Když firemní prostor slouží jako sociální klub

pondělí, 11. března 2013, 02:30 Marketing MediaGuru

Firemní prostory mohou znamenat i víc než jen kancelář určenou k vykonávání pracovní náplně.

Firemní prostor je pro mnohé spojen s nepříjemnou představou, která nás ve zhmotněném stavu provází od pondělí do pátku. Většinou ho tvoří čtyři stěny, židle se stolem, na kterém stojí počítač a telefon, pak nějaké zasedací místnosti, kde je nutné přetrpět porady a schůzky, a kuchyňka s kávovarem, jenž vydává kávu proměnlivé kvality.

Prostor firmy však může dostat i zcela jiný rozměr, vezme-li se to za trochu jiný konec. Třeba za ten, kdy se bude klást důraz na jeho sociální aspekt, kdy se bude více myslet na možnosti setkávání a seznamování.

Kouzlo coworkingu

Sociálnímu prostoru Češi postupně přichází na chuť. Za chvíli to bude tři roky, co je v provozu pražský Hub, který v budoucnu hodlá otevřít další pobočku v Brně a Ostravě. Jak řekl jeden z jejích zakladatelů na podzimní konferenci Multichannel Marketing & Sales Zdeněk Rudolfský, při promýšlení konceptu Hubu bylo jasné, že je nutné vytvořit místo nejen na práci, ale i na odpočívání a setkávání většího či menšího počtu lidí. Základ příjemné atmosféry tvoří tak pěkný prostor, kvalitní káva, nové technologie a otevřená komunikace. „Nesmí se zapomínat ani na neviditelný Hub spirit, u kterého nikdo neví, jak vypadá, ani jak chutná, ale díky němu se u nás všichni usmívají,“ dodává Zdeněk Rudolfský. Kromě coworkingu Hub nabízí mnoho seminářů, workshopů či jiných zajímavých akcí, které dokáží přilákat mnoho lidí a slouží mimo jiné i k networkingu.

Foto:  Facebook Hub

Hub není v České republice jediným coworkingovým centrem. Po třech letech jsou jich v provozu dvě desítky, přičemž polovina z nich funguje v Praze. Jejich seznam naleznete například zde.

Sociální prostor ve firmách

O vytváření sociálního prostoru se v poslední době začaly snažit také firmy, jejichž hlavní činnost spočívá v něčem zcela jiném než v nabídce coworkingu. Například společnost Era, která je součástí ČSOB, v listopadu loňského roku otevřela unikátní prostor v centru Prahy na Jugmannově náměstí, který ani v nejmenším neodpovídá klasické pobočce. V Era světě je sice k dispozici bankovní zóna, ale to není zdaleka to jediné, co tam lze dělat.

Era svět je tvořený kavárnou, coworkingovým sálem pro 30 osob, výstavním prostorem a sálem uzpůsobeným pro prezentace, tiskové konference, filmová představení a jednoduché divadelní či hudební performance.

Své místo si tam za uplynulé čtyři měsíce našel například Era Art Club, kde se promítají díla klasické kinematografie, či akce Snídejte šampaňské, kde je možné přijít si popovídat se zajímavými lidmi, například se zakladateli české cestovní kanceláře Corrupt Tour. Od jejího otevření je zde také možné zhlédnout výstavu „Než začala města inovovat“, kterou připravila společnost IBM v rámci svého konceptu „Chytřejší planeta“.

Kulturní a zábavní akce na svých pobočkách pořádá i Air Bank, která tak chce dostát svému sloganu „I banku můžete mít rádi“. Na přelomu září a října hostily některé pobočky v Praze seriál Filmových BankETů, které představovaly festival 48 Hour Film Project, největší časovanou světovou filmovou soutěž svého druhu. Další kulturní akcí představují výtvarné bankety, na kterých mohli návštěvníci po několik dní nakreslit na plátno to, co mají rádi. Z takto pokresleného plátna pak následně oslovený umělec vytvořil umělecké dílo a představil jej na závěrečné vernisáži.

Obchod à la sociální prostor můžeme nalézt na pražském náměstí Franze Kafky, kde sídlí Puma Social Club. Značkový obchod, v němž visí boty na řetízkách, se ve večerních hodinách změní na prostor, kde se promítají filmy, organizují se DJské workshopy nebo netradiční party, kde se tvoří netradiční cupcaky, míchají koktejly, zkouší foodart. V neposlední řadě zde probíhá tzv. kreativní továrna (Creative Factory), při níž je možné navrhnout si vlastní modely.

Foto: Facebook Kdo nespí, nezaspí

Agentury jako sociální klub

Změnit firemní kanceláře se snaží i některé z pražských agentur. Například v loňském roce založená agentura Dark Side sídlí se spřátelenými agenturami Brandz Friends, DataConsult či serverem TyInternety v domě U Božího oka v ulici Malá Štupartská. „Vytvořili jsme si s ostatními agenturami jakýsi ekosystém vzájemné spolupráce, doplňujeme se, konzultujeme a vybíráme případné další spolubydlící. Říkáme tomu v parafrázi na náš dům U božího oka Digital Eye,“ popisuje Dominik Hrodek z agentury Dark Side.

U Božího oka je navíc ve spolupráci s Dallmayr Kaffee v provozu i kavárna, kam agentura Dark Side zve všechny, kdo si chtějí popovídat o svých byznysových potřebách. „Chtěli jsme mít místo k setkávání se a přemýšlení jiného charakteru, než je zasedačka, byť kreativně ztvárněná. Zkrátka kavárna je nám bytem, pracovnou, hřištěm i přírodou…,“ dodává Dominik Hrodek. V domu U Božího oka dále hostí semináře a školení. V gotických sklepech domu U Božího oka se zase pořádají koncerty, nyní se chystá benefiční večer pro neziskovou organizaci Jahody.

Foto: Facebook Dark Side

Podobně ke svému pracovnímu prostoru přistupuje i Tomáš Hrivnák, jehož poradenská firma v oblasti tvorby a řízení značky Hrivnak sídlí v pražských Dejvicích. Z prostorného bytu se stal marketingový klub První patro, jenž je otevřen pro všechyn zájemce.  „Náš prostor v Dejvicích není obyčejnou kanceláří. Koncipovali jsme ho jako prostor pro setkávání s těmi, koho problematika značky zajímá v nejširším a nejhlubším slova smyslu,“ říká Tomáš Hrivnák. V Prvním patře hodlá organizovat tematické snídaně či workshopy a semináře.

-kch-