamilovaných měl v posledních letech u nás jen minimální vliv na poptávku. Nárůst v prodejích byl patrný v podstatě jen u dámské či pánské kosmetiky a parfémů. O něco více se prodávalo také růžové a červené zboží, například sluchátka, oblečení nebo plyšáci,” komentuje situaci Marek Liška, generální ředitel Mall.cz.

S nízkým zájmem Čechů se tak internetové obchody snaží bojovat prostřednictvím doporučování valentýnských dárků. Server Zboží.cz si na Valentýna připravil speciální sekci, kde doporučuje netradiční dárky. Obchodní portál Aukro vytvořil zamilovaného Aukrobota, který po zadání jména a pohlaví zobrazí dárky vhodné pro ženy či muže. Alza.cz přichází se seznamem tipů, jak prožít co nejlépe Valentýna s co nejlepším dárkem.

Zamilovaný Aukrobot

Ze zadavatelů využil valentýnskou tematiku například značka Milka, která jak v kamenných obchodních domech, tak na Facebooku vybízí k napsání vzkazu na zeď lásky.

Co se týče výběru dárků, zájem se rok od roku mění. Podle serveru Firmy.cz byl v loňském roce zájem o nehtová studia a lázně, v únoru 2011 vedla z netradičních oborů solária a erotické masáže. K tradičním dárkům patří květiny a šperky, což potvrzuje i zvýšený zájem o firmy, které je prodávají, v první polovině února ve vyhledávání.

Zdroj: Firmy.cz

„Naše statistiky potvrzují, že pánové tradičně zapomínají na tento nečeský svátek a na poslední chvíli pak hledají firmy, které jim mohou pomoci vyřešit zapomenutý dárek. Hledají například nejbližší květinářství cestou z práce domů, dámy se naopak chtějí svým protějškům líbit a hledají místa, kde se zkrášlit,“ komentoval statistiky hledanosti na serveru Firmy.cz manažer produktového týmu Martin Fuks. Zajímavým trendem je v poslední době přesun nákupu cukrovinek z kamenných obchodů na internet.

-kch-