V sociálních sítích se chceme posunout dopředu

čtvrtek, 28. března 2013, 12:27 Marketing Kateřina Straková

Pavel Škařupa, ředitel marketingu a segment managementu Raiffeisebank, hovoří o nejnovější kampani a o budování dlouhodobého vztahu s klientem.

Nedávno jste spustili novou kampaň, jež zdůrazňuje individuální přístup ke klientům. Jaké příklady individuální péče kampaň komunikuje? Na jakou cílovou skupinu se zaměřujete?

Raiffka se na českém trhu zaměřuje na tzv. prémiové klienty, tedy klienty se středními a vyššími příjmy, kteří hledají především kvalitní služby a dlouhodobý vztah s bankou. V kampani tak chceme zdůraznit individuální přístup a zmiňujeme ty benefity (říkáme jim pracovně náboje), které klienti nejvíce oceňují. V první fázi to jsou např. bezplatné výběry ze všech bankomatů po celém světě, volba čísla účtu podle svého přání či multiměnový účet pro podnikatele. Další náboje budou postupně přibývat.

Jde pouze o imageovou kampaň nebo budete komunikovat i jednotlivé produkty?

Naše kampaň není pouze imageovou. Už v prvních reklamních spotech klientům nabízíme konkrétní benefity. S novou kampaní máme dva cíle: zaprvé odlišit se od konkurence se zaměřením na prémiovost, kvalitu služeb s individuálním přístupem a zadruhé přilákat nové klienty z naší cílové skupiny. Naše kampaň bude pokračovat v tomto duchu se zaměřením na konkrétní benefity a zdůrazňující individuální přístup.

Vymezujete se kampaní vůči online bankám?

Raiffeisenbank je banka zaměřená na kvalitní poradenství a zodpovědný růst klienta. Chceme být klientovi dlouhodobým partnerem a mít vybudovaný vztah založený na vzájemné důvěře, chceme, abychom se stali klientovi něčím podobným, jako je rodinný lékař. Nechceme být lowcostová banka, která chce konkurovat pouze cenou.

Stejně jako lowcostové aerolinky neposkytnou stejný servis jako letecká společnost zaměřená na kvalitu, stejně jako nejlevnější auto nenabídne stejný komfort jako vůz vyšší střední třídy (i když základní účel, tedy přepravu z bodu A do bodu B splní oba), tak i v bankách začínáme rozlišovat mezi lowcostovou nabídkou a nabídkou kvalitních služeb. My chceme mít s klientem dlouhodobý vztah, a nabídnout mu především komplexnější nabídku produktů a služeb, které mu přinesou daleko větší užitek. To ovšem neznamená, že nás online prostředí nezajímá. Plánujeme do něho v budoucnu hodně investovat, za jeden příklad můžu uvést naše nové mobilní bankovnictví pro smartphony a tablety, které je opravdu nejlepší na českém trhu.

V kampani jste nejprve nasadili televizní spoty, které v druhé fázi doplníte o tiskovou a rádiovou reklamu. Proč jste se rozhodli k této dvoufázovosti mediálního mixu?

Nejde ani tak o dvoufázovost, ale o to že toho máme v nové kampani hodně co nabídnout a chceme to klientům nabízet postupně. Podle druhů produktového produktu či servisu budeme volit i vhodnou mediální platformu.

Jaké byly Vaše důvody pro výběr filmového režiséra Vladimíra Michálka k natočení spotů?

Pana režiséra Michálka si nesmírně vážím. Od samého začátku jsme chtěli, aby kampaň nebyla obyčejná další reklama na banku. To, co v Raiffce klientům nabízíme, opravdu děláme s přesvědčením a láskou a nebereme to pouze jako práci. Chtěli jsme, aby to z reklamy lidé pocítili. Vybírali jsme ze čtyř velice kvalitních režisérů a pan Michálek pochopil a vycítil nejlépe, co jsme se snažili vytvořit. To stejné platí o fotografii, kterou pro nás dělal Goran Tačevski.

V březnu také uvedete nové debetní karty s bezkontaktní technologií, které mají mít charitativní rozměr. Co si pod tím máme představit?

Nový design všech tří druhů nových debetních karet vychází ze symbolu QR kódu. QR kódem se snažíme signalizovat náš individuální přístup a také zaměření na nové technologie. Například v novém mobilním bankovnictví můžete provádět platby přes QR kód. QR kód navíc klienti naleznou i na rubové straně karty, po jeho vyfocení budou přesměrováni na internetové stránky aktivity „Pomáháme dětem“. Charitativní rozměr nového eKonta budeme dále rozvíjet a brzy představíme další novinky.

Vaši klienti také mají možnost stáhnout si bankovní aplikaci Mobilní eKonto. Jak jste s ní prozatím spokojeni? Jakou máte odezvu od klientů? Proč jste do aplikace zahrnuli i možnost nalézt nejvýhodnější cenu zboží, které si klienti vybrali v kamenném obchodě?

Myslím, že se nám aplikace Mobilní eKonto moc povedla (smích). Nabízí řadu ojedinělých služeb, například placení prostřednictvím QR kódů, vyhledávání slev podle GPS pro držitele našich kreditních karet či právě vyhledávání nejlepší ceny. Při přípravě aplikace jsme se zamýšleli nad tím, co navíc můžeme klientům nabídnout oproti standardní aplikaci, a proto je tam celá řada podobných vychytávek. Reakce klientů byla více než pozitivní, aplikaci si všichni užívají a za zhruba čtvrt roku od spuštění máme přes 30 tisíc aktivních uživatelů Mobilního eKonta. Jak jsem již zmínil, bez ostychu tvrdím, že je to absolutně nejlepší mobilní platební aplikace na českém či středoevropském trhu.

Co je v cílení na bonitní klienty zásadní? Jaký komunikační kanál Vám funguje nejlépe?

Nezaměřujeme se pouze na bonitní klienty, ale hlavně na klienty, kteří hledají kvalitní služby a produkty. Tito klienti vyžadují a očekávají individuální přístup a každý klient s námi komunikuje vždy přes několik komunikačních kanálů podle své preference. Proto se nedá říct, který kanál pro nás funguje nejlépe. Pokud chceme v tomto segmentu uspět, musíme být nejlepší v širším spektru komunikace a přizpůsobit se potřebám klientů.

Velmi čile komunikujete na Twitteru. K čemu ho nejvíce využíváte? Plánujete intenzivněji v komunikaci využívat také Facebook?

V komunikaci přes sociální sítě jsme zatím nevyvíjeli příliš velkou aktivitu, ale plánujeme se i tady posunout hodně dopředu. Podrobnosti bych nerad teď prozrazoval.

Pavel Škařupa

Na pozici ředitele marketingu a segment managementu Raiffeisenbank pracuje od září 2011. Předtím strávil 14 let ve společnosti Procter & Gamble nejen v České republice, ale také v Maďarsku, Japonsku a ve Švýcarsku, naposledy na pozici globálního marketingového ředitele pro vlasovou kosmetiku. Následně působil ve společnosti McKinsey & Company jako Associate Partner v týmu evropské Marketing & Sales practice.