Znalost nadačních projektů neovlivňují mediální výdaje

středa, 06. února 2013, 08:08 Aktuality MediaGuru

Na přelomu roku dochází vždy k predikcím do budoucna. Výzkumné oddělení OMG Research se letos kromě vývoje reklamního trhu zamyslelo i nad neziskovou sférou. Ve spolupráci s Data Collectem byl bezplatně realizován výzkumný projekt charitativních projektů v ČR. Zajímal se o to, jak je znalost, působnost nadací a také ochota lidí přispívat ovlivněna stavem ekonomiky a spotřebitelským pesimismem.

V populaci je spontánně nejznámějším charitativním projektem Světluška (35% populace), přestože má Nadační fond Českého Rozhlasu (NFČR) jedny z nejnižších výdajů na mediální komunikaci. Druhá nejznámější je Kapka naděje (24%) a dále Adra (21%). Světluška drží prvenství i v Top Of Mind - první jméno z dané kategorie, které se dotazovanému člověku vybaví. Mediální výdaje nadací a charit nekorespondují s jejich znalostí ani podporou od jednotlivců.

Spontánní znalost nadací - Top of mind (kliknutím zvětšíte)

Největší navozenou znalost má projekt Kapka naděje (89%), která je díky paní Vendule Svobodové velmi medializovaná.  Světluška se umístila na druhém místě, zná jí 83% populace. Na třetím místě je nadace Terezy Maxové (75%), další z nadací, která je mediálně výrazná díky své patronce (je zajímavé, že spontánně si na nadaci Terezy Maxové vzpomnělo pouze 4% cílové skupiny). Podpořená znalost projektu Světluška vzrostla od roku 2005 z 48 % na 83 %. V roce 2005 byla Světluška 14. v navozené znalosti, díky své působnosti a aktivitám mezi lidmi se dokázala dostat mezi nejznámější a nejoblíbenější nadace.

Lidé nejčastěji přispívají sbírkám Květinový den, Srdíčkový den a Světlušce. Z toho je zřejmé, že vůle lidí účastnit se a přispět nadaci roste s přímým kontaktem se sbírkou nebo osobní životní zkušeností.

Více než polovina lidí (63 %) přispívá na charitu částkou, která je vybírána. Pětina populace nepřispívá na charitativní účely vůbec. Ochota lidí přispívat se od roku 2005 nezměnila.

Téměř 80 % lidí ví, že sbírka Světluška pomáhá nevidomým a 42 % si spojuje Světlušku s Nadačním fondem Českého rozhlasu.

Výzkum byl proveden na konci listopadu 2012 pomocí internetového dotazování Snapshots (CAWI) na vzorku dospělé populace České republiky o velikosti 507 respondentů. OMG Research je výzkumné oddělení, které realizuje marketingové výzkumy pro klienty mediálních agentur OMD, PHD a Attention!Media. Zabývá se zejména výzkumy týkajícími se efektivity reklamní komunikace v médiích.

V případě zájmu o bližší informace napište na lenka.hadkova@omnicommediagroup.com nebo na Researchguru.cz.

Autorky textu: Lenka Hádková, Daria Nikolová