Trh mediálních agentur: Vede GroupM před OMG, Médea je až třetí

úterý, 30. července 2013, 07:30 Marketing, Reklama MediaGuru

Mezinárodní agentura Recma sestavila nový žebříček mediálních agentur a jejich vlastníků za rok 2012.

Nový žebříček mediálních agentur za rok 2012 uzavřela v minulém týdnu agentura Recma, která výkony mediálních agentur a jejich ranking sleduje dlouhodobě. Výsledky, které jsou spočítané na základě celkových billings v roce 2012, odrážejí postavení mediálních agentur a jejich vlastníků na trhu. Žebříček Recma je respektovaným a v podstatě jediným mezinárodním zdrojem o vývoji mediálních agentur, mapuje jejich postavení v 61 zemích světa včetně Česka.

Nejsilnější komunikační sítí (stejného vlastníka) na trhu mediálních agentur v Česku zůstává GroupM (skupina WPP), pod kterou na zdejším trhu patří agentury MEC, MediaCom, Mindshare a Maxus, a to s objemem billings v roce 2012 na úrovni 313 mil. euro. Druhou nejsilnější komunikační skupinou na poli mediálních agentur je Omnicom Media Group (OMG), kterou tvoří agentury OMD, PHD a A!M. Třetí nejsilnější na českém trhu je Médea s objemem 158 mil. eur.

Ve srovnání s rokem 2011 si polepšila většina vlastníků mediálních agentur, nejvíce přitom síť Publicis (+13 %), což souvisí s rozšířením portfolia o klienta Telefónica O2. Agentury Publicisu se tak přiblížily k třetí Médee.

Souhrnný pohled na výsledky agentur, které spojuje stejný vlastník, je přesnějším vyjádřením síly společností působících na trhu mediálních agentur než v případě rankingu samotných agentur. Pro pozici na trhu je totiž podstatný výsledný kumulovaný objem, kterého společnosti dosahují pomocí svých jednotlivých agentur. Jde o podobný princip, jakým svého celkového výsledku dosahují vlastníci médií v podobě početného portfolia tištěných médií nebo televizních či rozhlasových stanic.

Sítě mediálních agentur v roce 2012 podle billings, mil. eur

Podíly subjektů na trhu mediálních agentur v roce 2012, %

Z hlediska postavení jednotlivých agentur dosáhla v roce 2012 nejvyšších billings Médea. Médea je jedinou českou mediální agenturou. Recma také nově zveřejnila žebříček agentur, které patří pod některou ze světových komunikačních sítí. Největší síťovou mediální agenturou v Česku je podle žebříčku OMD.

Mediální agentury celkem / síťové mediální agentury podle billings 2012

Nejrychleji rostoucí agenturou z pohledu billings byla loni podle žebříčku Recma agentura Maxus (+230 %) ze skupiny GroupM, druhou nejrychlejší se pak stala A!M (+25 %) ze skupiny Omnicom.

Zdroj všech dat: Recma, Overall Activity 2012

-mav-


Pozn.: Server MediaGuru.cz provozuje agentura PHD, která je součástí Omnicom Group.