Ne každá módní značka se hodí na molo

pátek, 23. srpna 2013, 11:30 Marketing MediaGuru

V českých končinách stála móda dlouho na okraji. V poslední době se ledy lámou, ale jak říkají odborníci, je potřeba změnit její vnímání.

Nechce se ani věřit, že za minulého režimu byla móda brána jako zbytečnost. Česká republika nyní zažívá módní obrození, konají se zde módní eventy, pořádají se módní přehlídky a lidé si více než dřív potrpí na originální módní kousky. Jak se ale shodují odborníci z oblasti módy, je tu ještě kus práce. Móda potřebuje v České republice profesionalizovat, a to jak na straně módního průmyslu, tak na straně spotřebitelů.

O roli fashion marketingu v českém módním obrození se živě diskutovalo na středeční konferenci Marketing Experience, kterou v divadle Alfred ve dvoře uspořádal Klub Marketingového institutu ve spolupráci s týdeníkem Marketing&Media a společností Hrivnak.

Spotřebitele módy je nutné edukovat

U spotřebitelů je podle stylistky a art direktorky Oldřišky Křížové, známé jako Olo, nutné změnit jejich pojetí módy: „Hlavním problémem u českého pojetí módy je, že lidé ji nechápou. Například to, co vidí na převáděcím molu, není určené pro nošení, ale je to nejvyšší formou estetické inspirace.“ Pro uvedení módy do mainstreamu je tak zapotřebí veřejnost neustále edukovat.

Edukace v terénu se chopila další z diskutujících Viola Fetisová. Stylistika a zakladatelka projektu Fashion Coach zájemcům radí, jak se obléct tak, aby dali vyniknout své osobnosti. Upozornila, že pro vytvoření harmonického celku je potřeba módu propojit nejen s osobností, ale i s příležitostí: „Móda je o tom být in, žít v přítomném okamžiku, tady a teď. Pomáhá naplnit touhu vyniknout, či naopak zapadnout.“

Podle přítomných by měla však edukovat veřejnost především média, ale chybí tu módy znalí novináři. Problém tkví v tom, že módní redaktorky jsou pouhými překladatelkami. Jejich nedostatkům se však nikdo z nich nediví, protože profesionality se nedostává celému módnímu byznysu.

Profesionalizace módy je běh na dlouhou trať

Nad nízkou profesionalitou si posteskla Olo Křížová, která je podepsána pod projektem Shooting Fashion Stars na podporu nastupující generace českých módních designérů. Český módní trh podle ní trpí nedostatečnou provázaností jednotlivých oborů, designéři neznají kvalitní výrobce, nemají odbytiště ani publicitu. Jak podotkla Viola Fetisová, souvisí to s módními tituly, které jsou závislé na inzerci, a nepíší tak o českých návrhářích, kteří neinzerují. Místo toho neustále omílají zahraniční značky, které se však spíš než v předražené Pařížské nakupují v zahraničí.

Podobně neprofesionálně je to i s módními eventy, které se v České republice pořádají. „Není reálné přivézt Paříž do Prahy. Event je v módě internacionální, odlišuje je móda, která je lokální. Důležité je dostat na event zajímavé lokální designéry a módní odborníky, vytvořit místo setkání, kde se tvoří obchod,“ vysvětlila Olo Křížová, která se coby kreativní ředitelka nadcházejícího Mercedes-Benz Prague Fashion Weekendu snaží českým módním eventům nastolit pravidla. Důležité je pochopit, že ne každá módní značka se hodí na předváděcí molo. Některé sluší mnohem víc jiný typ prezentace.

V mozaice kvalitního módního průmyslu by neměl chybět ani trend-setting neboli předpověď budoucnosti módy, která se místo z ruky čte postmoderním způsobem ze všeho kolem nás. O zaplnění této mezery na českém trhu se bude snažit s týmem odborníků Viola Fetisová, která první z prezentací nastupujících trendů připravuje do konce letošního roku.

Viola Fetisová ostatně stojí také za nápadem propojit mladé módní návrháře se studenty marketingu, který byl realizován v letošním letním semestru v rámci prvního interdisciplinárního kurzu Fashion marketing. Studenti dvou pražských vysokých škol, Univerzity Karlovy (Katedry marketingové komunikace a PR, pod záštitou Denisy Kasl Kollmannové) a Vysoké školy uměleckoprůmyslové (Ateliéru módní tvorby, který vede Pavel Ivančic) měli za úkol společně vytvořit kolekci a prosadit ji na trhu.

Snahy o profesionalizaci módy v České republice nepochybně existují. Jen výsledky, jak vyplynulo z konference, na sebe nechají nějaký čas čekat.

-kch-