Bild zpoplatní od června část internetové verze

úterý, 28. května 2013, 07:30 Aktuality MediaGuru

Nejčtenější německý list Bild zpoplatní od příštího měsíce vstup na část své internetové verze. Sdělil to vlastník listu, mediální koncern Axel Springer. Čtenářům, kteří si koupí tištěné vydání, Bild údajně jako „první na světě” nabídne prostřednictvím jedinečného hesla plný vstup na denní online verzi. Šéf Springeru už loni řekl, že éra „piva zdarma pro každého” končí.

Hlavní zprávy listu na internetu zůstanou zdarma, Bild ale bude vybírat poplatky za vstup na reportáže, rozhovory a další exkluzivní materiály. Základní internetové předplatné Bildu bude od 11. června stát 4,99 eura (asi 129 korun). Dvojnásobek pak bude list vybírat za „prémiovou verzi” s nejatraktivnějšími materiály včetně videozáznamů fotbalových zápasů německé ligy, na něž Axel Springer vlastní vysílací práva.

Internetová verze Bildu je rovněž nejčtenější zpravodajský internetový server v Německu. List doufá, že přesunutím pouze části materiálů do předplatného si tuto pozici udrží. Firma se rozhodla, že nepoužije model amerického listu The New York Times a dalších, které omezují přístup uživatelů na určitý měsíční počet článků zdarma. Bild bude každý den rozhodovat, které materiály a videa zařadí do „prémiové” verze.

Bild je s denním nákladem kolem 2,5 milionu výtisků největším evropským novinovým titulem. Vrchol popularity zaznamenal počátkem 80. let minulého století, kdy měl denně pět milionů výtisků. V rámci EU může Bildu konkurovat pouze britský bulvární list The Sun, jehož denní náklad je nyní asi o 200.000 výtisků nižší.

Evropští vydavatelé denního tisku se snaží najít náhradu za snižující se náklady a klesající příjmy z reklamy. Budou pozorně sledovat, jak Bild se zpoplatněním uspěje, protože mnozí doufají, že jej v tom budou následovat, řekli analytici agentuře AP. Loni v Německu přestal vycházet druhý největší ekonomický list Financial Times Deutschland a bankrot vyhlásily i deník Frankfurter Rundschau a tisková agentura dapd.

„Je to změna paradigmatu. Směřujeme k placení za žurnalistický obsah na internetu. Je to mamutí projekt," řekla k tomu ředitelka digitální divize Bildu Donata Hopfenová.

Přední německé zpravodajské servery, jako je Spiegel Online a další, dosud myšlenku zpoplatnění odmítaly. Axel Springer počátkem tohoto roku vypustil pokusný balónek, když zpoplatnil část článků listu Die Welt, podobně jako britské The Times a Financial Times či americký The Wall Street Journal.

„Prodáváme u něj (u Die Weltu) nyní více digitálního předplatného než normálního. To je povzbudivé," konstatoval výkonný šéf Axel Springer Matthias Döpfner.

-čtk-