ČD před hrozící výměnou vedení inzerují
České dráhy krátce před zasedáním dozorčí rady, která by mohla vyměnit management dopravce, zadaly do několika tištěných médií celostránkové inzeráty oznamující zlepšení hospodářských výsledků, růst počtu cestujících a omlazování vozidlového parku. Inzerci dopravce objednal v Mladé frontě Dnes, Hospodářských novinách a v regionálních Denících, řekl ČTK mluvčí drah Radek Joklík. Podle něj je ale souhra náhod, že se objevují právě nyní, kdy se rozhoduje o osudu nynějšího vedení Českých drah.
„Inzerce se dělá pravidelně. Není to tak, že by se dělala kvůli dozorčí radě,” uvedl Joklík s tím, že jde o standardní model, podle kterého dopravce celostránkové inzeráty zadává dvakrát do roka v souvislosti se změnami jízdního řádu. Letos na jaře ale dopravce reklamu nezadal, protože nebyly k dispozici hospodářské výsledky, a nyní jen využil nevyužitého prostoru, vysvětlil mluvčí.
„V roce 2008 byly ČD ve faktické insolvenci, nesmírně zastaralým vozidlovým parkem odrazovali zákazníky a měly chronicky ztrátový provoz," uvedl v textu generální ředitel Petr Žaluda, který je šéfem drah právě od začátku roku 2008. Od té doby dopravci podle zveřejněných čísel stoupl počet cestujících o šest milionů a tržby z osobní dopravy proti roku 2008 vloni vzrostly o 787 milionů korun. Do obnovy vozidel dopravce investoval přes 27 miliard korun,a snížil tím průměrné stáří vozidel o sedm let na 25 let v roce 2012.
Část hospodářských výsledků dopravce zveřejnil už v minulém týdnu. Podle ministra dopravy Zdeňka Žáka ale zveřejněné údaje nepřinášejí prokazatelný důkaz o dobrém hospodaření státní firmy a bude dnes po členech dozorčí rady chtít, aby jej s kondicí národního dopravce seznámili důkladněji.
O odvolání Žaludy o které se nový ministr dopravy neúspěšně pokoušel už v roce 2009, se spekuluje od 19. července, kdy ministr prosadil obměnu většiny dozorčí rady Českých drah. Právě dozorčí rada rozhoduje o jmenování a odvolání vedení dopravce. Podle dřívějšího vyjádření ministra tyto kroky ale nevedou primárně k personálním změnám ve vedení ČD, ale měly za cíl zvýšit odbornost členů dozorujícího orgánu dopravce.
Cena celostránkového inzerátu v MfD vyjde podle ceníku na téměř tři čtvrtě milionu korun. Podle Joklíka ale České dráhy inzerují za nižší ceny, protože inzerci nezadávají nárazově, ale mají získaly reklamní prostor v otevřeném výběrovém řízení.
-čtk-