Luxusního zboží si stále více dopřávají i nebohatí

středa, 31. července 2013, 06:08 Marketing MediaGuru

Navzdory krizi obrat s luxusním zbožím roste a lidé si ho rádi dopřejí, uvádí studie Bain & Company.

Trh s luxusním zbožím a službami nepřestává růst. Podle studie konzultantské společnosti Bain & Company vzrostly tržby luxusního segmentu v roce 2012 v meziročním srovnání o 10 %, předpověď pro letošní rok je další 4–5% nárůst. Do roku 2025 by se měl stát trh s luxusem pětkrát větším, než byl v roce 1995.

Dosavadní vývoj luxusního trhu lze podle společnosti Bain & Company vysvětlit jednak změnou chování turistů, kteří na svých cestách hledají nejen nové destinace, ale i zajímavější „suvenýry“, jednak vzestupem střední třídy v rozvíjejících se zemích, a nakonec nárůstem zákazníků typu HENRYs (High Earning, Not Rich Yet – vysoký příjem, ale ještě ne bohatý), kterých je desetkrát více než opravdových boháčů.

To, že si lidé s vyšším příjmem, kteří se však neřadí k vysokým příjmovým skupinám, rádi dopřejí něco luxusního, potvrzuje například Petra Cieslar Neumanová, ředitelka půjčovny luxusních automobilů Dream-Cars, či Inéz Cusumano, majitelka luxusního hotelu Château Mcely.

Jak uvedla Inéz Cusumano na červencové konferenci Restart kariéry, sociální spektrum návštěvníků jejího luxusního hotelu se postupně rozšiřuje. Mezi jejími hosty jsou tak kromě zákazníků z vyšších příjmových vrstev i ti, kdo si jednou do roka chtějí dopřát něco výjimečného. „O víkendu tak u nás na parkovišti vidíte stát vedle sebe Bentley a malou Fabii,“ dodává zámecká paní.

Touhu zkusit řídit luxusní auto zase dokáže splnit autopůjčovna Dream-Cars, která je na českém trhu již šest let. Po dobu své existence jsou podle její ředitelky Petry Cieslar Neumanové preference zákazníků, co se týče modelů aut, celkem stabilní. Největší zájem je bezkonkurenčně o Ferrari a Porsche 911. Jinak je to však s výpůjční dobou. Zatímco na začátku fungování byly nejčastější hodinové výpůjčky, nyní si lidé rádi půjčí luxusní automobil na celý víkend či týden. Výjimkou není ani půjčka na měsíc nebo na celé léto.

Petra Cieslar Neumanová - ředitelka půjčovny Dream-Cars

Postupně se také zmenšují rozdíly mezi Čechy a zákazníky ze Západu, i když některé stále přetrvávají. Češi se podle Petry Cieslar Neumanové vyznačují určitou nedůvěřivostí: „V zahraničí je ručení za půjčené auto naprostou samozřejmostí, u nás se však stále setkáváme s tím, že český zákazník o potřebě kauce pochybuje.“

Petra Cieslar Neumanová, která předtím pracovala také pro francouzskou značku luxusní kosmetiky, podotýká, že luxus nečiní pouze výrobek samotný, ale především služby okolo: „Zákazníkovi nestačí jen předat krabičku s krémem či klíčky od auta, ale musíte mu dát i perfektní servis. Teprve tím, že rychle zpracujete objednávku, zařídíte vše potřebné, přidáte dárek – jednoduše poskytnete kompletní péči –, ukážete zákazníkovu pravou hodnotu luxusu.“

Za příklad luxusní služby lze uvést Limousine Service, kdy je možné objednat si libovolné auto a nechat si ho s řidičem přivézt takřka kamkoliv. Využití se nabízí na svatby, kam může například ženicha před oltář dovézt Ferrari a novomanžele odvézt Maserati Gran Cabrio, nebo jako stylový způsob, jak si zajet na večeři či nákupy. Zatímco svatba v luxusním autě láká především ruskou klientelu, zajet si s řidičem do restaurace oslovuje i Čechy.

Potřebu nadprůměrných služeb potvrzuje také již zmiňovaná společnost Bain & Company. Zdůrazňuje, že firmy obchodující s luxusem do budoucna musí být prémiové nejen svými výrobky, ale zejména poskytnutím komplexní zákaznické zkušenosti.

-kch-