Když zakázané reklamy nastoupí cestu virálu
Některé reklamy nelze pustit do televizního vysílání, tím snáze se ale začnou šířit internetem.
Už samotné sousloví „zakázaná reklama“ značí určitý žánr, a tedy formuje očekávání diváků. Jak známo, zakázané ovoce nejvíce chutná, tím spíše, jde-li o reklamní spot, tedy krátké video, jehož smyslem existence je právě zajímavost. A zákaz, tabu, přece fascinuje sám o sobě.
Následující spoty ukazují, že důvody k zákazu odvysílání reklam mohou být různorodé, od zobrazování morálně pochybného jednání přes vulgární odkazování k lidské sexualitě či využívání nedůstojných stereotypů. Na druhou stranu není-li nakládání s kontroverzními náměty prvoplánové, má-li tedy spot pointu, může se stát dokonalým předmětem virálního šíření a hypoteticky zasáhnout ještě větší publikum, než kdyby si prošel standardním odvysíláním v televizi.
Násilné děti a kamarád do deště alkohol
Zůstaňme zatím v České republice. Téměř legendární se stala reklama na Fidorku se sloganem „Když musíš, tak musíš“. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) udělila v roce 2001 všem celoplošným televizím pokutu 500 tisíc korun za její vysílání. Podle RRTV i Rady pro reklamu je chyba v tom, že reklama nabádá k násilí.
Doslova příliš drzý byl také spot propagující Berentzen Fernet, který explicitně popisuje, jak Berentzen zažene smutek a spláchne žal, když se s vámi například rozejde přítelkyně. V ní herec Sagvan Tofi propaguje alkohol jako lék na problémy. Podle Arbitrážní komise Rady pro reklamu ale není možné, aby reklama vzbuzovala v lidech dojem, že alkohol může být konzumentu přítelem, ba dokonce že se s jeho pomocí dají řešit osobní problémy, přestože v českém kulturním prostředí se lidé doslova chodí místo do kostela vyzpovídat do hospody. Správní řízení vedla v roce 2007 RRTV jak s firmou Berentzen Distillers CR jako zadavatelem reklamy, tak i s firmou FCB Prague jako zpracovatelem reklamy na produkt Fernet Premium Citrus.
Vulgarita přes zákaz neprojde, ale zaujme
Stejně tak se v zahraničí zakázané spoty těší popularitě. Někdy zaujmou doslova na první pohled. V americké reklamě na řetězec rychlého občerstvení Carl's Jr. vidíme Paris Hilton, která navíc náležitě vyzývavým způsobem myje auto. Nutno podotknout, že nejde o reklamu na saponáty ani na auto, ale právě na hamburgery.
Nizozemská reklama na jazykové kurzy rovněž kalkuluje s vulgaritou – jenže věta „I wanna fuck you in the ass“ je zasazena do kontextu, který patří spíše do povedeného sitcomu. Video tak na internetu získalo kolem deseti milionů zhlédnutí právě z prostého důvodu – je vtipné a víceméně globálně srozumitelné.
Podobné vlastnosti má i reklama belgického výrobce kondomů, která chytře pracuje s tím, že druh inzerovaného zboží oznámí až na konci spotu – opět povedený příklad zajímavé pointy. Zatímco v Belgii mohla být vysílána bez omezení, ve Spojených státech ji televizní diváci mohli vidět jen ve speciálním pořadu o zakázaných reklamách, což je tedy nakonec taky dobrá reklama.
-jav-