Sociální sítě potřebují novináře jako filtr

středa, 08. května 2013, 08:41 Aktuality MediaGuru

Poté, co světem obletěla falešná zpráva o dvou explozích v Bílém domě a vážném zranění Baracka Obamy, začala se v sousedním Německu diskuse o současné roli novinářů s ohledem na obsah na sociálních sítích. Nepravdivá zprává na twitterovém účtu americké tiskové agentury Associated Press, kterou  převzala i mnohá média za hranicemi Spojených států, se šířila webem tak rychle, že nakrátko zahýbala i newyorskou burzou. Agentura o pár minut později přiznala, že její účet byl napaden hackery.

Nehledě na to, s jakým zjištěním přijdou vyšetřovatelé FBI, se sešli zástupci předních německých zpravodajských TV stanic na akademické půdě, aby diskutovali o novém nastavení role žurnalistů se sociálními sítěmi za zády.

Martin Gradl, člen zpravodajského týmu stanice RTL doporučuje lepší vzdělávání novinářů, konkrétně pak dalekosáhlejší internetovou gramotnost. Ostražití by měli být zástupci médií vůči Facebooku, Twitteru i You Tube. „Sociální sítě mají sloužit pouze jako zdroj pro rešerše, nikoli jako primární informační zdroj,“ uvedl Gradl. Wolfgang Voigt z televizní stanice ZDF uvádí jako příklad krvavými boji zmítanou Sýrii. „Denně se nám na internetu nabízí tisíc videí ze Sýrie, takže nastavení jistého inteligentního filtru je nevyhnutelné. A když máte pochybnosti, stačí třeba zavolat do redakce počasí. I takový zdánlivý detail jako déšť či slunce potvrzuje důvěryhodnost zdroje“.

Zástupce redakce ARD-Aktuell  Thomas Hinrichs věří, že profesionální novináři monopol na zprávy, pokud jde o ty seriózní, pravdivé a fakticky správné, neztratili. Od roku 1993, kdy byl internet poprvé spuštěn pro účely běžné populace, vzniklo na 14 miliard internetových stránek. Nová role novinářů coby ochranného filtru proti nedůvěryhodným obsahům je proto nevyhnutelná.

mpl